„Dlouhodobým problémem v České republice je kvalita a někdy vysoká cena paliv. My jsme se snažili přijít s modelem, který by co nejvíce zpřehlednil občanům České republiky to, jak kvalitní naftu nebo benzin a za jakou částku kde mohou tankovat," prohlásil ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS). „Měla by to být veřejná služba pro spotřebitele, podnikatele, ale také nástroj k hledání úspor v rámci veřejných výdajů," dodal.

Podle Zatloukala budou ceny na portálu denně aktualizované na základě hlášení zaměstnanců pošty, kteří budou sledovat ceny u čerpacích stanic na svých cestách při zavážení poboček pošty.

Informace o kvalitě pohonných hmot u jednotlivých stanic by měla dodávat ČOI. „Česká obchodní inspekce bude zveřejňovat také informace o kvalitě benzinových stanic, a to nejen negativní, ale také pozitivní, aby ty pumpy, které obstojí v kvalitě, mohly občanům dávat tuto informaci," uvedl Kuba.

Inspirace v Rakousku

Podle Kuby byl inspirací k projektu rakouský systém, který dříve fungoval v rámci spolupráce autoklubu ÖAMTC a rakouské pošty, nyní ho zajišťuje tamní státní správa. Kuba je přesvědčen, že český systém pomůže řidičům v ČR tankovat kvalitní palivo za nízkou cenu.

Ceny pohonných hmot zveřejňuje v Česku na webu dosud například společnost CCS nebo některé internetové servery. K dispozici jsou ale většinou jen průměrné ceny v jednotlivých krajích nebo okresech. Nynější projekt je ale podle Kuby jediný, který zaznamenává i věrohodné informace o kvalitě paliva.

„Zatím se k tomu stavíme zdrženlivě a s rozpaky," řekl ale k projektu Václav Loula, ředitel úseku jakosti společnosti Benzina, která je jedničkou na českém trhu čerpacích stanic. Loula připomněl, že sítě čerpacích stanic byly v minulosti pokutovány Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zveřejňování cen na pumpách, protože to podle ÚOHS vedlo ke kartelovému chování.

„Portál se jmenuje Tankuj levněji. Za nízkou cenou ale může být také nezaplacená daň z přidané hodnoty nebo spotřební daň," uvedl dále Loula. Portál tak podle něj může dělat reklamu i nepoctivým prodejcům. Problémem může být i to, že portál nezohledňuje rozdíly mezi klasickými, aditivovanými a prémiovými palivy.

Loula rovněž upozornil na to, že u portálu může i přes denní aktualizaci nastat problém s aktuálností údajů. Ceny u jednotlivých pump se podle něj totiž vzhledem k silné konkurenci někdy mění i několikrát denně.