VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha se připravuje na statisícový příliv lidí

Metropole by do roku 2050 mohla nabobtnat co do počtu obyvatel. Podle odhadu Institutu plánování a rozvoje hlavního města (IPR) se může Praha do 34 let rozrůst až o zhruba 450 tisíc obyvatel. Pravděpodobnější však bude podle zástupců institutu číslo 235 tisíc. Řekli to včera při mezinárodní konferenci reSITE, jejímž letošním tématem byla migrace.

18.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Bílek Michal

IPR proto v rámci Strategického plánu města připravil šest scénářů, jak se s přílivem nových obyvatel vypořádat. Při jejich přípravě se předpokládal nejvyšší možný počet nově příchozích. „Když se podíváte na čísla, tak by Praha měla být zhruba o Brno větší," řekl Ivan Duškov, ředitel sekce strategií IPR.

Prvním scénářem je budování nových staveb na takzvané zelené louce. „Tím, že se město rozšiřuje, rostou v takto vybudovaných částech metropole náklady na údržbu," uvedl Jaromír Hainc, tajemník sekce plánování města na IPR. Údržba stojí několikanásobně více než v centru.

STAVĚT BY SE MOHLO NA HANSPAULCE

I proto jde o scénář, který by odborníci nedoporučovali, přestože se tak v současnosti město rozvíjí. Naopak doporučují zastavění takzvaných brownfieldů, infrastrukturních či průmyslových lokalit, které už neslouží svému účelu a chátrají.

Těch je v Praze několik, kupříkladu vlakové nádraží v Bubnech či okolí Masarykova nádraží, které by se však podle nedávno zveřejněného záměru mělo proměnit na administrativní zónu. „Podle odhadu by zastavěné brownfieldy mohly pojmout až 100 tisíc lidí," popsal Hainc. Navíc mnoho těchto lokalit se nachází poblíž centra, tudíž by jejich využití bylo pro město ekonomicky vhodné.

IPR rovněž podporuje další scénář, a to je zastavování proluk, kterých je ve městě také mnoho. Zatímco dlouholetá proluka v ulici Národní by měla být tento rok zastavěna, další na podobný osud teprve čekají.

Nejde jen o chybějící domy v ulicích ve středu města, podobně by mohla být doplněná prázdná místa třeba ve vilové čtvrti Hanspaulka. V určitých místech je však podle zástupců institutu třeba počítat s tím, že některé zástavby se nesetkají se souhlasem starousedlíků. „Jsme si vědomi toho, že lidé jsou opatrní, když se má v jejich sousedství stavět něco na dvorku," uvedl Hainc.

Rozdílné názory IPR očekává i u scénáře, který počítá s budováním výškových budov. Ty by mohly vznikat na Pankráci či kolem nových staveb metra. Výškový strop by podle současné představy byl 100 metrů. IPR však počítá s tím, že ohledně výškové výstavby se povedou ještě diskuze s obyvateli hlavního města.

DODEJTE NÁM VIZI, ŽÁDAJÍ DEVELOPEŘI

Odborníci přidali i dvě varianty, které podle nich nejsou pro Prahu ideální, ale zároveň uvádějí jedno z řešení, jak se vypořádat s nárůstem obyvatelstva. Jednou z možností je takzvaná suburbanizace, tedy stěhování se lidí mimo město. Hlavním problémem by byla doprava. A to jak v obcích okolo metropole, tak i v Praze, kam by lidé jezdili častěji automobily.

Druhá možnost je, že by se začaly stavět menší byty, díky čemuž by se jich do budov vešlo více. Touto cestou se vydal New York, v němž se před 14 dny otevřel dům s malometrážními prostory pro domácnosti o nanejvýš dvou lidech.

Plán rozvoje města pražských architektů a urbanistů zhodnotil s rezervou předseda české Asociace developerů Omar Koleilat, který upozornil na některé nedokonalosti návrhů. Podle něj je třeba dořešit, jak by měla vypadat zástavba u nádraží v Bubnech, pokud jí má projíždět vlak. „U vyplňování proluk jsou zase problémem hygienické požadavky, které souvisí se stavbou," dodal Koleilat.

Spolu se zástupcem další developerské společnosti, Pavlem Streblovem z Penty, se shodl, že Praha si musí ujasnit, jak se chce rozvíjet. „Chceme už nějaké podklady a ne se stále účastnit filozofických diskusí," zhodnotil předseda asociace.

„Mezinárodní developeři odcházejí z Prahy, protože je zde těžké získat povolení pro stavbu, což jinde není," doplnil Streblov s tím, že zpět je přiláká právě jasný plán rozvoje.

Vykrystalizování budoucí podoby Prahy je však náročné kvůli politickým kolotočům. „Na institutu pracuji několik let a za tu krátkou dobu se tam vystřídalo několik ředitelů, stejně tak rychle se mění lidé na postu pražského primátora. To jde pak definovat vizi rozvoje těžce," uzavřel architekt Hainc.

Konference reSITE, kde se debata uskutečnila, probíhala ve čtvrtek a v pátek v pražském Forum Karlín. Do Prahy letos už popáté zavítaly světové špičky z oblasti městského plánování, architektury a městského rozvoje. Mimo to je reSITE nezisková platforma, jež podporuje pochopení a vzájemné působení urbanismu, politiky, kultury a ekonomiky ve světě stále rostoucích měst.

Autor: Benedikt Lederer

18.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asi pětasedmdesát zaměstnanců firmy Bauhaus protestovalo proti pomalému rozhodování soudu.
AKTUALIZUJEME
12

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky pozemků

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

Praha 30. března (ČTK) - Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Záplavy v Austrálii: evakuují 40 tisíc lidí

Australské úřady dnes nařídily evakuaci zhruba 40 tisíc lidí z nízko položených oblastí států Nový Jižní Wales a Queensland, kterým v důsledku cyklonu Debbie hrozí záplavy. V Queenslandu bylo dnes preventivně uzavřeno přes 2000 škol a 1200 školek. Cyklon, který na queenslandské pobřeží udeřil v úterý, také způsobil rozsáhlé výpadky elektrického proudu. Bez elektřiny zůstává kolem 61 tisíc domácností.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies