Důvodem je především snaha ušetřit. „A také nutnost používat zimní pneumatiky. Ve chvíli, kdy se tato povinnost uzákonila, a do toho navíc klesla kupní síla obyvatelstva, mnoho lidí začalo pořizovat pouze zimní obutí. To pak v létě dojezdí a na další sezonu znovu koupí zimní. Tento trend pokračuje i dnes, a to i u firem," uvedl Maxmilián Halata zabývající se prodejem a servisem pneumatik na Vyškovsku.

Jeho slova potvrdil i majitel jednoho z vyškovských pneuservisů Michal Jünger. „Jarní sezona, co se týká přezouvání, je asi o dvacet procent slabší než zimní. Často mě polije horko, když měním sjeté pneumatiky a na zadním sedadle vidím dětské autosedačky. Takové šetření mi pak připadne opravdu nezodpovědné," poukázal Jünger.

Ten souhlasí s tvrzením, že jezdit v létě za zimních gumách je hazard. Zimní pneumatika musí mít hloubku dezénu minimálně 4 milimetry. „Když mají z jara hloubku už jenom třeba lehce nad hranicí, řidič je nechá obuté a jezdí na nich do té doby, než už nemá ani 1,6 milimetru, což je zase hranice pro letní provoz," popsal Halata.

Kontraproduktivní zákonné opatření

Problém je ale podle něj i v tom, že zákonná výška dezénu pro letní pneu ve výši 1,6 milimetru je jen technická norma z doby, kdy se ještě jezdilo na diagonálních pneumatikách. „Ve většině případů by měla být hloubka mnohem větší, hodně pak záleží i na velikosti auta. To, co je uzákoněné, je podle mě trošku alibismus, který se drží asi třicet let starých norem," poznamenal Halata.

Zákonné opatření tak považuje za kontraproduktivní, co se týká bezpečnosti na silnicích v létě. „Myslím, že jak se nemají používat letní pneumatiky v zimě, neměly by se používat ani zimní v létě. Neúměrně totiž prodlužují brzdnou dráhu. Samozřejmě i čím je vyšší vzorek s vyšším členěním, tak tím víc se pak pneumatika deformuje. Já sám letní jízdu na zimních gumách považuji za nebezpečnou. Kola se mohou chovat nepředvídatelně," doplnil Halata.

Nebezpečí hlavně na mokru

To ostatně potvrzuje i dubnový test pneumatik, který provedl Autoklub ČR. Ukázal, že řidiči se zimními dojížděnými "gumami" si v létě musí dávat pozor zejména na mokru. Například brzdná dráha se ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 metrů a proti opotřebeným letním pneumatikám přibližně o 10 metrů.

V provozu se také výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly: nedotáčivost se projeví takzvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky a řidič musí obecně v zatáčkách zpomalit. Jízda za deště na běžných vozovkách navíc prokázala výhody letních nových a dokonce i letních opotřebených pneumatik v porovnání se zimními opotřebenými. Zimní opotřebené pneumatiky tak mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit svými horšími vlastnostmi při nedobrzdění nebo i vyjetí z vozovky.

Ne všichni řidiči si ale myslí, že svým rozhodnutím nějak riskují. „Mezi zimou a létem nepřezouvám už několikátým rokem. Vím, že dopravní experti to zrovna dvakrát nedoporučují, ale nikdy mi nepřišlo, že by se kvůli zimnímu obutí nějakým způsobem měnilo chování auta. Navíc pneumatiky jsou dnes drahé, a tak se snažím ušetřit," svěřil se Vyškovan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Pokuty se motoristé obávat nemusejí

Podle Jüngra velké riziko nastává v situaci, kdy řidič jezdí přes léto na zimních pneumatikách a protože hloubka dezénu stále odpovídá i zimním předpisům, ponechá si je i na zimní měsíce. „Přestože dezén zákonu vyhovuje, pneumatika už je po letním období ztvrdlá a chováním a přilnavostí připomíná spíš letní," dodal Jünger.

Najdou se ale samozřejmě i motoristé, kteří naopak poctivě přezouvají rok co rok. „Je to bezpečnější. Riskovat se v tomto případě nemusí vyplatit," uvedl třeba obyvatel Slavkova Lukáš Poláček.

Přestože je jízda na zimních pneumatikách nebezpečná, pokuty se motoristé obávat nemusejí. „Tuto informaci můžu potvrdit. Řidičům za jízdu na zimních pneumatikách opravdu žádný postih nehrozí," potvrdila policejní mluvčí Iva Šebková.

Jan Jurák, red