VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Praze se zahustí zástavba a zmizí zeleň, varují radnice

Architekti a developeři volají po jasných pravidlech budoucí výstavby v hlavním městě. Ta mají určovat Pražské stavební předpisy (PSP), jejichž platnost dočasně pozastavilo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Po Praze žádá novelu. Tu momentálně připomínkují radnice jednotlivých městských částí. A spokojeny rozhodně nejsou.

17.7.2015 1
SDÍLEJ:

Pohled na sídliště na Pankráci ze City Tower v Praze.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Nejvíc námitek vyjadřují Praha 4 a Praha 11. Alespoň částečně odmítavý postoj ovšem zaujímají všechny velké městské části (Praha 1 až 22 - pozn. red.)Praze přitom hrozí, že pokud nebude novela přijata do března 2016, MMR jí odebere oprávnění vydávat vlastní PSP. Podle dosavadních postojů radnic se zdá, že výše uvedený termín nebude možné stihnout.

Například starosta Prahy 11 Jiří Štyler (HPP11) avizoval, že připomínkovat současnou novelu PSP vlastně ani nelze. Vysvětlil, že ji lze pouze zrušit, nebo od základu přepracovat. Praze 11 vadí hlavně možné zahušťování zástavby po případném vstoupení novely PSP v platnost. Podobně se k problematice staví i Praha 4 v čele se starostou Petrem Štěpánkem (SZ, Trojkoalice). Zde mimo jiné panují obavy o budoucnost pražské zeleně. Novela PSP podle Prahy 4 může umožnit zastavování parků.

Právní chaos

„Hlavní město se bez Pražských stavebních předpisů (PSP) ocitne v právním chaosu. PSP není možno nahradit obecnými celorepublikovými pravidly. Bez PSP se na několik let zastaví urbanistický rozvoj metropole." Takto zní argumenty architektů a developerů v reakci na pozastavení platnosti PSP Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) a také na možné odebrání možnosti Praze vlastní PSP vůbec vydávat a řídit se jimi. Pokud nestihne schválit jejich novelu do března roku 2016. Včetně notifikace Evropskou komisí, na čemž MMR trvá.

Už nyní je zřejmé, že zvládnutí uvedeného termínu bude nanejvýš problematické. Přestože náměstek primátorky pro územní plánování Matěj Stropnický (SZ, Trojkoalice) odhadl, že novela PSP by měla platit už od 1. ledna 2016. Co může celý proces zdržet, nebo dokonce úplně zastavit?

Je to postoj jednotlivých radnic, které novelu předpisů momentálně připomínkují. Námitek je celá řada a mnohdy jsou natolik zásadní, že by teoreticky měly vést k úplnému přepracování PSP, což lze v daném termínu těžko stihnout. Nesouhlas s novelou PSP vydalo například vedení Prahy 4.

„S čím nemůžeme souhlasit, je zamýšlené převedení části pražské zeleně, tedy i parků, z nezastavitelného území do zastavitelného a s nedostatečnou ochranou veřejné zeleně. Hrozí tím, že bude umožněna budoucí zástavba parků a dalších ploch pražské zeleně," nastínila radní Prahy 4 pro územní rozvoj a plánování Alžběta Rejchrtová (SZ, Trojkoalice).

Starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (SZ, trojkoalice) doplnil, že novela není dostatečně kompatibilní s platným územním plánem a stavebním zákonem. „Je třeba zásadně upravit terminologii. Důležité je také jasné stanovení výškové hladiny stanovení uliční čáry a definici proluky, aby měl stavební úřad proces územního rozhodování po celou dobu pod kontrolou. Připomínky se také týkají odstupů od budov, osvětlení a proslunění obytných místností a větší ochrany před hlukem," vysvětlil Štěpánek.

Předpisy zrušte

Ještě razantnější postůj vůči novele PSP zaujímá vedení Prahy 11. Tamní starosta Jiří Štyler (HPP11) je dokonce jedním z iniciátorů petice s názvem „Nechceme zahušťování Prahy", která je namířena proti PSP. Podle Štylera by bylo záhodno PSP buď úplně zrušit, nebo kompletně přepracovat. Praha 11 se tedy obává především zahušťování zástavby a také zvýšení intenzity automobilové dopravy.

Koaliční zastupitel Prahy 11 Aleš Kulhánek (za HPP11) a občanský aktivista z občanského sdružení Chodov Jan Musil v této souvislosti upozornili, že kvůli ovzduší, znečištěnému automobilovou dopravou v Praze ročně předčasně zemře 700 až 800 lidí, což potvrzují i statistiky Státního zdravotního ústavu. Přitom právě PSP mají podle některých odpůrců potenciál přivést do obytných aglomerací ještě větší množství aut, než je aktuální neutěšený stav.

Toto nebezpečí je „zakódováno" v povinnosti stavebníků zřizovat značný počet parkovacích stání u nově vystavěných obytných domů. I když například dopravní iniciativa Auto*Mat před časem konstatovala, že novela se oproti původním PSP snaží skrytou podporu automobilové dopravy „alespoň trochu vybalancovat."

Takzvaným periferním částem Prahy, tedy již zmiňované Praze 11, ale i Praze 12, nebo 13 vadí, že PSP jsou „přizpůsobený podmínkám centrálních částí Prahy." „Požadujeme zvýšení stanovených odstupů mezi stavbami, neboť navrhovaný systém směřuje k zahušťování stávající zástavby. Setkáváme se již nyní s tím, že navrhované stavby, byť splní platné odstupy od okolních budov, tak významně snižují standardy bytů v okolní zástavbě, jako je osvětlení a oslunění. Po schválení nových předpisů by se situace ještě zhoršila," zaznělo konkrétně z radnice Prahy 12.

Ovšem i centrální části Prahy mají své výhrady. Například starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) v připomínkovém řízení požaduje, aby investoři v památkové zóně měli povinnost ke každému bytu zřídit alespoň jedno parkovací místo.

Autor: Jakub Krupka

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Prezident Miloš Zeman.
18 16

Zemanova návštěva USA se odkládá. Kvůli krizi s KLDR, řekl Kmoníček

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies