Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pozor na staré výtahy, varují odborníci

Některé jsou starší třiceti let a mnohým scházejí kabinové dveře. Zejména v panelových domech jsou výtahy v havarijním stavu. „Je to jako v autě. Když jezdíte ve starém, následky nehod bývají horší," říkají odborníci.

28.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Lukáš Kaboň

Výtah je vytíženým „dopravním prostředkem" stejně jako třeba automobil. Jenže jeho majitelé mu často nevěnují takovou pozornost jako svému vozu. Podle odborníků proto nejen v Ostravě přibývá výtahů starších třiceti let, ve kterých může být dokonce nebezpečné se svézt. Mnohé jsou v havarijním stavu, nemluvě o špatných hygienických podmínkách.

„Je to skutečně jako s autem. Pokud se vám stane nehoda ve starém voze, mívá horší, ne-li fatální následky, než když bouráte v novém, moderním voze," říká Jiří Celárek ze společnosti Výtahy Ostrava.

Jsou sice nastaveny poměrně přísné normy, co by měly výtahy splňovat, většina je ale nedodržuje.

„Skutečnost, že většina osobních výtahů s požadavky normy ani zdaleka nekoresponduje, je tristní ve srovnání se zvyšující se životní úrovní obyvatel a nájemníků," míní Petr Duda, obchodní ředitel společnosto LiftComp, která se zabývá servisem výtahů.

Společnost Výtahy Ostrava se v Moravskoslezském kraji stará o zhruba tři tisíce výtahů. Zhruba tisícovkou z nich se vozí obyvatelé panelových domů. Denně musí technici vyjíždět zhruba k dvaceti nahlášeným poruchám. Desetkrát za týden pak pomáhat lidem, kteří zůstali ve výtahu uvězněni.

Ilustrační foto

„Největším úskalím u starších výtahů jsou chybějící kabinové dveře. Hlavně dětem může hrozit zranění, protože strkají ruce do mezery, která vede přímo do výtahové šachty," popisuje Jiří Celárek a dodává: „Další potíže se pak dají přirovnat k poruchám u aut. Třeba staré brzdy jsou logicky méně funkční."

Obyvatelé některých domů, kde staré výtahy mají, tak raději překonávají schody po svých.

„Věčně jsou tam nějaké problémy. Výtah je oprýskaný, uvnitř také není zrovna vzhledný. Dokonce tam chyběla tlačítka a na panelu byla napsána fixem. Nedalo se v něm už jezdit," tvrdí dvaadvacetiletý Jakub, který bydlí v ulici Jana Škody v Ostravě-Dubině.

Kompletní výměna výtahu v panelovém domě není levná záležitost. Výtah do sedmipatrového domu vyjde na zhruba 700 až 800 tisíc korun. „Jde o základní provedení. Tato cena je ale nejnižší za poslední tři roky," míní Jiří Celárek.

Autor: Jakub Malchárek

28.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení