VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavba nových bytů a domů? Chybí peníze

Na jižní Moravě se loni začalo stavět nejméně domů a bytů za posledních deset let. Podle odborníků za to ještě pořád může hospodářská krize. Kvůli menšímu množství nových budov navíc rostou ceny těch starých. Podle realitních kanceláří mají lidé zájem pouze o menší byty, rodinné domy a větší byty příliš nechtějí. Bojí se totiž zavazovat k hypotékám, které by nezvládali splatit.

24.2.2014
SDÍLEJ:

ilustrační fotoFoto: Denik

Nejméně nových bytů a domů za posledních deset let. Tak se loni oproti předchozím rokům proměnila výstavba na jižní Moravě. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.

Podle nich v Jihomoravském kraji loni začaly práce na 2807 obytných stavbách. To je dokonce o dvě stě domů a bytů méně než předchozí rok. Jižní Morava ale není jediným krajem, kde se stavebnictví vzpamatovává pomalu. „Zahájená výstavba zaznamenala pokles téměř ve všech krajích. Výjimkou jsou Karlovarský i Olomoucký kraj a Praha," uvedl Karel Adam z krajské správy Českého statistického úřadu v Brně.

Odborníci se shodují, že stavebnictví se v kraji stále ještě zotavuje z hospodářské krize. Lidé ani firmy totiž nemají na stavby tolik prostředků jako před krizí. Například na Znojemsku je stále velký tlak na developery, aby stavěli domy co nejlevněji. „Prodejní ceny ve Znojmě bývají takové, že třeba v Brně by za ně sotva šlo dům postavit," popisuje tlak na co nejnižší náklady znojemský realitní makléř Alexandr Frind.

Na Znojemsku se situace na trhu s byty a domy v posledním roce konečně ustálila. V roce 2012 tam firmy postavily 211 domů a bytů, loni pak pouze o pět méně. Ještě v roce 2008 to však bylo zhruba o dvě stě víc. „Tolik domů a bytů se už tady ale nejspíš nikdy prodávat nebude," dodal Frind.

Krize se obecně víc dotkla staveb bytů. Zatímco ještě v roce 2009 na jižní Moravě dělníci začali stavět skoro čtrnáct set bytových domů, loni práce začaly pouze na pěti stovkách míst. Podle statistického úřadu je to ale oproti roku 2012 o skoro dvě stě domů víc.

Jak ale počet nových bytů klesá, zároveň s tím podle odborníků roste zájem lidí. Zlepšení v posledním roce na trhu s byty bylo znát. „O byty postupně zájem rozhodně roste. Důležitý je ale jejich stav a lokalita. Kvalitní zboží si kupce najde vždy," myslí si například jednatelka brněnské developerské firmy Ivana Tošovská.

Lidé nyní podle makléřů chtějí především menší byty. Jejich cena na trhu se tak zvyšuje. Metr čtvereční u menšího brněnského bytu dnes kupce vyjde výrazně dráž než u velkých bytů.

Třeba v Břeclavi je pak zájem o jedno- a dvoupokojové byty, takže podle jednatele místní realitní společnosti Roberta Schmidta jejich cena v budoucnu rozhodně nebude klesat. „Byty v Břeclavi jsou ale už teď nejlevnější na celé jižní Moravě," upozorňuje Schmidt. Podle něj je o byty největší zájem na Břeclavsku ve Valticích a v Mikulově. Lidé je stále častěji kupují jako investici. Chtějí totiž vydělat na pronájmech.

Byty a domy na jižní Moravě.

Pro zvětšení rozklikněte

Lákají malé byty. I když stojí víc

Brno - Podle dat Českého statistického úřadu dokončených domů a bytů loni ubylo. Trh s nemovitostmi se navíc stále potýká s dozvuky krize. „Situace v Brně ale není tak špatná. Ve zbytku kraje už to neplatí," říká realitní makléř Pavel Kostrhun.

Jak teď vypadá trh s byty a domy na jižní Moravě?

Je těžké to zobecňovat, ale realitní trhy v podstatě stagnují. Lidé příliš nakupovat nechtějí, takže ani nabídka bytů a domů k prodeji není nijak bohatá. Je ale nutné zdůraznit, že v Brně je situace vždy lepší. Tam se především byty prodávají víc než jinde v kraji. Je to dané tím, že Brno je velké město, navíc s obrovským množstvím studentů a mladých lidí, kteří potřebují někde žít.

Do jakého bydlení nyní lidé investují nejčastěji?

Jednoznačně do malých bytů. Ty přitom nevychází tak výhodně, čtvereční metr v nich stojí víc než ve velkých. Koupit byt nad sto metrů je ale značná investice. Je pochopitelné, že mnoho lidí odmítá brát si kvůli tomu vysokou hypotéku. Platí to především pro mladé. Mají obavy, že nezvládnou peníze splácet. Navíc řeší jiné životní situace než nákup bytu. Třeba svatby nebo kariéru.

Liší se něčím trh s rodinnými domy?

Tam je ta situace trochu jiná. Kdo chce koupit dům, hledá ho dlouhodobě, klidně několik let, než narazí na ten pravý. Prodejů je vždy méně než u bytů. Ceny domů jsou v porovnání s dobou před deseti lety vyšší, ale zase je pestřejší nabídka.

Opuštěných satelitů stále přibývá
Jižní Morava - Celé čtvrti nových rodinných domů, ve kterých nikdo nebydlí. Tak podle odborníků vypadají takzvaná satelitní městečka na jižní Moravě. O domy v nich je stále menší zájem, lidem totiž přestávají vyhovovat.

Podle makléřů byly přitom novostavby za městy ještě před pár lety velice populární. „Největší rozmach zažily v letech 2009 a 2010," vzpomíná manažerka brněnské realitní kanceláře Sting Naďa Čaňková.

Dnes už prý lidem bydlení v satelitních městečkách nepřipadá atraktivní. „Sice bydlím na okraji města, ale stěhovat se z něj pryč nechci. Žít odříznutý od všech služeb a městského života nedokážu," říká například devětapadesátiletý Brňan Dušan Pitrucha.

Dodal ale, že si dovede představit výjimku. „Pokud by tam byly všechny služby, které mám tady po ruce, tak proč ne," podotýká muž.
Zkušenosti Čaňkové se shodují s Pitruchovým názorem. „Pro lidi je v poslední době čím dál důležitější být v centru, ve městě. Život na venkově jim v lecčems připadá komplikovaný. Chtějí raději mít byt," vysvětluje Čaňková.

Zájemce o domy za městem podle ní odrazuje i dojíždění. „Lidi nebaví každý den hodinu strávit ježděním do práce a zpátky. Navíc je to dnes s rostoucími cenami benzinu docela nákladné," dodává makléřka.

Nedaří se jí prodat například domy v satelitním městečku v okolí Rajhradu na Brněnsku. „Problematické jsou také Holasice jižně od Brna nebo naopak místa severně od města. Opuštěných satelitních městeček je v kraji opravdu hodně, navíc jich stále přibývá," podotýká.

JIŘÍ HANÁK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI


Autor: Redakce

24.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies