Nářadí musí hodně vydržet. Klasické hrablo nebo lopata nemusí být marná volba. Ale jen tehdy, když najisto víte, že vás během zimy čeká úklid sněhu jen z pár metrů čtverečních. Jenže pozor.

Na trhu je k dostání nářadí kvalitní, ale i takové, kterému byste se měli radši vyhnout. Například nářadí s hliníkovými radlicemi jsou sice lehká, ale skoro nic nevydrží. Měkký kov se totiž velmi rychle zkrabatí. A násady mívají jako z perníku – i při malém tlaku se snadno zlomí.

Naštěstí se dá běžně koupit i takové nářadí, které je vyrobeno z tvrzených plastů, takže je lehké a velmi odolné. Třeba finská hrabla a lopaty

Fiskars. Jsou navíc vyrobeny s ohledem na anatomii lidského těla, takže perfektně padnou do ruky a práce s nimi „nebolí“.

„Koště“ na proud

Občas jsou řazeny mezi sněhové frézy, ale tyto jednoduché elektrické odmetače jimi tak docela nejsou. Alespoň ne co do schopnosti rvát se pravidelně s opravdovou sněhovou nadílkou.

Řeč je o strojích na odklízení sněhu, které jsou umístěny na jedné ovládací tyči s rukojeťmi a obsluhují se podobně jako třeba travní vyžínače. Na rozdíl od skutečných sněhových fréz mají slabší motory a také zhruba poloviční záběr. Dobře poslouží na čistění schodů, zápraží či na „vykutání“ krátké pěšiny.

Sněhožrouti

Ideální volbou na celosezonní úklid sněhu jsou samozřejmě sněhové frézy, které se obecně dělí na jednostupňové a dvoustupňové. Jednostupňové frézy jsou opatřeny rotujícími lopatkami z tvrzené gumy. Ty sníh nabírají a skrz odhozový komín jej vyfukují do velké vzdálenosti. Lopatky zároveň pohybují frézou dopředu.

Podle odborníků je však tento typ sněhových fréz vhodný jen k odmetání čerstvého prašanu z chodníků, teras či zápraží.

Zato s dvoustupňovými benzinovými stroji čeká na jejich majitele docela jiný koncert. Pod kapotou mají silné motory, takže se člověk může pustit do úklidu jakéhokoliv chodníku, příjezdu ke garáži nebo parkovacího stání. A nemusí si dělat těžkou hlavu s výší sněhové pokrývky nebo s tím, zda je sníh přemrzlý, udusaný nebo mokrý.

„Na rozdíl od jednostupňových strojů jsou dvoustupňové sněhové frézy vybaveny bytelným ocelovým šnekem. Ten se prostě do sněhu zakousne, dopraví jej do vysokoobrátkového ventilátoru, kterým je pak odhazován skrz otočnou rouru, nebo chcete-li komín. Stačí komín podle potřeby nastavit a sníh bude dopadat přesně tam, kam si člověk přeje. Těsně vedle frézy nebo až patnáct metrů daleko,“ vysvětluje František Turek z Mountfieldu s tím, že například americké frézy Toro nebo Ariens zvládnou odklidit až 1300 kilogramů sněhu za minutu.

AKU novinka roku

Absolutní novinkou jsou na začátku letošní zimní sezony akumulátorové sněhové frézy Ariens. Vhodné jsou především do obytné zástavby. Jejich hlavní předností je totiž při zachování vysokého výkonu úžasně tichý chod.

V okolí domu s nimi můžete pracovat v kteroukoliv denní i noční hodinu, aniž abyste jakkoliv rušili sousedy. Nabitý akumulátor vystačí až na hodinu provozu stroje.

Jako pán

To, že zahradní traktor umí skvěle sekat trávníky, je známo. Ale díky tomu, že se k traktoru dá připojit řada všelijakého užitečného příslušenství, s ním člověk zastane i spoustu jiné práce.

Třeba právě úklid sněhu, a to díky čelní radlici, která se dá ovládat přímo z místa řidiče. Skvěle ovšem poslouží i k odhrnování jakýchkoliv jiných sypkých materiálů.

A když už traktor s radlicí máte, stojí za úvahu přikoupit si ještě univerzální rozmetadlo. Během roku s ním rychle a rovnoměrně „přidělíte“ trávníku potřebná hnojiva, rozmetáte na plochu nové osivo a teď v zimě posypete příjezdové cesty pískem nebo solí.

Na co pamatovat

- Sníh začněte uklízet brzy poté, co napadne.

- Hluboký nebo tvrdý sníh odklízejte pomalu.

- Větší plochy uklízejte odprostřed. Sníh odhazujte na obě strany, aby nebyl.

- Se strojem jezděte po částečně se překrývajících drahách.

- Sníh vždy vyhazujte ven z uklizené oblasti, pokud možno i po směru větru.

- Sněhovou frézu pravidelně čistěte – zmrazky mohou blokovat šnek.

- Nepřetěžujte stroj příliš rychlým odklízením sněhu.

- Pravidelně doplňujte hladinu oleje v převodovce šneku.

Autor: STANISLAV NĚMEC