Právě automobily se však ukázaly jako největší znečišťovatel ovzduší ve velkých městech. Některá z nich proto zavedla omezení nákupu aut pro soukromé účely prostřednictvím loterií a aukcí na omezený počet nových poznávacích značek. Nově by mohla omezit nákup aut města jako Tchien-ťin, Čchung-čching, Wu-chan a Šen-čen. Bližší detaily k omezení nákupu aut zveřejní až sama jednotlivá města.

Čínský svaz výrobců automobilů (CAAM) varoval, že rozšíření restrikcí by mohlo snížit prodej aut o 400 000 vozů, což jsou asi dvě procenta. Dopad by toto rozšíření mohlo mít i na celkový ekonomický růst země, který v současné době zpomaluje.

Čína je největším automobilovým trhem světa. Stále je tam však prostor k dalšímu růstu prodeje, protože v počtu aut na počet obyvatel Čína zatím stále zaostává za rozvinutými zeměmi.

Odborníci se domnívají, že omezení nákupu aut v dalších městech nebude mí na čistotu ovzduší větší vliv, protože na silnicích je už teď mnoho aut.

Minulý měsíc čínská vláda schválila řadu opatření na zlepšení čistoty ovzduší, včetně omezení růstu odvětví náročných na spotřebu energie. Vláda však učinila podobné sliby již v minulé dekádě, většina z nich však nebyla uvedena v život, zvláště na lokální úrovni.

Čínská města patří v celosvětovém srovnání mezi nejvíce znečištěná. Smogové mraky nad východní Čínou jsou viditelné dokonce i z oběžné dráhy. Znečištění ovzduší je způsobeno mnoha faktory, zvláště vysokou závislostí země na uhelných elektrárnách. Znečištění však zhoršila i kultura, která nadšeně přijala automobily jako symbol společenského postavení.