Tím spíš, že současná pátá generace pomalu končí svůj životní cyklus a už za rok přijede Mustang nový. Podle některých informací menší, lehčí a bez retro křivek. A i když nebudou chybět osmiválcové verze, pod kapotu se podívá i přeplňovaný čtyřválec.

Ford Mustang GT Convertible.

To Mustang pro rok 2014 je postavený ještě podle staré školy. Oproti evropským sportovním automobilům vypadá robustně, ani hmotnost není zanedbatelná – konkrétně zkoušený Mustang GT Convertible s osmiválcem váží nějakých 1800 kilogramů.

Atmosférický pětilitr produkuje výkon 420 koní, točivý moment 530 N.m vrcholí v 4000 otáčkách za minutu a poháněna jsou pochopitelně zadní kola. Zrychlení z nuly na stovku je otázkou 4,8 sekundy. Samozřejmě nesmí chybět klasické bublání „vé-osmičky", které se ve vyšších otáčkách mění ve velice působivý řev. Paráda.

Řízení není obtížné

Je jasné, že když tohle všechno víte, tak startování velkého osmiválce může doprovázet mírný třes rukou pramenící z obav z věcí příštích. Ale už po pár okamžicích zjistíte, že do velké míry zbytečně, Mustang se totiž řídí až překvapivě snadno. Jasně, s takovou sílou pod kapotou se pořád může stát spousta nepříjemných věcí, ale přísun výkonu je nezáludně plynulý a nejen v zatáčkách dokážou leccos vyřešit nejrůznější elektroničtí pomocníci.

Pravá zábava však začíná, až když je vypnete. V takovém případě už samozřejmě řízení vyžaduje hodně pozornosti a soustředění, ale pro někoho, kdo má zkušenosti se silnými zadokolkami, je Mustang fantasticky čitelným vozem.

Ford Mustang GT Convertible.

Před vjezdem do zatáčky si stačí pohlídat rychlost, poprat se za pomoci citlivého dávkování plynu s prvotní výraznou nedotáčivostí, nechat si "ustřelit" záď a pak už se jen ladně sklouznout ze zatáčky pryč. Ideálně s trochou divadýlka v podobě kouře od pneumatik.

Ford Mustang GT Convertible.Právě tahle role Mustangu GT nejvíc sluší a umí v ní být hodně zábavný. Kdo ale od auta čeká přesnost a preciznost, musí hledat jinde. Americký svalovec totiž není sporťákem v tom smyslu, jak tento pojem vnímáme v Evropě. Vůz se při prudkém brzdění kroutí, "čumákem" se lepí k vozovce a do zatáčky ho musíte až nutit – navíc cítíte, jak se pere s fyzikou, ty kilogramy navíc jsou prostě znát. Řízení není příliš komunikativní a mohlo by být strmější, řazení šestistupňové manuální převodovky by zase mohlo být přesnější.

Ale i tohle všechno patří k povaze a charakteru Mustangu, který hraje spíš na efekt a rád se předvádí. A navíc, koho zajímá hledání nejrychlejšího a nejčistšího způsobu projíždění zatáček, bude stejně hledat jinde než mezi americkými muscle cars.

Ford Mustang GT tedy rozhodně není dokonalé auto, má své nedostatky. Ty ale nahrazuje pro někoho neodolatelným charismatem. Navíc ta cena… V České republice se sice zatím oficiálně neprodává (neoficiálně ano), ale ve Spojených státech cena kabrioletu začíná na částce 36 695 dolarů, v přepočtu tedy zhruba 734 tisíc korun. Testovaná verze Premium s koženými sedadly a bohatou výbavou vyjde na 40 795 dolarů, tedy asi 816 tisíc korun. Jasně, jde o pouhý přepočet, který nezohledňuje daň, clo a podobně, takže cena při prodeji v Česku musí být o něco vyšší, ale přesto: za podobné peníze vám tolik výkonu a okázalosti jen tak někdo nenabídne.

Ford Mustang GT Convertible: Technické údaje
motor zážehový osmiválec
objem 4 951 ccm
max. výkon 313 kW (420 k)
max. točivý moment 530 N.m
max. rychlost 235 km/h
0-100 km/h 4,8 s
komb. spotřeba 15,7 l/100 km