VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výměna kotle může s dotací od kraje vyjít na polovinu

Středočeši, kteří mají doma kotel na tuhá paliva, mohou zažádat kraj o podporu v rámci „kotlíkových dotací". Stále běží anketa, která ukáže, jak velký bude o podporu zájem. „Dotace od Ministerstva životního prostředí ČR by měla činit 50 procent z pořizovací ceny nízkoemisního kotle, maximální výše dotace bude 40 tisíc korun na jeden kotel," informoval mluvčí příbramské radnice Ondřej Šlechtický.

15.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Stanislav Jelínek

O jaký druh kotle se jedná? O nízkoemisní kotel splňující mezní úrovně emisí a minimální účinnost dle ČSN EN 303-5, emisní třídy 3 s maximálním výkonem 50 kW na uhlí, biomasu nebo uhlí a biomasu (tzn. samostatně na uhlí nebo biomasu anebo kombinace uhlí a biomasy) s plně automatickým přikládáním, který neumožňuje bez úprav ruční přikládání.

Radu je možné získat v Příbrami

„Žadatelem o podporu se může stát pouze majitel, nebo spolumajitel rodinného domu na území kraje a podpora nesmí být použita za účelem podnikání. Zájemci mohou zasílat své jméno, příjmení a název obce na e-mail: stanova@kr-s.cz nebo hamzova@kr-s.cz , a to nejpozději do 10. června. Nebo je možné kontaktovat Petra Milce z Odboru životního prostředí v Příbrami telefonu 318 402 477, jenž je připraven podat informace.

Po dobrých zkušenostech s kotlíkovými dotacemi v Moravskoslezském kraji, se i další kraje rozhodly poskytovat dotace na kotle.

Společné jednání Ministerstva životního prostředí a Středočeského kraje o takzvaných kotlíkových dotacích přineslo dohodu na otevření výzvy obdobné jako v Moravskoslezském kraji zaměřené na podporu výměny kotlů pro vytápění domácností za modernější kotle produkující méně emisí.

„Prostřednictvím tohoto dotačního programu bude poskytována dotace domácnostem ve Středočeském kraji, které vymění ručně plněné kotle na tuhá paliva jako je uhlí či dřevo za nízkoemisní plně automatické kotle na uhlí nebo biomasu (peletky) nebo jejich kombinaci," upřesnil náměstek hejtmana Marek Semerád s tím.

Topná sezóna bývá pro obyvatele Středočeského kraje ve znamení vzduchu znečištěného popílkem ze spalování nekvalitního uhlí v domácích kotlích. Přitom topení tuhými palivy, tedy nejen uhlím, ale také dřevem a peletami, nemusí být synonymem neekologického topení. Problém je však ve stáří a kvalitě kotlů, které domácnosti využívají. Klasický kotel na uhlí 1. a 2. emisní třídy podle odborníků vyprodukuje za topnou sezónu asi 250 kg škodlivého popílku. Jedná se o tak jemný prach, že jej nedokážou odfiltrovat ani plíce a tím přímo ohrožuje zdraví.

Oproti tomu automatický kotel 3. emisní třídy vyprodukuje ročně pouze zhruba šest kg popílku. Tato hodnota byla podle odborníka na vytápění Petra Lyska potvrzena i nezávislým výzkumem z Ostravské univerzity.

„Výměna starých kotlů na tuhá paliva za automatické má rozhodně smysl," uvádí Lysek. „Nízké emise přitom nejsou jedinou výhodou," dodává.

Kdo má starý kotel, brzy stejně prodělá

Automatické kotle se od těch klasických liší takřka ve všech ohledech. Jedná se o kotle s vlastním zásobníkem na palivo a dávkovačem, pomocí kterého kotel sám přikládá palivo. Ke spalování tak dochází ve zcela uzavřené komoře s řízeným přívodem spalovacího vzduchu. Hoření je tedy mnohem efektivnější – automatický kotel vykazuje účinnost asi 80 procent, klasický zhruba 55 procent.

„Díky tomu je k dosažení cílové teploty nutné spálit mnohem méně paliva, a to až o jednu třetinu. Každá topná sezóna s automatickým kotlem je oproti klasickému kotli až o 30 procent levnější," počítá Lysek.

To však není jediná úspora, které se podle odborníků majitel nového kotle dočká. S největší pravděpodobností se totiž v blízké budoucnosti dočkáme legislativní úpravy, která bude penalizovat majitele starých kotlů prostřednictvím takzvané komínové daně.

Do několika let si na sebe kotel vydělá

Investice do nového automatického kotle s dotací se navíc svému majiteli začne vracet do pěti let.

„U rodinného domu se v závislosti na jeho energetické ztrátě může jednat o úsporu mezi 7 až 10 000 korun za sezonu. Vezmu-li cenu jednoho z nejoblíbenějších kotlů, která začíná na 56 tisících korun, každý si dokáže vypočítat, jak moc rozumná investice to je. A teď nemluvím jen o penězích, ale také o zdraví a vůbec komfortu," konstatuje Lysek.

Vypočítat úsporu na vytápění s novým kotlem si zájemci mohou na www.mojekalkulacka.com

Autor: Markéta Jankovská

15.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Lukáš Freisler, Sýrárna: Já jsem na to EET už dlouho předem připravený. Co se týče technického provozu, tak v tom problém žádný nebyl. Samozřejmě se nám lépe dýchalo bez toho podrobného zkoumání tržeb.
29

Nejmenší obchody by mohly získat kompenzaci za EET

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies