VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlastimil Juřička: Ozdoby z naší dílny si objednali i do galerie na Haiti

První vánoční ozdoba vznikla ve vsetínském závodě Irisa před šedesáti lety. „Za celou tu dobu jsme nezměnili způsob výroby a takřka vše se stále dělá ručně," říká vedoucí výrobního družstva Irisa Vlastimil Juřička s tím, že každý rok se pouze obměňují trendy. V letošním roce je údajně v módě růžová: „Kromě toho převládají přírodní vzory a barvy, které navozují zemitou atmosféru rodinného kruhu."

18.12.2014
SDÍLEJ:

První vánoční ozdoba vznikla ve vsetínském závodě Irisa před šedesáti lety.Foto: archiv družstva Irisa

Můžete popsat, jak taková skleněná ozdoba na stromeček vzniká? Kolika rukama musí projít, než nabude finální podoby?

Ozdoby prochází výrobním procesem v několika fázích. To znamená, že každá ozdobička vystřídá několik rukou, než se dostane k zákazníkovi. Nejprve je potřeba vytvořit ze skleněných trubic tělíčko, které tvoří základ, z něhož se potom vyfukují kuličky nebo různé tvary. Vyfouknuté ozdoby pak míří do stříbřírny, kde je do vnitřku ozdoby vpraveno tekuté stříbro a ozdoba získá stříbrný efekt. Díky tomuto kroku jsou ozdoby po smočení v barvě krásně syté. Některé ozdoby ale procesem stříbření neprochází a po smočení v barvě zůstávají transparentní, průhledné. Nakonec ní. Jediný stroj, který tu máme, je stříbřicí mašina, která nahrazuje jeden z asi čtyř kroků stříbření, a sice zatřesení.

Zatřesení?

Jde o část procesu stříbření, kdy se na vnitřní strany ozdoby musí pohybem nanést rovnoměrně roztok. Klasicky stříbříme ručně, ale při velkých objemech výroby by se nám paní na stříbřírně asi utřásla. Proto si občas pomáháme tímto zařízením. Ozdoby do stroje ale musí vkládat lidé, stejně jako následné vpravení stříbřicí tekutiny. Paradoxně je při automatizaci zapotřebí více lidí, než když se stříbření provádí klasickým způsobem, ručně.

Kde bývá při výrobě nejčastěji kámen úrazu? Mohou se ozdoby znehodnotit?

Při výrobě ozdob je potřeba věnovat větší pozornost právě procesu stříbření, na který mají v nepatrné míře vliv změny počasí. Například na reakci roztoku má velký vliv vlhkost a podobně. Na druhé straně však tyto okolnosti neohrožují přímo kvalitu finálního produktu, naši pracovníci navíc umí tyto nežádoucí změny při kontrole odhalit a na místě vyřešit tak, aby proces probíhal správně.

České ozdoby jsou ve světě dost ceněné. Mám pravdu?

Jsem rád, že to mohu jedině potvrdit. Opravdu, co se týká zahraničního trhu, tamní zákazníci dokážou ocenit kvalitu českých ozdob a zejména ruční práci, kterou obdivují.

První vánoční ozdoba vznikla ve vsetínském závodě Irisa před šedesáti lety.Kam všude putují ozdoby z vaší dílny? Vyvážíte třeba i do exotických zemí?

Naše ozdoby putují opravdu do celého světa. Každoročně je vyvážíme do sousedního Německa či Rakouska, ale také do Francie nebo Spojených států amerických a na Nový Zéland. Své zákazníky jsme získali i v Severských zemích, jako je Norsko nebo Finsko.

Vzpomenete si, jaká byla vaše nejzajímavější zakázka, ať už co do objemu, stylu, či místa dodání?

K těm zajímavým patří například ta pro obchodní dům Harrods v Anglii, kam jsme několik let dodávali naše ozdoby. Harrods je jeden z nejluxusnějších a nejproslulejších obchodních domů na světě (nachází se v centru Londýna – pozn. red.). Specifickou zakázkou, co se místa dodání týče, byla jedna do umělecké galerie na ostrov Haiti.

Kolik procent trhu tvoří ten zahraniční?

Je to zhruba 85 procent.

Vaše nabídka obsahuje více než 15 tisíc vzorů. Jaké ozdoby jsou nejžádanější (co se týče tvarů, barvy, efektů…)?

Z tvarů bývá každý rok největší poptávka po koulích, zvoncích, raketách či olivách. Co se týká barevného provedení, tuzemských trh drží tradice. Mezi nejžádanější patří tedy červená, zlatá, stříbrná, bílá, nebo modrá.

A jak je to v zahraničí?

V každé zemi je to hodně specifické. Někde jsou více či méně naladěni na módní vlnu, případně volí méně klasické barevné kombinace, než na jaké jsme zvyklí u nás.

Můžete uvést konkrétní příklad?

Velmi jemný styl i co se týká vzorů, je charakteristický například pro Francouze, kde luxusní dekory v barvách kopírující jejich vlajku. Složitější vzory pak mají v oblibě třeba v Německu. U rakouských zákazníků naopak vévodí krajinky a zasněžené chaloupky, a proužky či kárem v barevné kombinaci s červenou, bílou, zelenou se zase zdobí ozdoby pro severské země. Hodně zdobený styl, i co se velikosti tvarů týká, je typický pro Spojené státy, kde jsou zvyklí na velké vánoční stromy.

Nabízíte také vzory podle přání zákazníka. Dělali jste i nějaké opravdu kuriózní ozdoby?

Samozřejmě. Ozdob různých tvarů, velikostí či motivů nám pod rukama v družstvu prošla už spousta a některé z nich lze nazvat opravdu kuriózními. Dělali jsme například ozdoby ve tvaru velkých vpichovaných oválků, lanterny, velké vakuované srdce, které se vyvážely do USA. U nás jsou v oblibě loga firem a klubů.

Řídíte se při výrobě vánočních ozdob trendy? Pokud ano, jak takový trend vůbec vzniká, nebo spíše kdo ho udává?

Řídíme se především potřebami a přáním zákazníka. Začátkem roku pak naši designéři navštěvují zahraniční veletrhy, které udávají trend v módě a bytovém designu. Tyto veletrhy jsou pro nás důležité z hlediska hledání inspirace pro nové vzory a také barvy a barevné kombinace. Ne všichni se totiž drží klasiky, rádi kombinují ozdoby se svým interiérem, což je pro nás v jisté míře rozhodující při tvoření nových kolekcí.

První vánoční ozdoba vznikla ve vsetínském závodě Irisa před šedesáti lety.Co je letošní trend ve vánoční výzdobě?

Módní barvou letošního roku je růžová ve všech odstínech, která v kombinaci s bílou, nebo zlatou působí velmi decentně a něžně. Naopak svěží nádech získá stromeček nazdobený růžovými a světle zelenými ozdobami. Růžová je barvou klidu, bezpečí a uvolnění a pozitivně působí na lidskou psychiku, není tedy divu, že si i takto zbarvené ozdoby našly rychle své majitele. Vedle trendy růžové pak převládají letos přírodní vzory a barvy v různých odstínech (hnědé, zelené…), které navozují zemitou atmosféru rodinného kruhu. Mimo to je každý rok velký zájem o ozdoby s klasickými vzory v červené, zlaté, bílé či stříbrné barvě.

Těsně před Vánocemi už ale musí ozdoby plnit regály obchodů. Kdy je tedy největší výrobní nápor?

To máte naprostou pravdu. V tyto dny jsou již ozdoby vyexpedovány a rozvezeny na trhy. Největší nápor na výrobu vánočních ozdob je přes léto, paradoxně v době, kdy si většina lidí vybírá dovolené a jezdí například k moři.

Stalo se vám z nějakého důvodu, že jste vše nestihli vyrobit včas?

Pokaždé se snažíme s termínem bojovat, zejména ke konci roku. Zaskočit nás může pozdní dodávka skla, barev a jiných polotovarů, ale ve většině případů jsme termíny stíhali. Výjimečně se stává, že třeba špatně schnou barvy či nás zaskočí nečekaná chemická reakce barev, ale to je spíš ojedinělé.

První vánoční ozdoba se ve vašem závodě vyrobila přesně před 60 lety. Jsou tyto starožitné kousky ještě někde k vidění?

Právě letos, při přípravě jubilejních výstav, jsme objevili opravdu historické kousky. Typem zdobení i barevným složením bychom je mohli pravděpodobně zařadit někam k výrobním začátkům družstva (většinou klasické vánoční ozdoby – kuličky). Nicméně s jistotou nemůžeme říci, zda se jedná přímo o ozdoby z první kolekce, už jen proto, že vznikala prakticky na koleni v domácky zřízené dílně jednoho ze zakladatelů a byla okamžitě expedována do zahraničí. Můžeme tedy jen polemizovat, jestli se tyto unikáty vůbec někde dochovaly.

Vizitka Vlastimila Juřičky
- V čele vsetínského závodu na výrobu vánočních ozdob stojí od roku 2013.
- Výrobní družstvo Irisa bylo založeno v roce 1954 a jeho prvním výrobním programem byla výroba skleněných ručně vyráběných vánočních ozdob a kartonážní výroba.
- Díky tradici a důslednému sledování moderních trendů a technologií je závod v současné době druhým největším výrobcem vánočních ozdob v Česku. I po šedesáti letech jde čistě o ruční práci, kterou doplňuje pouze jeden stroj na urychlení procesu stříbření.
- V současné době se závod zaměřuje na zakázkovou výrobu – disponuje 15 tisíci vzory dekorů na koulích, oválech a špicích a devíti sty kusy forem s figurální tematikou.
- Většina z celkové produkce směřuje do zahraničí, kde jsou české vánoční ozdoby velice oceňované.

Lenka Vašková

Autor: Redakce

18.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Z kalifornské Vandenbergovy základny odstartovala k letu na oběžnou dráhu raketa Falcon 9 americké společnosti SpaceX.
4 11

SpaceX poletí na Měsíc. Dopraví tam dva pasažéry

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Obejít EET? Každá sedmá provozovna na Královéhradecku porušila zákon

Neodeslání údajů či nevystavení účtenky. To byly nejčastější prohřešky podnikatelů u elektronické evidence tržeb (EET), na které přišli kontroloři z Finančního úřadu. Ti od prosince do poloviny února udělali 220 kontrol a zjistili 30 pochybení.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies