VYBERTE SI REGION

Byty pro movité na dračku nejdou

Prodej luxusních bytů v Praze se v době hospodářské krize chová podobně jako celý bytový trh. Byty pro movité na dračku rozhodně nejdou, nabídka výrazně převyšuje poptávku, trh se ale na druhou stranu zcela nezastavil.

23.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Fuchs

Vyplývá to z průzkumu společnosti Trigema, který představila na konferenci internetového časopisu Stavební fórum.

Byty oplývající luxusem přitom podle Trigemy tvoří jen okraj celého trhu. Nabídka luxusních bytů tvoří zhruba dvě procenta z celkového počtu bytů, které jsou aktuálně k mání na pražském trhu. V Praze nyní stavitelé nabízí k prodeji kolem 7100 bytů, z nich lze označit za luxusní jen 165 jednotek. Trigema sleduje v hlavním městě zhruba 300 developerských projektů, luxusní bydlení z toho zahrnuje asi 19 stavitelských záměrů.

Označení bytu nebo projektu za luxusní je přitom velmi ošemetná záležitost, protože k tomu neexistují žádná pevná kritéria, poznamenal Jaroslav Drda z Trigemy. V představeném průzkumu byla základním kritériem cena převyšující 90.000 korun za metr čtvereční.

Opatrně přistupuje k definování luxusu v bydlení také analytik realitní poradenské firmy Jones Lang LaSalle Ondřej Novotný. "Je to bydlení, které je jedinečné svou lokalitou a standardem provedení. V Praze je možné do této kategorie zahrnout byty v cenové úrovni kolem 100.000 korun za metr čtvereční a více, nicméně vnímání luxusu je velmi subjektivní," řekl odborník.

Ceny nových bytů

Průměrné ceny nových bytů v hlavním městě byly podle stavební společnosti Skanska v závěru loňského roku meziročně o 8,5 procenta nižší, za metr čtvereční se v metropoli v průměru platilo 57.403 korun.

"Luxusní segment podléhá úplně stejným zákonitostem jako celý trh," řekl Drda. To podle něj znamená, že na trhu luxusních bytů aktuálně nabídka výrazně převyšuje poptávku, byty se prodávají pomaleji a klienti jsou vybíravější. Ani v ekonomicky turbulentní době se ale luxusní byty prodávat nepřestaly, uvedl Drda z Trigemy.

"Proti minulým rokům kupují luxusní byty většinou Češi, výpadek poptávky ze zahraničí kompenzují Rusové," uvedl na konferenci Prokop Svoboda z realitní kanceláře Svoboda & Williams. "Nyní už to navíc není investice do nekonečného zhodnocování nemovitosti, ale spíš investice do pohodlí, jde o výraz životního stylu," dodal.

Příkladem luxusního bytového projektu je v metropoli přestavba činžovního domu v Praze u Kampy skupinou J&T. Metr čtvereční tam stojí v průměru 200.000 korun. Většina z 25 bytů v projektu je už prodaných.

Bytovým projektem pro náročnější klienty má být také Central Park Praha na Žižkově. Celkem 547 bytů tam stojí už od roku 2009, na konci ledna jich kupce našla asi polovina. Kvůli slabší poptávce musel developer CP Praha jít s cenami dolů. Nejlevnější byty v projektu je možné podle nového ceníku pořídit za 55.000 korun za metr čtvereční, v dosud platném ceníku stál metr čtvereční nejlevnějšího bytu 74.000 korun.

Autor: ČTK

23.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies