VYBERTE SI REGION

Návštěva u Ireny Máchové: Talent ničí peníze

Stát na jevišti nebo před kamerou bylo vždycky jejím přáním. Herectví sice Irena Máchová vystudovala, ale na vlastní kůži se přesvědčila, že prorazit je těžké. Obzvlášť, pokud to mladý umělec zkouší jen se základní výzbrojí, kterou je talent.

3.3.2013
SDÍLEJ:

Před kamerou nebo na jevišti se Irena Máchová cítí úplně nejlíp.Foto: Jiří Zajíc, TV Nova

Když jsem si s uhrančivou Irenou Máchovou povídala, zaujalo mě, čím vším se už stihla živit. Je herečka, snaží se ovšem prosadit i jako zpěvačka a tanečnice. Vyzkoušela si práci modelky, filmové produkční, dělala barmanku a dokonce i pokladní v hypermarketu. Jak tuhle nesourodou pestrost vysvětluje? „První, na co jsem si v této souvislosti vzpomněla, byla věta paní profesorky Benoniové z DAMU, kterou jsme měli na pohyb. Nabádala nás, ať si všímáme dění, věcí a chování lidí okolo nás, že vše nám pak může být přínosem pro hereckou profesi. Každá zkušenost, kterou člověk projde, je pak určitým šuplíčkem, ze kterého může čerpat. Ať už před kamerou nebo na jevišti a v životě samém také. Každá profese s sebou přináší rozmanité zážitky i zkušenosti. Proto se nebráním jakékoliv práci, ba naopak," tvrdí herečka.

Ne každá profese ji ale naplňovala a řadu z nich dělala jen z nouze, aby bylo na složenky. „Ve všem jsem se snažila najít to dobré a zábavné, ale samozřejmě že práce modelky byla zajímavější, než pokladní za kasou v hypermarketu. A na složenky musí být vždy, ty se nikdy neptají," doplňuje s úsměvem.

Barmanka dočasně u ledu

V posledních pěti letech už to ale tak různorodé nemá.

„Střídavě se věnuju divadlu, natáčení, dabingu a vypomáhám ve filmové produkci. Sem tam mi vyjde i natáčení nějaké reklamy nebo focení. Barmanka je momentálně u ledu," přiznává kráska, která nejnověji hraje v seriálu Ordinace v růžové zahradě, kde čirou náhodou získala roli barmanky. „Vidíte, došlo na slova paní profesorky. Jak se mi teď zkušenosti nasbírané v reálném životě hodí." Irena pracovala po barech a restauracích od svých sedmnácti. „Začínala jsem jako brigádnice a postupem se vypracovala až na vedoucí směny," pochlubí se seriálová barmanka Renata Svárová, která chce mermomocí ulovit nějakého muže a svádí dokonce ženatého primáře. Jak Ireně její postava milenky sedí a jaký má názor na nevěru? „Upřímně musím říct, že se mi postava líbí. Je nad věcí, sebevědomá, soběstačná, ale s čím jsem se musela poprat, je její svádivý, někdy až provokativní charakter. Nevěra, ať chceme nebo ne, je součástí vztahů a je důsledkem toho, když ve vztahu něco chybí nebo nefunguje. Šťastný je ten pár, kterému se nevěra vyhne obloukem," myslí si herečka. Milenkám by přála, aby jim románek vyšel, nebo aby se při úletech spálily co nejméně.

Zajímám se, jací muži Ireně nejvíce imponují? „To je moc pěkná otázka a odpověď je jednoduchá – imponuje mi ten muž, který je opravdovým mužem, a který má tu správnou dávku testosteronu. Od toho se potom odvíjí zbytek. Aby mohla fungovat dvě rozdílná pohlaví, je zapotřebí pravý estrogen a pravý testosteron," tvrdí herečka.

V Ordinaci se ocitla na základě konkursu. „Byla jsem regulérně pozvaná na kamerové zkoušky, naučila jsem se předem dané obrazy, ty se pak snažila zahrát dle nejlepšího vědomí a svědomí a výsledkem je účinkování v seriálu. Standardní postup," krčí rameny Irena Máchová. Role v Ordinaci ji potěšila, znamená totiž popularitu, na kterou se těší. „Jsem ráda, že mi k divadlu přibude i filmová kamera."

Seriálová barmanka jí sedí. Tuto profesi totiž dělala i v reálném životě.

Seriálová barmanka jí sedí. Tuto profesi totiž dělala i v reálném životě. Autor: Jiří Zajíc, TV Nova

Nahotu neodsuzuji, ale…

V seriálu vře sexuální napětí a herečka si je vědoma toho, že se jí nevyhne i nějaká postelová scéna. „Nahotu před kamerou neodsuzuju. Ale musí být přiměřená a oprávněná," tvrdí vycházející seriálová hvězda. Své výkony prý velmi sebekriticky sleduje. „Člověk neumí všechno dokonale. Od zkušenějších kolegů se na place učím, naslouchám jejich radám, a jejich rad si nesmírně vážím. Zpětně pak své výkony hodnotím, třeba že tohle jsem mohla říct líp. A všímám si i svých grimas. Nazývám to můj tělový gestus. A na tom je také co vylepšovat," přiznává Máchová.

A jaká atmosféra dnes podle ní v umělecké branži panuje? „Rozmanitá," tvrdí shovívavě. „Je nás mnoho a za umění se pomalu začíná považovat i to, co uměním vůbec není. Talent bohužel začínají zastiňovat peníze a syndrom celebrit. Zdá se mi, že lidi už ani tak nezajímá, co člověk umí, ale jestli je známý. Samozřejmě to neplatí stoprocentně, ale je mi vždy líto, když vidím, že role dostávají účastníci z reality show, zatímco mladí talentovaní lidé si lámou hlavu s tím, jak prorazit. I hudební desku si může natočit téměř kdokoliv, stačí mít alespoň kapku hlasu a dostatečný zůstatek na účtu. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale já to takhle cítím," tvrdí s lítostí herečka.

Je hrdá na to, že se na place setkává s tak skvělými herci, jako je třeba Jan Čenský.

Je hrdá na to, že se na place setkává s tak skvělými herci, jako je třeba Jan Čenský. Autor: Jiří Zajíc, TV Nova

Doma u Brzobohatých

Její domovskou scénou je pražské Divadlo Radka Brzobohatého, kde hraje už šestým rokem a je v něm spokojená. Své příznivce by pozvala na Tančírnu, která běží už čtvrtou sezonu a má stále vyprodáno. „Další velmi povedenou hrou je Dvanáct rozhněvaných mužů, která je adaptací stejnojmenné filmové předlohy. Naše divadlo dělá inscenace pro klasického diváka, divadlo, které neurazí, divadlo, které si lidé užijí, pochopí a odcházejí nabití energií," láká herečka do divadla. Její nezapomenutelnou rolí je Ona ve hře Dva na smetišti, ve které měla tu čest účinkovat jen s Radkem Brzobohatým a jeho synem Ondřejem. „Jen my tři, kouzelné písničky Richarda Pogody, text Pavla Dostála a Miroslava Horníčka. Druhou nezapomenutelnou rolí pak byla Markétka ve Faustovi, kterou jsem hrála ještě na škole v A-Studiu Rubín," vzpomíná s nadšením. A ta vysněná? „Kdyby to šlo, ráda bych si zahrála v Kočičí hře s Danou Medřickou, ale tohle přání už se mi nesplní. Stejně tak jsem vždy toužila zahrát si s Petrem Čepkem. Ale jak jsem už říkala, hrála jsem šest let po boku Radka Brzobohatého, a to je zkušenost a hlavně čest k nezaplacení."

Před kamerou nebo na jevišti se Irena Máchová cítí úplně nejlíp.

Před kamerou nebo na jevišti se Irena Máchová cítí úplně nejlíp. Autor: Jiří Zajíc, TV Nova

Ráda si pospím

A od práce k civilním radostem. Jak herečka nejraději odpočívá, a jaké úlety si neodpustí? „Moje volno má hned několik fází. Ta první je dospávací. Další jsou už pak ve znamení aktivního od-počinku. Ráda chodím po horách, v přírodě, jezdím na kole, na lyžích, a když je venku nepoužitelno, tak hraju squash, vařím, čtu si nebo se dívám na film, i to je bezva relax." K oblíbeným činnostem patří i nakupování. „Nejvíc utrácím za džíny, boty, jídlo a za dobré víno."

Jako většina mladých lidí má také spoustu snů a plánů. Jedním z nich je i početná rodina. „Za ideální stav považuju 2:2, to znamená táta, máma, syn a dcera. A hlavně, aby byli všichni zdraví!"

Vizitka

Irena Máchová se narodila 6. září 1981 v Praze. Absolvovala činoherní herectví na DAMU. V současnosti je členkou pražského Divadla Radka Brzobohatého, kde ji můžete vidět třeba v roli Muriel z Poiretovy Klece bláznů nebo jako princeznu Alici Kapetovnu v Goldmanově dramatu Lev v zimě. Před kamerou debutovala v drobné roli studentky v Brabcově dramatu PF 77, a do povědomí diváků se dostala díky roli sympatické redaktorky Lindy Malé ze seriálu Redakce. Účinkovala i v některých povídkách z úspěšných cyklů 3 + 1 s Miroslavem Donutilem, v seriálech Horákovi nebo Letiště. Z filmových rolí stojí za zmínku Sandra Fikarová z detektivního snímku Agentura Puzzle nebo role mladé Charlotty z Vejdělkovy komedie Účastníci zájezdu. Hrála také ve snímcích Panic je nanic, Milenci a vrazi. Letos se stala novou postavou seriálu Ordinace v růžové zahradě, kde hraje barmanku Renatu Svárovou. Umí německy a anglicky, hraje na flétnu a na kytaru.

Jitka Janoušková

Autor: Redakce

3.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Forejtův případ je varující zprávou o poměrech na Hradě, píše tisk

Praha - Odchod ředitele protokolu Pražského hradu Jindřicha Forejta, který se v úterý vzdal svého místa, je drsnou a varující zprávou o poměrech na Hradě. V komentáři to dnes píšou Hospodářské noviny. Případu se věnují všechny české deníky. Lidové noviny si v souvislosti s tím všímají bezpečnostních hrozeb, kterých je podle nich Hrad plný. Právo se pozastavuje nad "úpornou snahou dvou pochybných individuí" dostat kompromitující materiál do seriózních médií.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies