VYBERTE SI REGION

Země Evropské unie a europarlament našly kompromis ohledně emisí z aut

Brusel - Členským zemím EU a Evropskému parlamentu se podařilo najít kompromis v otázce emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Podle tiskové zprávy uveřejněné na webu europarlamentu spočívá dohoda v cíli dosáhnout emisí 95 gramů na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut do konce roku 2020, zbývajících pět procent musí tento limit splnit o rok později.

27.11.2013 1
SDÍLEJ:

Doprava. Ilustrační foto.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Mezi roky 2020 a 2022 navíc budou moci výrobci pomocí takzvaných superkreditů vyvažovat svou trvající produkci více znečišťujících vozidel stavbou vozů přátelských k ovzduší, například elektromobilů, upozornili evropští Zelení. Limit pro uznání superkreditů byl navíc zvýšen z původních maximálně 2,5 gramů na kilometr na 7,5 gramů na kilometr.

"Naším cílem bylo neuhnout z cíle, abychom neohrozili inovace v automobilovém průmyslu a snahy unie zaměřené proti změnám klimatu," uvedl předseda výboru EP pro životní prostředí, sociální demokrat Matthias Groote z Německa. Mrzí jej prý, že některé členské státy EU zdržovaly dohodu mezi unijními institucemi. "To mohlo protáhnout proceduru až do funkčního období příštího parlamentu, ačkoliv automobilový průmysl potřebuje pro investice dlouhodobou jistotu," dodal europoslanec.

S europarlamentem o emisích muselo v říjnu začít urychleně jednat litevské předsednictví EU poté, co některé země, především však Německo, zablokovaly původní, ještě irským předsednictvím v první polovině roku předjednaný návrh.

Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 gramů na kilometr do roku 2020. S tím už souhlasily Irsko jako předsednická země EU v první polovině roku i europarlament.

Návrh se ale nelíbil Německu, jehož výrobci produkují těžší automobily se silnějšími motory. Praha v otázce podle evropských diplomatů zastávala spolu s některými dalšími zeměmi podobnou pozici jako Berlín.

Němci pak počátkem října předložili vlastní návrh. Nabídli pro rok 2020 splnění limitu 95 gramů emisí na kilometr u 80 procent produkce automobilové "flotily" jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta by limit měla splnit až v roce 2024. Neformální dohodu ještě musí členské země i europarlament potvrdit.

Autor: ČTK

27.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
14 22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Czexit na pořadu dne není, ale reforma unie je nutná

V Americe vládne populista Donald Trump, v Koblenci se scházejí nacionalisté kolem Marine Le Penové či Geerta Wilderse a britská premiérka Theresa Mayová zavelela k nekompromisnímu odchodu z EU.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

Druhé kolo primárek francouzské levice: postoupil Hamon a Valls

Paříž - Do druhého kola takzvaných primárek francouzské levice postoupil bývalý ministr školství Benoit Hamon, který překvapivě zvítězil, a původně favorizovaný expremiér Manuel Valls. Hamona, představitele levicového tábora Socialistické strany (PS), podpořil z třetího místa Arnaud Montebourg, který tak Hamonovi zvýšil naděje na celkové vítězství příští neděli. Z druhého kola vzejde kandidát tradiční levice na prezidenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies