Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Země EU trvají na zákazu prodeje některých Mercedesů. Kvůli chladivu

Brusel - Zástupci vlád členských zemí Evropské unie se na dnešní schůzce v Bruselu shodli, že všechny automobily prodávané v Evropské unii by měly vyhovovat jednotným pravidlům. Vyjádřili se tak ke sporu o prodej vozů značky Mercedes od německé automobilky Daimler. Ta odmítá vyměnit dosavadní bezpečné chladivo v klimatizacích, které EU od letoška kvůli globálnímu klimatu zakázala, za novou směs, jež může být podle firmy smrtelně nebezpečná.

17.7.2013
SDÍLEJ:

Mercedes-Benz A 180 CDIFoto: Mercedes

Evropská komise v úterý konstatovala, že některé typy mercedesů se kvůli zakázanému chladivu nemohou v Evropské unii prodávat ani registrovat. Posvětila tím nedávné rozhodnutí Francie zablokovat prodej těchto vozů a umožnila podniknout takový krok i dalším zemím.

Na dnešním zasedání na technické úrovni se zástupci 28 zemi shodli na nutnosti kroků, které by obnovily pořádek. "Členské státy s ohledem na vozy, které nejsou v souladu s legislativou EU, konstatovaly, že se mají podniknout nápravná opatření, včetně stažení těch vozů, které se už na trhu prodávají, jak už jeden z členských států udělal," uvedla komise s odkazem na Daimler a Francii.

Jeden z evropských činitelů agentuře Reuters řekl, že komise chce v příštích týdnech zorganizovat jednání s francouzskými a německými úřady. V těch by se mělo dospět k řešení, dodal.

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, jež od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice zcela bezpečná pro zdraví, nevyhovuje ale evropské politice proti emisím skleníkových plynů.

Daimler ve svých testech zjistil, že jediná schválená náhrada, typ R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont, může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Američtí výrobci zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují a poukazují na jeho přednosti pro životní prostředí.

Německý úřad pro motorová vozidla KBA Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. Jeho rozhodnutí podpořilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané palivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.

Daimler na počátku července sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodeje značky v této zemi a asi dvě procenta globálního prodeje firmy.

Němečtí politici poukázali na to, že krok Paříže může souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU. Jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.

Autor: ČTK

17.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Volkswagen Passat
Škoda Citigo
Citroën C3
Seat Ibiza

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka (vpravo), ministr kultury Daniel Herman a generální ředitel Národní knihovny Martin Kocanda.
2 16

Sobotka chválil ministra kultury za čerpání peněz z EU, vyzdvihl i růst platů

Vlčata ve výběhu vlků Hudsonových
17

V olomoucké zoo vlk pokousal dítě, policie hledá svědky

Odpadní plasty zažijí reinkarnaci. Novou technologii vymyslela třebíčská firma

/FOTOGALERIE/ Česká republika každý rok vyprodukuje více než 600 tisíc tun plastového odpadu. Často se tříděné plasty přetvoří do nových výrobků, doposud ale nebylo možné dále zpracovávat více druhový nevyčištěný odpad.

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

AKTUALIZOVÁNO

Kvóty na běžence jsou v pořádku, Brusel pokračuje v řízení i proti Praze

Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku dnes projednává žalobu Slovenska a Maďarska na systém uprchlických kvót. Generální advokát EU Yves Bot vystoupil s názorem, že mechanismus přerozdělování žadatelů o azyl je legitimní a v zájmu Unie. Evropská komise zároveň posunula do další fáze řízení proti Česku, Maďarsku a Polsku kvůli nedodržování kvót.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení