Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Česká loď zkázu Titaniku nezopakovala, pozornost ale byla na místě

Patnáctý duben bude už navždy spojený se zkázou slavného parníku Titanic, který přesně před 101 lety skončil na dně Atlantického oceánu. V roce 1980 brázdila severní vody Atlantiku také česká loď Praha, na jejíž palubě stál námořník Jiří Beneš z Hranic. Přestože šlo o červnovou plavbu, i této lodi tehdy hrozilo nebezpečí nárazu na ledovec.

16.4.2014
SDÍLEJ:

Jiří Beneš z Hranic obeplul na lodích celý svět. Námořníka dělal přes třicet let.Foto: DENÍK/Pavel Mašlaň

„Vraceli jsme se z Kuby s nákladem cukru. Měli jsme zpoždění, a proto jsme se rozhodli pro horní trasu, která vede přes Floridský průliv do kanálu La Manche. Tato cesta je nejkratší a mimo to se loď celou dobu nachází v oblasti Golfského proudu, který zvýší rychlost až o pět kilometrů v hodině," vysvětlil bývalý námořník z Hranic, který v té době zastával funkci prvního důstojníka. Protože ale kapitána zmohly zdravotní potíže, řídil loď právě Jiří Beneš.

„V červnu se ledovce dostávaly nejjižněji, až na 39. rovnoběžku. Věděli jsme, že když přejedeme tuto hranici, ocitneme se v nebezpečí. Proto jsem do mašiny nahlásil, aby dávali velký pozor na pokles teploty vody," poznamenal.

Praha už v Karibiku proplouvala kolem další české lodi s názvem Pionýr, která na konci šedesátých let uvízla na korálových útesech ostrova Mayaguana. I tento obrázek ještě více umocnil pozornost v severních polohách oceánu.

Každá loď byla samozřejmě vybavena radary, posádka je ale chtěla šetřit pro průjezd La Manchem a Severním mořem, kde jsou v případě mlhy velice potřebné.

Kolem půl třetí ráno ze strojovny skutečně nahlásili pokles teploty vody z 23 stupňů na 18 stupňů, později na 16 stupňů Celsia. „Okamžitě jsem nechal snížit rychlost lodi a zapnul jsem radar. Na obrazovce radaru asi dvě míle přímo před námi byly vidět odrazy dvou velkých ledových ker," vzpomněl Jiří Beneš.

Po změně kurzu o šedesát stupňů vlevo po chvíli opět zazvonil telefon ze strojovny. Teplota vody opět stoupla na 23 stupňů a nebezpečí tak bylo zažehnáno.

Jiří Beneš upozornil, že bez radaru, který Titanic ve své době ještě k dispozici neměl, by snaha o vyhnutí se ledovcům mohla být marná. „U ledovce se samozřejmě tvoří pára, díky které se výskyt ker zjistí. Tehdy ale vůbec nesvítil měsíc, o to byl radar důležitější," zakončil Jiří Beneš, který během třiceti let plul přes Atlantik přibližně čtyřicetkrát.

Autor: Pavel Mašlaň

16.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Legální plochy pro graffiti - Vršovice, Těšnov, Holešovice, Prosek.
31

Vandalismus, nebo umění? Problém graffiti má řešit více legálních ploch

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
16 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

Poprvé spolu. Laver Cup přivedl do Prahy Nadala i Federera

Když Roger Federer s Rafaelem Nadalem loni v létě oficiálně oznámili, že se zúčastní premiérového ročníku Laver Cupu, vyvolalo to v tenisovém světě nemalé vzrušení. Dva z nejlepších hráčů historie spolu v jednom týmu? Paráda.

Zemětřesení v Mexiku má přes 200 obětí, pohřbilo i 20 dětí ve škole

/VIDEO/ Mexiko se vzpamatovává z úterního zemětřesení o síle 7,1 Richterovy škály. Podle nejnovějších informací při něm zahynulo nejméně 216 lidí. V okolí hlavního města intenzivně probíhají záchranné akce s jediným cílem, vyprostit co nejvíce živých z trosek budov. Podle informací ministerstva zahraničí Češi mezi oběťmi nejsou.

Legendární Jumbo Jet mizí z oblohy. Objednávky na nové nejsou

Letadlo, které změnilo byznys a umožnilo velký rozmach dálkových letů, pomalu míří do důchodu. Éra Boeingu 747, známého také jako Jumbo Jet, končí.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická nehoda u Teplic. Při srážce auta s autobusem zemřel člověk

/FOTOGALERIE/ Oběť ranní nehody museli z vraku vyprostit hasiči. Muži už nebylo pomoci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení