Když jsem v červenci testoval Kiu pro_cee´d (článek s názvem „Kia pro_cee´d 1.6 GDI: Víc než pouhá stylovka" si můžete přečíst zde), popisoval jsem pocity, které jsem občas při řízení měl. Auto bylo svým chováním na silnici tak dobré, že jsem několikrát zalitoval, že nemá víc výkonu. A proto jsem se moc těšil na verzi GT. Dočkal jsem se po necelých třech měsících.

Rychlý už na pohled

Kia pro_cee'd GT.Kia variantu GT nabízí v pětidveřovém i třídveřovém provedení a obě vypadají hodně dobře a dravě – testované „třídvířko" (tedy pro_cee´d GT) mi však hlavně díky dramaticky přikrčenému postoji přece jen připadá zajímavější.

Rychlý cee´d dostal výrazné nárazníky, pěkná osmnáctipalcová kola, difuzor a rozměrné koncovky výfuku. Asi nejviditelnějším poznávacím znamením „gétéčka" jsou netradičně seskupené LED diody denního svícení na předním nárazníku.

Změny oproti běžnému modelu najdeme i v interiéru. Zaujmou především skvělá sportovní sedadla Recaro, později si všimnete hliníkových pedálů a různých spíše dekorativních prvků.

Palubní deska se prakticky shoduje se standardním cee´dem, což rozhodně není na škodu. Je orientována na řidiče a podílí se na celkově příjemné atmosféře. Uprostřed „budíků" v přístrojové kapličce našel místo rozměrný TFT displej, jehož grafika je přizpůsobena sportovnímu naturelu vozu. Po stisknutí tlačítka „GT" na volantu můžete měnit typ zobrazených informací: v „běžném" módu zobrazuje například aktuální spotřebu, v „rychlém" režimu pak ukazuje aktuální využití točivého momentu a plnící tlak turbodmychadla.

Zpracování i použité materiály jsou na velice slušné úrovni, potěší také dostatek prostoru – a to i na zadních sedadlech.

Žádná estráda…

I když je vzhled pro každý ostrý hatchback důležitý, ještě podstatnější je, jak jezdí. Začněme u motoru. Cee´d GT spoléhá na turbodmychadlem přeplňovanou šestnáctistovku T-GDI s výkonem 204 koní. Maximum točivého momentu 265 N.m je k dispozici mezi 1750 až 4500 otáčkami, z klidu na stovku auto zrychlí za 7,7 sekundy.

Kia pro_cee'd GT.

Už z těchto suchých čísel musí být jasné, že korejské „gé-té" není žádný louda. A to opravdu není. Stačí přišlápnout plynový pedál, chvíli počkat než se roztočí turbo a cee´d vystřelí s vervou vpřed. Motor má přitom docela příjemný, skoro až atmosférický charakter: průběh výkonu je plynulý a přirozený a nechá si líbit i vyšší otáčky – ostatně nejvyšší výkon je k dispozici při 6000 otáčkách.

Jsou tu ale i drobné mrzutosti. Především, foukaná šestnáctistovka občas působí tak nějak otupěle. Prodleva turba by především v nízkých otáčkách mohla být menší a motor by celkově mohl rychleji reagovat na pohyby řidičovy pravé nohy. S rostoucími otáčkami se naštěstí oba popisované jevy znatelně vytrácejí.

Někoho by mohl překvapit zvuk, který pohonné ústrojí vydává. Z kabiny totiž zní nečekaně umírněně – až by se dalo skoro říct, že tu žádný zvuk není. Ale jde trochu o klam, zvenku je auto zřetelně slyšet (poznáte ho už z dálky), z výfuků se dokonce občas ozve i sympatické zapraskání. Všechno se však děje tak nějak decentně, cee´d GT nepředvádí prvoplánovou estrádu.

… přesto zábavně

Kia pro_cee´d GT.Ale přitom umí pobavit. Povedenému motoru totiž zdatně sekunduje fantastický podvozek, který je jednoznačně nejsilnější stránkou vozu. Je až neuvěřitelné, kolik umí poloh a co všechno zvládne. Cee´d se nenechá rozhodit na nerovnostech a dokonce i na osmnáctipalcových kolech překvapí vysokou úrovní komfortu. Přitom mu nic nechybí ani v zatáčkách, do nichž se i ve vysoké rychlosti vrhá s nadšením, bez větších náznaků nedotáčivosti a s minimálními náklony karoserie. A když se s autem trochu sžijete, zjistíte, že má dokonce sklony k mírné přetáčivosti, s níž se dá snadno naučit pracovat, a že umí být hodně hravé. Chce to ale vypnout stabilizační systém.

I zbytek je v pořádku. Řízení působí docela přirozeně a řazení šestistupňové převodovky je přesné. Dráhy by ale mohly být trochu kratší.

Spotřeba více než obvykle závisí na stylu jízdy. Cee´d GT zvládne jezdit za 8 litrů na 100 kilometrů, ale když budete občas využívat jeho potenciál, počítejte s průměrem kolem 10 litrů. No a jestli vás zajímá jen rychlost a výkon, není problém jezdit i za 15 litrů.

Přiznávám, že cee´d GT je pro mě jedno z nejpříjemnějších překvapení tohoto roku. Přitom to s ním zpočátku nevypadalo příliš dobře. Auto na mě působilo trochu otupěle, příliš umírněně – a já přitom čekal ostrý a nekompromisní hot hatch. Jenže už po pár kilometrech jsem to pochopil: Kia něco podobného ani postavit nechtěla, cee´d GT měl být opravdové „gétéčko", tedy gran turismo, které vás v pohodlí a v rychlosti odveze klidně na konec světa. A když budete mít chuť vykouzlit si na rtech úsměv, můžete si za jeho volantem trochu „zařádit".

Kia cee´d GT.

No a přesně tohle se výrobci povedlo. Navíc nasadil velice férovou cenovku. Bohatě vybavená Kia pro_cee´d GT (stejně jako pětidveřová varianta cee´d GT) vyjde na 539 980 korun.

Kia pro_ceed GT: Hodnocení a technické údaje
+ vzhled
+ fantastický podvozek a jízdní vlastnosti
+ povedený interiér
- spotřeba velice závisí na jízdním stylu
- motor chvílemi působí trochu "otupěle"
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1591 ccm
max. výkon 150 kW (204 k)
max. točivý moment 265 N.m
max. rychlost 230 km/h
0-100 km/h 7,7 s
komb. spotřeba 7,4 l/100 km
cena test. vozu 591 980 Kč

Kompletní ceník najdete zde.