VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plzeňan chtěl koupit nádraží, teď se bojí o byt

Petr Ptáček bydlí celý život přímo na křimickém nádraží. Už před lety zažádal o převod budovy Českých drah (ČD) do svého vlastnictví a nabídl i následnou rekonstrukci na svoje náklady. Neuspěl. Teď se z Deníku dozvěděl, že tutéž budovu dráhy nabídly k prodeji městu Plzni.

11.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zdeněk Šmýd

A Ptáček se bojí, zda on a jeho rodina nepřijdou o střechu nad hlavou.

„Nechápu to. Pět let mají dráhy na stole mou žádost, několikrát jsem ji urgoval, ale žádnou reakci nemám,“ podivuje se Plzeňan. Před dvěma lety jen dostal informaci, že převod budovy není možný, protože se v ní vyměňovala okna za plastová. A protože peníze šly z Evropské unie, dráhy by při prodeji budovy musely dotaci vracet.

„Teď prodej možný je? Proč někdo neoslovil jako první nás, tedy lidi, kteří v té budově bydlíme? Bytostně se nás to přece týká,“ říká Ptáček. V domu, který jako jeden z mála podél chebského koridoru nedostal novou fasádu, je šest bytových jednotek. Ani jeden nájemce nabídku nedostal.

Podle Jiřího Stuny, regionálního správce majetku ČD, dráhy jinak jednat nemohly. „Protože jsou byty součástí výpravní budovy, musíme je nejdřív nabídnout obcím a státní správě,“ vysvětluje Stuna. Důvodem je zabezpečovací technika a technologie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je v budově. České dráhy mají v Plzeňském kraji nemovitosti budov, kterých by se rády zbavily. Nejde jen o pozemky, ale i o sklady, bytové domy nebo právě výpravní budovy. Právě teď ČD zjišťují zájem obcí.

Pátý plzeňský obvod už takovou nabídku dostal, starosta Křimic Petr Otásek potvrdil, že by o nádraží zájem měl. „Mohl by tam být třeba klub pro mladé. V Křimicích je osmipatrový internát, stovky studentů nemají kam chodit, takže neustále řešíme problémy s pořádkem,“ vysvětlil záměry Otásek. Připustil však, že z těchto plánů nejspíš sejde, o odkoupení totiž musí rozhodnout vedení města. A to nemá peněz nazbyt.

Město nemá peníze

Jiří Stuna zcela vyloučil bezúplatný převod, který by byl pro město i obvod nejvýhodnější. „Cena bude stanovena podle znaleckého posudku,“ doplnil Stuna. Je pravděpodobné, že dráhy za budovu budou chtít několik milionů korun. „Město velké rezervy nemá a cena by musela být hodně výhodná, aby o odkupu město vůbec uvažovalo,“ připustil náměstek primátora Miloslav Šimák.

Budova křimického nádraží je ve špatném stavu, v bytech jsou devadesát let staré elektrické rozvody. „Jsou v hliníku a obaleny látkovou izolací. Zrovna minulý týden sousedce vypadl bakelitový vypínač a začal doutnat,“ připomíná Petr Ptáček. Před časem si nechal odhadnout náklady na opravy, vyšplhaly se ke dvěma milionům korun. „Bylo by třeba vyměnit kotle, udělat nové rozvody topení a částečně opravit střechu a fasádu,“ vyjmenovává Petr Ptáček s tím, že je připraven finance investovat ze svého.

Zda město budovu od Českých drah koupí, má být jasné do několika měsíců. Druhým v pořadí, koho ČD osloví, je SŽDC coby vlastník technologie. Co se však stane, pokud nádraží nebude chtít ani jeden z oslovených, Stuna prozradit nechce. „Jde o první výpravní budovy v republice, které dráhy prodávají, takže se systém teprve ustavuje,“ uzavírá ředitel regionální správy majetku ČD.

Autor: Miroslava Tolarová

11.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
50 30

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

Jiří Paroubek.
31 6

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

AKTUALIZOVÁNO

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Lithium je surovina budoucnosti: Zelení podpořili těžbu na Cínovci

Na Mostecku letos poprvé v historii České republiky probíhá klimatický tábor. Severočeští Zelení se ho účastní pod heslem „Uhlí ne, lithium ano!". Jejich experti totiž zhodnotili těžbu lithia pod Cínovcem jako vhodnou alternativu pro budoucnost tohoto tradičně průmyslového regionu. Těžba by také měla přinést nová pracovní místa pro zaměstnance zavřených hnědouhelných dolů.  

Jak brexit proměnil Británii? Ekonomika vázne, voliči by ale neměnili

Právě před rokem Britové odhlasovali, že jejich země jako první v historii opustí Evropskou unii. Tamní média proto bilancují, jak se za poslední rok proměnila nálada ve společnosti, ekonomika a vyhlídky do budoucna.

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Plány na výstavbu lázní za dvě miliardy korun u Pasohlávek na Brněnsku dostávají vážné trhliny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies