Firma nechce, aby kolem domů ve dne v noci hlučely záchranářské stroje. Přitlačila proto na Olomoucký kraj, ať heliport přesune. Nabízí i pomoc při financování. Veřejnou správu má developer v šachu prostřednictvím pozemku u přistávací plochy.

Místo na stavbu leží vedle hřbitova a heliportu

Za prvním záměrem „Rezidence Hněvotínská Za Hřbitovem" stojí firma Vila Park Tabulový Vrch Olomouc, jejímž vlastníkem je skupina GEMO. Místo, kde má vyrůst na čtyřicet bytových domů s 325 byty, leží vedle hřbitova a heliportu. Stavět by se mohlo začít příští rok, předpokládané dokončení je v roce 2019. Nyní se posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

Příležitost k výstavbě se společnosti GEMO a dalším investorům otevřela schválením nového územního plánu Olomouce. Aby bylo bydlení atraktivnější, jednalo GEMO s krajem i městem o přesunu základny záchranné služby.

Firma nabídla, že na přestěhování heliportu přispěje. Pro urychlení jednání v červenci vypověděla Olomouckému kraji nájemní smlouvu na klíčový pozemek u přistávací plochy pro vrtulníky.

Hejtmanství nakonec přimělo majitele 1723 metrů čtverečních půdy, společnost Technologický park, která patří skupině GEMO, k podepsání nájmu do konce letošního roku. Kraj tím chtěl otevřít prostor pro další jednání. „Požádali jsme firmu Technologický park a jednatele GEMO Jaromíra Uhýrka o schůzku 27. října. Odmítl," sdělil vicehejtman Olomouckého kraje Michael Fischer (ČSSD). „Zajímalo nás, zda by byl ochoten pozemek prodat či směnit. Smlouva je do konce roku, moc času není," uvedl.

Společnost Technologický park očekává brzké jednání, avšak za účasti nového vedení kraje, které vzešlo z nedávných voleb. „Budeme se snažit nalézt širokou shodu na koncepčním řešení budoucí lokalizace heliportu letecké záchranné služby, a to mimo stávající a veškerou připravovanou rezidenční zástavbu," sdělil manažer developerských projektů GEMO Petr Vykopal. Dodal, že jde i o jiné investory.

Podivně postavená smlouva

Podle budoucího hejtmana Oto Košty (ANO) se schůzka může uskutečnit nejdříve po ustavujícím jednání nového zastupitelstva, které má být 4. nebo 11. listopadu. „Musím se nejprve seznámit se zněním smlouvy, a není vyloučeno, že ji podrobíme právnímu rozkladu. Zaráží mě, že k něčemu takovému vůbec došlo. Nikdy bych nepodepsal smlouvu na mou ordinaci nebo dům a nechal jít prostředkem pruh půdy, který by patřil někomu jinému. Cítím v tom úmysl," komentoval Oto Košta.

Společnost GEMO by nejraději viděla stanoviště záchranné letecké služby na okraji letiště v Neředíně. Kraji také navrhla, že se bude na nákladech spojených s přesunem podílet. S návrhem se obrátila i na vedení Olomouce. „Nepočítáme s tím, že bychom byli investorem, a město nemá problém, aby na území letiště byl heliport," řekl náměstek primátora pro územní plánování Aleš Jakubec (TOP 09).

Radnice se chystá zadat studii, jak ušetřit za provoz letiště

„Současná dráha jde přes soukromé pozemky a musíme platit nájem. Studie by řekla, jestli je zde například možnost přemístění dráhy na městské parcely. Pokud by nová krajská rada souhlasila, požádáme zpracovatele, aby navrhl, kde by na letišti mohl heliport být," dodal Jakubec.

Víc nyní Olomouc udělat nemůže. Hnutí DUHA ale připomíná, že vznik problému částečně způsobil nový územní plán města. „Jedná se o stejné pozemky, na kterých jsme spolu s více než pěti sty Olomoučany požadovali zachování zeleně. Město to odmítlo s odůvodněním, že náhrady za škodu způsobenou znehodnocením cen pozemků by pro něj byly enormní," uvedla za organizaci Barbora Hertlová.

Náhrada za pozemky?

Ploch patřících společnosti GEMO by se však podle ní náhrady netýkaly. „GEMO je v tomto případě dvojitým vítězem," podotkla, že společnost zvedla cenu parcel a ještě může dostat zaplaceno za strategický pás uprostřed heliportu.

Pokud tedy nedojde na přesun. Budoucí vedení kraje bude muset říct, zda je pro něj stavba nového stanoviště přípustná. „Musíme to vyřešit tak, aby v žádném případě nebylo ohroženo poskytování zdravotnické záchranné služby a za co nejlepších podmínek pro kraj zjednat nápravu tohoto stavu," řekl Oto Košta.