Na začátku příběhu byl totiž vůz, pro něhož byl luxus sprosté, cizí slovo. Zato dřel až do úmoru. Jeho přímý potomek tu je s námi pořád: Land Rover Defender.

Začínal jako traktor

Bylo krátce po druhé světové válce a Maurice Wilks, šéfinženýr automobilky Rover, přemýšlel o možnosti zkonstruovat lehké užitkové vozidlo s pohonem všech kol, které by se dalo využít i v zemědělství. Ano, současný Defender skutečně začínal jako kříženec lehkého náklaďáku, teraňáku a traktoru. A nutno přiznat, že mu stejný charakter zůstal do dnešních dnů.

Už od počátku se kladl velký důraz na jednoduchou a odolnou konstrukci i designem. Na karoserii byl použit hliník, kterého bylo všude plno - za války se z něj totiž vyráběly trupy a křídla letadel. Barva byla ze stejného důvodu vojenská zelená a hranatý vzhled se ukázal praktický vzhledem k jednoduchému ohýbání hliníku. Prostě žádné extra vymýšlení. Jenže právě jednoduchost se ukázala jako klíč ke slávě. A hliníková konstrukce je navíc lehká a nepodléhá korozi.

Loket vystrčte z okna

I proto si současný Defender uchovává tolik dědictví od svých předků, přestože průběžně prochází určitou modernizací. Jen se na něj podívejte. Že leckoho z vás napadlo, že to není úplně nové auto? Mohou za to i roztomilé detaily. Například falešné panty pod předním sklem, které připomínají dřívější možnost sklopit čelní sklo. Dnes už to možné není.

Úsměvně působí plátěný kryt nákladového prostoru nebo bílá ocelová kola s robustními šrouby. Interiér je na tom trochu líp, i když i tady se hraje hlavně na účelnost. Vládnou tu plasty, tlačítka jsou velká tak, aby se dala zmáčknout i v rukavicích, vnitřek jde lehce opláchnout vodou – v podlaze jsou dokonce špunty.

Ze současnosti do výbavy zavítalo například elektronické stahování oken, rádio s mp3 přehrávačem či vyhřívání sedadel a předního skla. Jinak je vše při starém. Včetně nutnosti zaujmout zvláštní polohu za volantem. Schválně si někdy, až Defendera potkáte, všimněte řidiče. Pokud nebude vyloženě mrznout, určitě bude mít stažené okno a loket venku. Může za to skutečnost, sedadlo a volant jsou hodně nalepené na dveře, takže na řidičovu ruku už tak nějak chybí místo. Zvláštně vyosené jsou i pedály.

Novinka pod kapotou

Modelový rok 2012 přinesl několik spíše drobných změn, tu nejpodstatnější představuje výměna původního turbodieselu o objemu 2,4 litru za nový motor o objemu 2,2 litru. Důvod je zřejmý. S novinkou plní „Defík“ emisní normu Euro 5. Výrobce se také chlubí možností bez rizika spalovat paliva s různou úrovní kvality a vysokým obsahem síry nebo funkcí proti zhasnutí motoru v nízkých otáčkách.

Jinak si upřímně žádné velké změny nevšimnete, i nový motor zřetelně uslyšíte za všech podmínek. Ani spotřeba není výrazně lepší a také výkonové parametry zůstaly stejné. Defender nabízí točivý moment 360 N.m a motor pracuje na 90 procent maximálního výkonu v širokém rozpětí otáček od 2 200 do 4 350 min-1, takže disponuje maximální svalovou zdatností pro práci v náročných podmínkách.

Pochopitelně zůstaly i další typické vlastnosti. Například změnu rychlosti doprovází slyšitelné mechanické klapnutí, samotné řazení přitom nepatří k nejpřesnějším. Řízení je poměrně těžké, do zatáček to chce hodně opatrně a jízda dost „ukodrcaná“. Přesto je řízení Defenderu v dnešním světě elektronikou nabušených aut svým způsobem zábavné. A každý, pro něhož je řízení něco víc než jen nutné zlo, by si tohoto drsňáka s velkou porcí charisma měl vyzkoušet.

Mě neunavíš

A nejen na hladké silnici. Teprve v obtížných podmínkách musí každý férově uznat, že ta trocha „buranství“ dává smysl. Touha projet jakkoli čímkoli je obdivuhodná. V terénu pak oceníte poctivý, robustní žebřinový rám a tuhé nápravy s dlouhými drahami odpružení. Defender má samozřejmě stálý pohon všech kol a redukční převodovku.

Mezinápravový diferenciál je vybaven uzávěrkou, která minimalizuje protáčení kol a maximalizuje trakci na kluzkém povrchu. Tohle všechno společně se světlou výškou zhruba čtvrt metru dělá z Land Roveru neúnavného dříče i v hodně náročných podmínkách. A díky robustní konstrukci se o něj nemusíte bát…

Defender 110 Double Cab Pick-up:

motor vznětový čtyřválec
objem 2 198 cm3
max. výkon 90 kW (122 k)
max. točivý moment 360 N.m
max. rychlost 145 km/h
spotřeba 11,1 l/100 km
cena test. modelu 971 880 Kč