Konkrétně na jednadvaceti hektarech území, ohraničeném ulicemi Nádražní, Dobříšská, Ostrovského, Radlická a Na Zlíchově.

Moderní budovy nahradí zchátralá železniční skladiště a nepotřebná kolejiště. Změnu územního plánu, která prakticky znamená trvalé přepsání mapy hlavního města, nedávno odsouhlasili pražští zastupitelé. Byť po dramatickém jednání a velmi těsným poměrem. Pro zvedlo ruku pětatřicet zastupitelů. Pokud by jich bylo o čtyři méně, Smíchov City by zelenou nedostalo.

Padaly argumenty pro i proti. Kritikům například vadí, že čtvrť „neúměrně zatíží dopravou oba břehy Vltavy," nebo údajné „narušení architektonického rázu Smíchova." Opoziční zastupitelka za Prahu 2 Aleksandra Udženija (ODS) zdůraznila, že tak zvaný Dvorecký most, který by měl spolu s novou čtvrtí vzniknout a propojit Smíchov City s Podolím by přinesl komplikace nejen obyvatelům Podolí, ale i Prahy 2.

Po dlouho trvajícím útlumu stavebnictví čeká mapu Prahy ještě letos a v následujících několika letech bezprecedentní proměna. Významní developeři hodlají na místech dnešních nevyužitých brownfieldů (pozemky, poznamenané dřívější průmyslovou, či jinou činností - pozn. red) začít budovat nové městské čtvrti pro tisíce obyvatel i zaměstnanců.

Některé projekty už mají potřebná povolení, jiné jsou jim už takřka na dosah, případně ještě čekají na předpokládané změny územního plánu.

Další krok - vydání územního povolení

Zásadní krok k radikální proměně části chátrajícího Smíchovského nádraží a jeho okolí učinili nedávno zastupitelé hlavního města. Schválili totiž změnu územního plánu, která prakticky umožňuje vystavět v lokalitě novou moderní čtvrť s názvem Smíchov City. Stavební uzávěra padla. „Nyní je možno žádat o územní povolení," potvrdila ředitelka magistrátního odboru územního plánování a stavebního Jitka Cvetlerová.

Developerská společnost Sekyra Group náklady na výstavbu dříve odhadovala na dvanáct až patnáct miliard korun. V důsledku již zmiňovaného dlouhodobého útlumu stavebnictví by však konečné náklady mohly být až o dvacet procent nižší.

Smíchov City developer představuje coby komplexní revitalizaci smíchovského nákladového nádraží. „Na ploše 210 tisíc metrů čtverečních vyroste nové moderní kancelářské, obchodní a rezidenční centrum Smíchova. Ve střednědobém horizontu zde sklady a kolejiště ustoupí zcela nové multifunkční čtvrti s nově koncipovanými plochami zeleně a pěších tahů. Smíchov City tak znovu obnoví dříve přetrhané spojení mezi okolními zelenými kopci a údolními nábřežími řeky Vltavy," popisuje Sekyra Group v nástinu možné podoby nové čtvrti.

Pohodlí obyvatel se prý ještě zvýší

Zároveň slibuje, že Smíchov City bude doplněna kompletní městskou infrastrukturou. Lokalita prý zachová výbornou dopravní dostupnost. „Pohodlí obyvatel se ještě zvýší, protože součástí projektu je výstavba nového dopravního uzlu mezi vlakovým a novým autobusovým nádražím, záchytným parkovištěm P+R, stanicí metra a tramvají," ujišťuje developer.

Smíchov City prý nebude zaostávat ani v otázce občanské vybavenosti. Vzniknout tu má například budova nové školy. Srdcem území se má stát náměstí i nákupní centrum, „ležící na průsečíku všech pěších i dopravních vazeb území."

„Urbanistická struktura projektu vychází z blokové zástavby, výškové hladiny a uličního rastru stávající zástavby. Podél nově založeného severojižního zeleného pěšího bulváru vznikne síť silnic se stromořadími a budou zde vystavěny moderní obytné budovy a prostory pro posezení s přáteli," dodává k projektu developer Sekyra Group.

Čtěte také: Prahu čeká radikální proměna. Začnou se stavět nové čtvrti