Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Země Evropské unie a europarlament našly kompromis ohledně emisí z aut

Brusel - Členským zemím EU a Evropskému parlamentu se podařilo najít kompromis v otázce emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Podle tiskové zprávy uveřejněné na webu europarlamentu spočívá dohoda v cíli dosáhnout emisí 95 gramů na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut do konce roku 2020, zbývajících pět procent musí tento limit splnit o rok později.

27.11.2013 1
SDÍLEJ:

Doprava. Ilustrační foto.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Mezi roky 2020 a 2022 navíc budou moci výrobci pomocí takzvaných superkreditů vyvažovat svou trvající produkci více znečišťujících vozidel stavbou vozů přátelských k ovzduší, například elektromobilů, upozornili evropští Zelení. Limit pro uznání superkreditů byl navíc zvýšen z původních maximálně 2,5 gramů na kilometr na 7,5 gramů na kilometr.

"Naším cílem bylo neuhnout z cíle, abychom neohrozili inovace v automobilovém průmyslu a snahy unie zaměřené proti změnám klimatu," uvedl předseda výboru EP pro životní prostředí, sociální demokrat Matthias Groote z Německa. Mrzí jej prý, že některé členské státy EU zdržovaly dohodu mezi unijními institucemi. "To mohlo protáhnout proceduru až do funkčního období příštího parlamentu, ačkoliv automobilový průmysl potřebuje pro investice dlouhodobou jistotu," dodal europoslanec.

S europarlamentem o emisích muselo v říjnu začít urychleně jednat litevské předsednictví EU poté, co některé země, především však Německo, zablokovaly původní, ještě irským předsednictvím v první polovině roku předjednaný návrh.

Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 gramů na kilometr do roku 2020. S tím už souhlasily Irsko jako předsednická země EU v první polovině roku i europarlament.

Návrh se ale nelíbil Německu, jehož výrobci produkují těžší automobily se silnějšími motory. Praha v otázce podle evropských diplomatů zastávala spolu s některými dalšími zeměmi podobnou pozici jako Berlín.

Němci pak počátkem října předložili vlastní návrh. Nabídli pro rok 2020 splnění limitu 95 gramů emisí na kilometr u 80 procent produkce automobilové "flotily" jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta by limit měla splnit až v roce 2024. Neformální dohodu ještě musí členské země i europarlament potvrdit.

Autor: ČTK

27.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Renault Fluence
Hyundai i30
Škoda Fabia

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení