VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hello Kitty dotahují panenky příšerky. Tradiční je Barbie

Čím prapodivnější, tím atraktivnější. Tak by se daly charakterizovat některé z hraček, které jsou k dostání pro ty nejmenší. Lákají je panenky příšerky nebo skládací roboti.

11.12.2011
SDÍLEJ:

Kočičí postavička je u dětí stále v oblibě. Letos jí ale šlapou na paty panenky příšerky.Foto: Martin Donát

Advent je obdobím, kdy hračkářství mívají výhradně dospělé zákazníky. Rodiče chtějí zkrátka dětem přichystat pod stromečkem překvapení. Většinou jdou nakupovat najisto. Dětem totiž určuje vkus televizní reklama.

Z tradičních pohádkových postav, známých u starší generace, vydržel v kurzu Krteček, postavičky z Včelích medvídků a Čtyřlístku. Je ale otázka, jestli je dospělí nekupují spíš z vlastní nostalgie.

Kočičí slečna

Reklama ale razí jiný trend. „Klukům rodiče kupují často Bakugany, což jsou skládací roboti v kuličce, lega a autodráhy. Pro holčičky vybírají tradičně panenky Barbie, poníky nebo Monster panenky, které asi zatím letos vedou. Říká se jim také příšerky nebo upírky,“ vysvětluje vedoucí prodejny Dráčik Romana Stupková.

O první pozici v žebříčku nejoblíbenějších hraček si stále říká Hellou Kitty. K dostání jsou například dětské pračky, sportovní doplňky nebo kreslicí sady s touhle kočičí postavou.

„Od chvíle, kdy má moje dcera kartáček s Hellou Kitty, tak si dokonce ráda a dobrovolně čistí zuby,“ směje se Stupková.

Při nakupování dárků si občas plní vlastní sny i rodiče. Tátové jsou někdy tak zabraní do modelů autodráhy, že děti je tahají za rukáv, aby už konečně šli z prodejny.

„Jde jen o úvahu, ale možná někteří dospělí rádi kupují hračky, protože si tím vynahrazují pocit z doby, kdy jako malé děti tolik dárků pod stromečkem neměli,“ uvažuje vedoucí hračkářství Hm studio Irena Ivanovová.

Sama má dvě dcery. Sedmiletou Simonu a patnáctiletou Andreu. Jejich věk také odpovídá tomu, co si na Vánoce přejí pod stromeček. Andrea si už potrpí na módu a kosmetiku, Simona si píše Ježíškovi o hračky, které vidí v reklamě.

„Nechci dceři zbytečně kupovat příliš drahé hračky jen proto, že je dostanou kamarádky. V něčem ale musím ustoupit, chci, aby měla radost,“ svěřuje se Ivanovová.

Oproti ostatním maminkám má trochu obtížnější pozici. Hůře Simoně vysvětluje, že nemůže splnit každé přání, i když je přímo u zdroje. Dopis Ježíškovi se snaží ovlivnit i vlastním názorem.

„Opatrně jí podsouvám, že jsou hezké i jiné hračky,“ směje se Ivanovová.

K Vánocům přistupuje jako hodně dospělých v dnešní době. S dalšími členy rodiny si dělá radost spíš symbolickými dárky a přednost dává dětem. „Kupujeme si vždycky jen něco malého, aby se děti třeba neptaly, proč jsme nic nedostali. Samozřejmě je hezké, když pod stromečkem má každý aspoň nějakou drobnost,“ dodává.

Krtek jako puzzle

Velkým hitem jsou u ní v prodejně chodící zvířátka Pet Shop. V menší sadě stojí 399 korun. Hellou Kitty v sadě s ozdobami prodává za 489 korun. „Letos ale není tak žádaná,“ říká vedoucí prodejny.

Také zde zákazníci nejvíc shánějí už zmíněné panenky, příšerky nebo svítící mořské panny. Legendární postavičku Krtečka lidi kupují hlavně jako puzzle, popřípadě dekoraci. Velký plyšový Krtek stojí kolem sedmi set korun. Malý vyjde kolem tří stovek. Jeho ceny jsou sice srovnatelné s ostatními hračkami, ale není zřejmě tak podporovaný marketingem.

Čas na dárky si udělala v pátek dopoledne Zuzana Kropíková. I ona vnímá sílu reklamy. „Snažím se nad výběrem přemýšlet i racionálně. Hračka by měla děti zároveň rozvíjet a obohatit. Jsou to ještě nepopsané duše. Reklamou před dětskými pořady se tak nechají snadno ovlivnit. Takže se snažím tenhle vliv korigovat,“ uvažuje Kropíková.

Také přiznává, že vybrat dárek, který by pozornost dítěte udržel delší dobu, je náročné. „Sortiment je obrovský. Když jsem byla malá, tak určitě takový nebyl. Ale dobře si pamatuji, jaké to je, těšit se na dárky pod stromečkem. Takže chci samozřejmě dětem udělat radost a splnit jim, pokud možno, očekávání,“ uzavírá Kropíková.

Martin Donát

Místo události:
11.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá. Čekají je tvrdší pravidla

SPLIT, TURISTÉ, sluníčko i koupání.
25

Kdy si vzít dovolenou? Nejlepší letní počasí bývá uprostřed prázdnin

Aktér videa s Babišem: Vůbec mě nenapadlo, že z toho bude takový poprask

Měla to být tak trochu předvolební agitace a hlavně autogramiáda knihy lídra hnutí Ano Andreje Babiše na prachatických Slavnostech Zlaté stezky. Jenže v Prachaticích bývalý ministr financí narazil.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Módní, ale drahé „hipsterské“ občerstvení vyhání z koupališť chudší Švýcary

Letní horka přímo vybízejí k trávení času u bazénu doma, anebo také na veřejných koupalištích. Švýcarská Socialistická strana (SP) přišla s „letním tématem" – města by se prý měla zamyslet nad cenou občerstvení v plaveckých areálech. Jeho stále rostoucí cena prý odrazuje slabší sociální vrstvy.

U nového auta vede při rozhodování cena. Trendem se stává carsharing

Koupě auta online, využívání carsharingu, financování operativním leasingem a stále víc technologií. To jsou u osobních aut podle českých řidičů a řidiček trendy budoucnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies