Autobazary prodávají stále mladší auta – podle statistik jednoho z největších prodejců ojetých vozů je průměrné stáří ojetiny sedm let. I přes kvalitnější nabídku se ale zákazníci stále obávají skrytých závad. Nelze totiž odhadnout, kdo a jak jezdil s autem dřív.

Některým závadám lze do jisté míry předejít už při výběru modelu. „Každá značka má po mnohaletém užívání své specifické závady. Například u starších modelů Škoda Fabia je známý jejich problém s těsností motoru, Volkswagen Passat zase mívá problém s vůlemi zavěšení předních kol,"upozorňuje Michal Prkna z firmy Ekonomické vozy.

Určité skryté vady však neodhalí ani důkladná zkušební jízda a mohou vás nepříjemně překvapit až po delším čase. V případě poruchy vás může čekat reklamační řízení s autobazarem, které má svá pravidla.

„Na ojetá vozidla se nevztahuje dvouletá zákonná záruční doba, a to ani ve vztahu ke spotřebiteli, a platí proto buď záruka dohodnutá s autobazarem nebo, není-li taková záruka dohodnuta, pouze dvouletá zákonná odpovědnost za vady,"vysvětluje advokátka Marta Hanousková.

Spory s autobazary však bývají zdlouhavé a s nejistým výsledkem. Největší nevýhodou je fakt, že po celou dobu reklamace musí zůstat vůz neopravený.

Existuje  způsob, jak se zdlouhavým reklamačním řízením vyhnout úplně:  „Efektivním řešením takové situace je takzvaná prodloužená záruka, která dokáže krýt náhlé anepředvídatelné mechanické nebo elektrické poruchy.,"říká Daniel Haubert z pojišťovny QBE, která se na poskytování prodloužených záruk pro automobily specializuje.

Prodloužená záruka se uzavírá na rok až tři roky. Samotná sazba se obvykle odvíjí od objemu motoru vozidla, pojistného programu a dále od délky pojištění, najetých kilometrů, limitu pojistného plnění, výše spoluúčasti apod.

„Například s produktem naší pojišťovny nazvaným AutoCheck lze pojistit až patnáctileté auto, které má na tachometru až 200 tisíc kilometrů," dodává Haubert z pojišťovny QBE.