„Smyslem akce je ukázka živé lidové kultury a snaha o udržení této tradiční zábavy. To se daří. Chodí kolem padesáti stálých masek a každý rok přibývají další. Chceme, aby měly i vypovídající charakter. Nechybí stěžejní figury jako medvěd, Žid či policajt, které doplňují další, například skupina husarů," vyjmenoval některé Milan Studený z pořádajícího Slováckého krúžku Poštorná Koňaré.

„Pod šable"

Podle ředitelky břeclavského muzea a galerie Aleny Káňové na Podluží před sto lety masky představovaly nejčastěji medvědáře, turecké motivy, zbojníky, v době meziválečné se přidávaly převleky kozy, koňa, baby, cigána, príkopára, tedy cestáře a další. „Jedinečnou zůstává tradice zvaná pod šable starý masopustní obchůzkový tanec," doplnila historička a etnografka.

„V Poštorné je to doprovodná záležitost průvodu, kdy využijeme krojované chasy v červených kabátcích. Tančí při zastaveních u hospodářů, kterých bývá kolem sedmi osmi," popsal zvyk Studený.

Fašank o víkendu na Břeclavsku.

Jak dále zmínila Káňová, fašank přetrval i po dlouhá desetiletí minulého režimu. „Jeho spontánnost je ale vystřídána organizovaností jednotlivých slováckých krúžků, které tyto akce převážně připravují," dodala.

Na čtyřiadvacátý masopustní rej zvou v sobotu i Mikulovští na Náměstí před radnicí. „Bude to velmi spontánní, přesně tak, jak fašankové veselí probíhalo dříve," slíbila Marie Dostálová, členka Národopisného spolku Pálava, který je organizuje.

Zvyk pochování basy a ukončení třídenního veselí se z tradičního úterního večera přesunuly na praktičtější víkendové dny. V Podivíně tak učiní už zítra, na zábavě v městské hale. „Těším se hlavně na dvě scénky v kostýmech. Jedna je nazvaná Basolympiáda, druhá bude o vztahu muže a ženy," řekla domácí Regina Michalová.