VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zelená vlna slaví 35 let a vrací se na Slovensko

Populární relace pomáhá řidičům nejen na rozhlasových vlnách, ale také aktuálními daty do navigací.

1.10.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
1 fotografii

Zelená vlna slaví 35 let od své premiéry.Foto: Český rozhlas

Patříte ke generaci „Husákových dětí“ a letos jste oslavili kulaté 35. narozeniny? Tak to je vám přesně tolik, kolik Zelené vlně.

Poprvé se populární znělka rozlétla éterem 22. září 1974. „Na to si moc dobře vzpomínám,“ řekl zasněně Leo Kustoš, jeden z prvních hlasů Zelené vlny, když uslyšel reprodukci zahájení pilotního vysílání.

„Šlo tehdy jen o zkušební vysílání do zdi. Ale protože se povedlo, o týden později 29. září jsme už vysílali poprvé na živo do éteru. Kdo mohl tenkrát tušit, že dopravní zpravodajství se o pár desítek let později stane důležitou součástí vysílání skoro každé rozhlasové stanice,“ vzpomíná Leo Kustoš, jeden z prvních hlasů Zelené vlny.

Geneze vzniku motoristického zpravodajství začíná tím, že se koncem 60. let minulého století začalo v mladoboleslavské škodovce s výrobou populárního embéčka – tedy Škody 1000 MB. „Lidé konečně dostali dostupný vůz, takže hlavně při Spartakiádě provoz na silnicích hlavního města neúměrně vzrostl. Přišel s tím plukovník Smolík z ministerstva vnitra, který měl situaci na silnicích na starosti. Nebylo však snadné přesvědčit lidi nahoře o tom, že Zelená vlna bude fungovat,“ dodal Kustoš.

Proto také nejdříve začala fungovat Oblastní Zelená vlna pro Prahu a okolí. „Vysílali jsme na velmi krátkých vlnách. Těch přijímačů tehdy bylo málo. Ale mezi lidmi se to brzy rozkřiklo, tak si začali brát tranzistoráky s sebou do auta,“ doplnil nestor Zelené vlny.

A protože dopravní zpravodajství opravdu zabralo, přesunulo se na střední vlny. Ty byly ve své době nejčastějším prostředkem šíření rozhlasového signálu.

Z velmi krátkých na střední vlny

Nejdřív Zelená vlna přinášela dopravní informace jen z Prahy a Středočeského kraje, kde byl největší provoz. Krátce po roce 1989 se ocitla v soukromých rukou, aby se zanedlouho vrátila pod křídla veřejnoprávního rozhlasu. Poté se její vysílání rozdělilo na takzvanou celostátní a oblastní Zelenou vlnu.

V roce 1992 začala vznikat specializovaná redakce, která zajišťovala dopravní zpravodajství na celostátním i regionálním okruhu. S osamostatněním regionálních stanic přešlo vysílání regionální Zelené vlny do programu ČRo Regina Praha.

Český rozhlas 1 – Radiožurnál vysílal a dodnes vysílá celoplošné dopravní informace. Pro jejich sběr využívá moderní callcentrum a kromě tradičních zdrojů i zprávy od tisíců dopravních Zpravodajů Zelené vlny. Jejich informace využívá například také Národní dopravní informační centrum v Ostravě.

V novém tisíciletí přibylo ve vysílání Radiožurnálu i specializované vysílání dopravních informací pro Prahu a okolí při ranních dopravních špičkách a v pátek odpoledne jako reakce na stále houstnoucí provoz. V jednu chvíli se tak na vysílačích Radiožurnálu podle jejich umístění přenáší dvě různé relace Zelené vlny.

„Určitě kolegům jejich vybavení nezávidím. Každá doma má svoje,“ míní s úsměvem nestor Kustoš.

Informace digitálního věku

Tři redaktoři a externisté Zelené vlny mají dnes k dispozici webovou aplikaci TrafficNews, do níž se sbíhají všechny informace. Do ní se zobrazují dopravní informace, které na společné callcentrum Zelené vlny a společnosti Global Assistance telefonují registrovaní dopravní Zpravodajové Zelené vlny a také údaje z mnoha oficiálních databází.

Všechny zvukové záznamy dopravních Zpravodajů Zelené vlny a řidičů jsou automaticky po skončení hovoru v callcentru přenášeny na server ČRo, kde jsou do tří minut od nahrání k dispozici redaktorům Zelené vlny.

Ti mají podle závažnosti dopravní informace (například hromadná nehoda na dálnici, uzavřené hlavní tahy atd.) právo kdykoli vstoupit aktuálně do vysílání Radiožurnálu nejen v živém vysílání, ale i ve stočených pořadech.

V tom se Zelená vlna liší od ostatních rozhlasových stanic, které mají pro dopravní zpravodajství předepsány jen pravidelné relace navázané na reklamní nebo sponzorský spot.

Další odlišností je, že Zelená vlna nikdy nehlásí radary na silnicích. „Víme, že tím se odlišujeme od soukromých rádií, ale nebude to dělat. Máme pocit, že pak řidičce sice na místě radaru přibrzdí, ale pak ještě o to více šlápnou na plyn,“ vysvětlil Jan Říha, vedoucí dopravního vysílání Českého rozhlasu.

Zelená vlna pomáhá řidičům i jinak. Český rozhlas jako jediný v Česku vysílá prostřednictvím vysílačů stanic Radiožurnál, Vltava a Regina moderní dynamické dopravní informace v systému RDS-TMC, které využívají satelitní navigace pro varování před uzavírkami, nehodami a kolonami.

Od září se Zelená vlna i na Slovensko, po dlouhých 16 letech. „Získali jsme sublicenci na tento název a snažíme se nabídnout našim posluchačům kvalitnější dopravní zpravodajství. Víme, že to je jedna z věcí, o kterou mají zájem, ale s níž nebyl do této doby moc spokojeni,“ uvedl Luboš Kasala, programový manažer slovenské Zelené vlny.

HISTORIE ZELENÉ VLNY

1974

* zahájení pravidelného vysílání Oblastní Zelené vlny
* ve spoluprácí s VB přinášela dopravní informace z Prahy a Středočeského kraje
* postupně byly relace rozšířeny na celostátní rozhlasový okruh a obsáhly dopravní situaci z celého Československa – Zelená vlna Hvězdy

1989
* rozpad Armádní a bezpečnostní redakce Československého rozhlasu a zánik dopr. zpravodajství
* značka Zelená vlna byla ve své „oblastní podobě“ dokonce prodána jedné pražské soukromé rozhlasové stanici
* obnovení pravidelného dopravního vysílání přinesly až změny ve vedení Československého rozhlasu

1990–2000
* v první polovině roku 1992 se začala rodit nová redakce, která 1. července 1992 začala vysílat dopravní zpravodajství na celostátním i regionálním o­kruhu
* vznik CDI Policie ČR, které nezávisle na Českém rozhlase provádí sběr dopravních informací
* s osamostatněním regionálních stanic přešlo vysílání Oblastní Zelené vlny do kompetence Reginy Praha. Český rozhlas 1 – Radiožurnál vysílá celoplošné informace

13. října 2000–30. dubna 2005
* provoz dopravního střediska Zelené vlny Českého rozhlasu a ABA v Praze-Kobylisích
1. května 2005
* přesun redakce Zelené vlny do ČRo v Praze na Vinohradech a zahájení činnosti callcentra Zelené vlny Českého rozhlasu a Global Assistance v Praze 8-Dolních Chabrech

Autor: Radek Vičík

1.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitele Střediska volného času Fokus Nový Jičín Martina Jakůbka zadržela policie. Součástí tohoto případu má být i domovní prohlídka.
3

Sexuální skandál: řediteli Fokusu hrozí až deset let vězení

Tragická nehoda ve Špindlu
AKTUALIZOVÁNO
4 6

Muž jel ve Špindlu po sjezdovce na matraci, po nárazu do tribuny zemřel

AKTUALIZOVÁNO

Tvaroh s marží 97 procent. Výrobci zápasí s řetězci

Výrobci potravin si stěžují na obchodní řetězce. Při výkupu jejich výrobků je nutí k poskytování stále větších slev. Zákazníci je však nepocítí a za potraviny platí vysoké ceny. Řetězce si do nich podle výrobců započítávají příliš vysoké marže.

AKTUALIZOVÁNO

Ředitel se přiznal ke zneužívání studentů. Neuvědomil jsem si to, hájil se

Bývalý ředitel pražské Střední školy elektrotechniky a strojírenství Lumír Kymr se ve středu u soudu přiznal ke zneužívání mladistvých studentů při školních pobytech na chatě. Podle obžaloby v letech 2010 až 2016 prováděl celkem deseti chlapcům masáže celého těla včetně přirození, spal s nimi nahý, sprchoval se s nimi nebo vzájemně masturbovali. Za znásilnění, sexuální nátlak a ohrožení výchovy dítěte muži hrozí až desetileté vězení.

Rozhledna jako dům. Podívejte se

Dnes vás nepozveme do domu či bytu. Podíváme se do kraje. Podíváme se na Tatry z vrcholu Zámčisko nad slovenským Popradem. Tedy zatím jen z projektu vyhlídkové věže od Henkai architekti.

Krajta pozřela dospělého muže, tělo se našlo v jejích útrobách

Tělo pohřešovaného pětadvacetiletého Indonésana bylo objeveno v útrobách krajty mřížkované na ostrově Sulawesi. Muž jménem Akbar byl nezvěstný od neděle, kdy odešel z domova sklízet palmový olej, napsal dnes zpravodajský server BBC News.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies