VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V komíně jsem narazil i na krumpáč, směje se kominík Vojtěch Šuba

Nedá dopustit na černé oblečení a bílou čepičku. Tradice hraje v tomto čestném řemesle významnou roli, sám však dodává, že žádaný kominík je ten, který odvede především precizní práci. A že lézt na střechy třeba v zimě nejde? Kdeže!

26.10.2012
SDÍLEJ:

Kominík Vojtěch ŠubaFoto: DENÍK/Vít Vrbka

Vaše řemeslo se často dědí v rodině, bylo tomu tak i u vás?
Já z kominické rodiny nejsem. Spíše mě lákala práce ve výškách a s tím spojený adrenalin.

A opravdu tyhle pocity na střeše zažíváte?
Podle bezpečnosti práce by tam měla být pro kominíka přístupová cesta nebo nášlapy, v praxi to však často vypadá jinak. Někdy je vyloženě problém se ke komínu dostat, obzvlášť když má střecha velký sklon. Člověk tedy zažívá přirozený strach často, postupem času se z toho ale už stala rutina.

Stal se vám někdy pracovní úraz?
Naštěstí se mi nikdy nestalo, že bych třeba spadl ze střechy. Znám případy, kdy se kominíci díky špatné střeše propadli na půdu. Já se snažím být opatrný, obzvlášť když je mokro nebo námraza, dávám pozor.

Znamená to, že pracujete i přes zimu?
Ano, hodně lidí totiž zjistí až když si poprvé zatopí, že jim to nějak nehoří. A tak zavolají kominíka. To potom ať chci nebo ne, musím na střechu vylézt, i když tam je třeba třicet centimetrů sněhu.

Jak vypadá takový typický výjezd kominíka? S čím vám lidé volají?
Lidé často neví, co vlastně chtějí. Jestli třeba jen vyčistit komín, nebo provést pravidelnou revizi podle zákona. Ze všeho nejdřív se podívám, jak vypadá komín zvenku, mrknu do sklepa, ke spotřebiči, zjistím v jakém stavu je spalinová cesta nebo krbová vložka. Komín někdy musím protáhnout z dvířek na půdě, jindy ze střechy.

Byl někdy ucpaný komín nad vaše síly?
Několikrát sem narazil na opravdu zajímavé věci. V komíně byl zaseknutý třeba krumpáč, zednické kladivo nebo poloosa ze škodovky. Lidé se snaží pročistit komín sami, ale když se jim tam nástroj zasekne, nepřiznají to.

Většina lidí si kominíka představí s dlouhou štětkou v ruce. Odborně se ale vašemu náčiní říká asi jinak…
Je to opravdu štětka na ocelovém drátu. Používá se většinou z dvířek na půdě. Potom máme kominický strojek, což je železná koule na koženém laně, tou se komín protlačuje ze střechy.

Vyhláška z roku 2010 nařizuje nově povinné revize komínů každý rok. Dodržují lidé toto nařízení?
Je to paradox. Málokdo totiž ví, že do té doby platil zákon z roku 1981, který nařizoval vymetání komína dokonce šestkrát ročně! Topil-li člověk na plyn, stačilo dvakrát. I tak to bylo mnohem přísnější, jenže se o tom nemluvilo v médiích, nikdo to nevěděl, a tak ani nedodržoval. Nového nařízení se někdo drží, někdo ne. Největší problém pak lidé mají, když jim vyhoří dům a pojišťovna zjistí, že komín nebyl pravidelně kontrolován.

A je z vašeho pohledu opravdu nutné kontrolovat komín každý rok?
To závisí na mnoha faktorech. Jde o to, jakým palivem lidé topí, jak starý mají komín nebo jestli má krb vložku. Například u jednovrstvého komínu, kde majitel topí hnědým uhlím, se spalinová cesta musí protáhnout třeba každých čtrnáct dní. U novějších komínů, které se méně zanáší, je kontrola jednou ročně dostačující.

Prací kominíka je tedy především prevence, volají vám lidé také v případě, že se stane nějaký malér?
Když někomu třeba vyhoří dům nebo se otráví spalinami, na místo jedou většinou hasiči, později soudní znalec v oboru kominictví.

Jaké zdravotní rizika tedy lidem hrozí, když údržbu spalinových cest zanedbávají?
Velmi častá je otrava oxidem uhelnatým. Plynová paliva jsou v tomto smyslu zrádnější, protože člověk necítí zápach, když mu plyn uniká do místnosti. Nejtvrdší zkušenost jsem zažil v rodinném domě, kde jsme spravovali komín. Hrozilo, že v komíně nedojde k tahu, ale majitel na naše rady nedal. Za čtrnáct dní se otrávil jeho pětiletý syn a dopadlo to velmi špatně. Někdy si zase na komíně postaví vrabci hnízdo a když člověk zatopí, spadne dolů a ucpe průduch. I kvůli takovéto kuriozitě už umírali lidé.

Z tohoto pohledu je tedy asi bezpečnější, když lidé topí dřevem…
U tuhých paliv jde lépe rozpoznat, když je něco v nepořádku, smradlavý kouř v místnosti každého upozorní. Když děláme kouřové zkoušky, stalo se nám, že se kouřilo třeba z futer, podlahy nebo zásuvek. Někdy je to zajímavé.

Říká se, že kominíků je málo. Máte hodně práce?
Problém je v tom, že dvě třetiny lidí si na kontrolu komína vzpomenou na podzim, a to pak nestíhám. Čekací doba teď v říjnu je kolem třech týdnů. Kdyby se práce rozložila během celého roku, je to mnohem lepší. Většina kominíků si tudíž musí přivydělávat třeba opravami komínů, vložkováním nebo frézováním. Nejvíce práce mám, když se o komínech odvysílá nějaká zpráva v televizi. To pak druhý den jenom zvedám telefony. Jinak celkově je kominíků obzvlášť po nové vyhlášce stále víc.

Nosíte černé oblečení s bílou čepicí. Dodržují všichni kominíci tenhle zvyk?
Mnoho kolegů od toho už upustilo a chodí třeba v monterkách. Pro mě je to ale tradice, kterou se snažím uchovávat.

Vít Vrbka

Autor: Redakce

26.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
2 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies