VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zlín i Otrokovice se snaží být chytrá města

Zlínsko – Smart City neboli chytré město. Často skloňovaný pojem ve všech moderních městech už začíná prosakovat i na Zlínsko. „Chytré město přestává být pouhým prostorem k bydlení a zaměstnání, ale je místem pro kvalitní život. Představují moderní vizi pro 21. století, které nabízí navzájem propojené služby, které zkvalitňují život ve městě pro obyvatele, návštěvníky i zaměstnavatele," vysvětluje ekonom a regionalista Oldřich Hájek, který se koncepcí Smart City zaobírá.

15.7.2016
SDÍLEJ:

Město Zlín.Foto: Klára Filáková

Podle něj se tak může jednat o konkrétní projekty v oblasti snižování spotřeby energií, ochrany životního prostředí, optimalizaci dopravy nebo zvyšování zapojení občanů do rozhodovacích procesů obcí.

„Dobrým příkladem je Brno, kde se právě připravuje strategický dokument Smart city Brno 2050. Chce plánovaným a zdůvodněným přístupem k myšlenkám chytrého města docílit vysoké kvality života a rozvoje s využitím právě moderních technologií," podotýká Oldřich Hájek.

Zlepší se městská doprava

Město Zlín se hlásí k filosofii konceptu Smart City ve svém dlouhodobém záměru Zlín 2020, v tomto směru provádí konkrétní kroky v řadě oblastí, například v dopravě. „Zjednodušeně lze uvést příklad, kdy systém rozpozná zpoždění trolejbusu a následně upraví signály světelných křižovatek tak, aby zpožděné vozidlo nemuselo zastavit a může tak dohnat zpoždění," popisuje Irena Orságová z tiskového oddělení zlínského magistrátu.

„To vše systém zvládne bez toho, aniž by došlo k rozpadu koordinace celé sítě křižovatek. Ostatní řidiči tyto zásahy ani nepoznají," vysvětluje Irena Orságová.

Na provoz MHD dohlíží centrála v dopravním podniku, která má pomocí datových přenosů a GPS technologie přehled o aktuální poloze každého vozidla a může tak operativně řešit výskyt mimořádných situací s využitím přesné znalosti stavu situace. Díky těmto technologiím mohou také cestující pomocí on-line aplikace na webu dopravního podniku sledovat aktuální polohu svého spoje.

Majitelé chytrých telefonů již využívají aplikace In-city

„Významná je mimo jiné také aplikace chytrých technologií v oblasti bezpečnosti, ať už se jedná o činnost hlídek Městské policie Zlín v terénu, které jsou datově propojeny s operačním střediskem s možností oboustranného okamžitého přenosu potřebných informací, včetně videopřenosu z místa zásahu," nastiňuje Martin Habuda z oddělení koordinace projektů zlínského magistrátu. Připomíná, že město také mimo jiné letos spustilo aplikaci In-city pro chytré telefony. Ta umožňuje lidem rychle a snadno získat potřebné informace nebo nahlásit závady či jiné problémy.

„Město Zlín už zavedlo řadu chytrých řešení a v zavádění dalších bude stále pokračovat," dodává Martin Habuda.

Obě města si kladou za cíl zvyšování kvality života obyvatel

Opravdu chytrá města by měla podle Filipa Kučery umět využívat sociálních sítí a internetových aplikací ke všeobecně prospěšnému propojení města jako instituce s jeho obyvateli. „Otevřenost veřejné správy je jeden z pilířů celého konceptu smart city," doplňuje Kučera, který se chytrým městům věnuje v rámci svého výzkumu. Otrokovice, druhé největší město na Zlínsku, se s pojmem Smart City zatím příliš neskloňují. „Naše město se hlásí ke značce Město s dobrou adresou. Hlavní myšlenkou obou značek je zvyšování kvality života obyvatel ve městě. Konkrétně je to například optimalizace dopravy," konstatuje mluvčí otrokovické radnice Romana Stehlíková.

V tomto směru například rozšiřují síť cyklostezek nejen po městě, ale i pracují na těch spojujících se s okolními obcemi a městy. „Součástí Smart City je i zapojení obyvatel do samospráv. Tady vedení otrokovické radnice začlenilo obyvatele například do Redakční rady Otrokovických novin či Programové rady Městské televize Otrokovice," uvádí příklady mluvčí. Sedmatřicetiletá Hana Kapsová, která v Otrokovicích žije odmalička, vnímá, že se Otrokovice posouvají dopředu. „Se svými dětmi využívám často cyklostezky, které se neustále rozšiřují. Byť Otrokovice nejsou město s velkými historickými památkami, příjemné a komfortně se tu žije," dodává.

Autor: Jarmila Kuncová

15.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
6 9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Koruna, ilustrační foto
19 7

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

ONLINE: Francie volí prezidenta

Kdo bude novým francouzským prezidentem? Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb. Průzkumy favorizují Marine Le Penovou, vítězem ale může být kdokoli z kvartetu favoritů. Očekáváme nesmírně vyrovnané výsledky.

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Jaký je rozdíl mezi poslancem a lékařem? Lékař svojí operaci dokončí. Pokud to nezvládne, práci za něj dokončí hned jiný tým. Poslanec to má jinak: pacienta klidně v polovině operace zašije a odejde. Pak se počká na nový tým, který celou operaci provede znovu, říká nový náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V úřadu bojoval za univerzitní nemocnice, tradiční čínskou medicínu a očkování. 

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

V Česku není nyní podle vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) prostor pro "dramatický růst" minimální mzdy. Řekl to dnes v pořadu Partie televize Prima. Reagoval tak na požadavek odborů zvednout od ledna nejnižší výdělek o 1500 korun na 12 500 korun. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) před pár dny řekl, že by minimální mzda měla odpovídat 40 procentům průměrné mzdy. S tím souhlasí i zaměstnavatelé ze Svazu průmyslu a dopravy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies