VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plzeňan chtěl koupit nádraží, teď se bojí o byt

Petr Ptáček bydlí celý život přímo na křimickém nádraží. Už před lety zažádal o převod budovy Českých drah (ČD) do svého vlastnictví a nabídl i následnou rekonstrukci na svoje náklady. Neuspěl. Teď se z Deníku dozvěděl, že tutéž budovu dráhy nabídly k prodeji městu Plzni.

11.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zdeněk Šmýd

A Ptáček se bojí, zda on a jeho rodina nepřijdou o střechu nad hlavou.

„Nechápu to. Pět let mají dráhy na stole mou žádost, několikrát jsem ji urgoval, ale žádnou reakci nemám,“ podivuje se Plzeňan. Před dvěma lety jen dostal informaci, že převod budovy není možný, protože se v ní vyměňovala okna za plastová. A protože peníze šly z Evropské unie, dráhy by při prodeji budovy musely dotaci vracet.

„Teď prodej možný je? Proč někdo neoslovil jako první nás, tedy lidi, kteří v té budově bydlíme? Bytostně se nás to přece týká,“ říká Ptáček. V domu, který jako jeden z mála podél chebského koridoru nedostal novou fasádu, je šest bytových jednotek. Ani jeden nájemce nabídku nedostal.

Podle Jiřího Stuny, regionálního správce majetku ČD, dráhy jinak jednat nemohly. „Protože jsou byty součástí výpravní budovy, musíme je nejdřív nabídnout obcím a státní správě,“ vysvětluje Stuna. Důvodem je zabezpečovací technika a technologie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je v budově. České dráhy mají v Plzeňském kraji nemovitosti budov, kterých by se rády zbavily. Nejde jen o pozemky, ale i o sklady, bytové domy nebo právě výpravní budovy. Právě teď ČD zjišťují zájem obcí.

Pátý plzeňský obvod už takovou nabídku dostal, starosta Křimic Petr Otásek potvrdil, že by o nádraží zájem měl. „Mohl by tam být třeba klub pro mladé. V Křimicích je osmipatrový internát, stovky studentů nemají kam chodit, takže neustále řešíme problémy s pořádkem,“ vysvětlil záměry Otásek. Připustil však, že z těchto plánů nejspíš sejde, o odkoupení totiž musí rozhodnout vedení města. A to nemá peněz nazbyt.

Město nemá peníze

Jiří Stuna zcela vyloučil bezúplatný převod, který by byl pro město i obvod nejvýhodnější. „Cena bude stanovena podle znaleckého posudku,“ doplnil Stuna. Je pravděpodobné, že dráhy za budovu budou chtít několik milionů korun. „Město velké rezervy nemá a cena by musela být hodně výhodná, aby o odkupu město vůbec uvažovalo,“ připustil náměstek primátora Miloslav Šimák.

Budova křimického nádraží je ve špatném stavu, v bytech jsou devadesát let staré elektrické rozvody. „Jsou v hliníku a obaleny látkovou izolací. Zrovna minulý týden sousedce vypadl bakelitový vypínač a začal doutnat,“ připomíná Petr Ptáček. Před časem si nechal odhadnout náklady na opravy, vyšplhaly se ke dvěma milionům korun. „Bylo by třeba vyměnit kotle, udělat nové rozvody topení a částečně opravit střechu a fasádu,“ vyjmenovává Petr Ptáček s tím, že je připraven finance investovat ze svého.

Zda město budovu od Českých drah koupí, má být jasné do několika měsíců. Druhým v pořadí, koho ČD osloví, je SŽDC coby vlastník technologie. Co se však stane, pokud nádraží nebude chtít ani jeden z oslovených, Stuna prozradit nechce. „Jde o první výpravní budovy v republice, které dráhy prodávají, takže se systém teprve ustavuje,“ uzavírá ředitel regionální správy majetku ČD.

Autor: Miroslava Tolarová

11.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Zeman ve sněmovně. 21.2.2016
2 4

Nevěřte zeleným fanatikům, vyzval poslance Zeman

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies