Obrana proti těmto rušitelům však prakticky neexistuje.

Řev motorů ji budí

Paní Daniela Vyoralová bydlí na zlínské ulici Sokolská, což je hlavní příjezdová cesta do města. Na hluk z běžného provozu aut je tak již prakticky zvyklá. Jenomže klidný večer a někdy i spánek ji v poslední době prakticky denně ruší pár „závodníků".

„Pravidelně mezi devátou a půl desátou se večer po ulici proženou se šíleným rámusem buď jeden, nebo dva motorkáři a občas to bývají i taková luxusní auta. Když opomenu to, že jedou rychle jak blázni, tak ten řev, co se line z jejich strojů, je naprosto příšerný. Několikrát mě to i vzbudilo, a to mám ložnici na druhé straně směrem od silnice," postěžovala si žena.

A podobné zkušenosti noc co noc zažívá i Ivan Vašina. Ten bydlí v ulici Pod Babou, kde jsou dokonce rychlostní kamery. „Jenomže stačí, aby zajeli za měřicí čáru, a hned se z nich stanou piráti silnic. Bydlím přímo u hlavní cesty a tato hlučná auta mě vyloženě budí. A to pravidelně," podotkl Vašina.

Cítí se skoro jako na startu Moto GP

O „zábavu" má postaráno i Tomáš Pavelka ze zlínské části Mokrá.

„Náš dům je obehnaný silnicemi ze všech stran. Pod domem si soused z garáže udělal něco jako tuningovou dílnu, kam se sjíždějí jeho kamarádi. A zvlášť v létě, kdy má člověk v noci otevřená okna, je pak slyšet přesně, kde to soused nebo jeho kamarádi túrují. Je to skutečně nepříjemný zvuk. Slyšíme jej vždy, až zmizí za horizontem směrem na Zlín. Ale nic s tím nenaděláme. Jednou to byl takový kravál ve dvě hodiny ráno, že jsem si připadal jak před startem minimálně Moto GP. Tajně jsem doufal, že někdo zavolá policii. Marně," pokrčil rameny Tomáš.

Za vším stojí tuningové úpravy, ať už aut či motorek. „Mnohé díly totiž nemají patřičnou homologaci (potvrzení i ověření vlastností určitého výrobku z hlediska přípustnosti jeho použití, pozn. red.). Sám se s takovými vozy v dílně setkávám a některé úpravy jsou skutečně velmi špatné. V případě hluku jde zejména o sportovní výfuky," poznamenal majitel zlínské autodílny Tomáš Bačík.

Přitom takový vůz by správně neměl ani projít státní technickou kontrolou (STK).

„Mnozí si však těsně předtím, než jedou na kontrolu, dají na vůz originální díly. U dílů, které mají homologaci, nelze dělat nic. Dovnitř ale nevidíme. Jsou ale i takoví kutilové, kteří si i takto certifikovaný výrobek doma upraví podle svého," vysvětlil vedoucí otrokovické STK Jaroslav Hujíček.

Díly jsou však věc jedna a hlučnost druhá. Tu totiž skutečně neřeší vůbec nikdo.

„Sami už několik let jenom čekáme na to, až se něco takového schválí, abychom mohli měřit hlučnost aut jako takových. Zatím se to děje jenom u sportovních vozů, ale v případě běžných aut ne," konstatoval Hujíček.

„Hlučnost aut skutečně nekontrolujeme. Nemáme to ani čím měřit. Pokud má vůz technickou kontrolu, tak z našeho hlediska je v pořádku. Hlídky samozřejmě sledují i tuningové úpravy aut, ale pokud mají díly homologaci, pak s tím nelze dělat nic," potvrdil mluvčí zlínské policie Petr Jaroš. A s tímto problémem nepomůže ani hygiena.

„My sice měříme hlučnost, ale z hlediska dopravy jako takové. Co se týče samotných aut, toto oprávnění nemáme," vysvětlil Pavel Kopl ze zlínské krajské hygienické stanice.

Stěžovat si a zase stěžovat

Jediná obrana proti těmto rušitelům spánku lidí je stěžovat si na rušení nočního klidu. Ale i tady to s dokazováním nebude jednoduché. „Je potřeba více svědků, kteří by potvrdili, že je to skutečně ruší," vysvětlil dále mluvčí zlínské policie Jaroš. Další věc je najít i původce tohoto hluku. Hrozila by mu maximálně jen pokuta a pak by si dál mohl túrovat svůj stroj, jak by chtěl.