VYBERTE SI REGION

Český poutník: Semilskem na elektrokole

Nasedám na bicykl a vyrážím na horskou túru. Ač netrénován a bez kondice, předjíždím v kopcích i zkušené sportovce. Zatímco oni ztěžka funí a trička mají propocená, já jen lehce šlapu do pedálů a ještě se stíhám kochat okolní krajinou. Ne, nepozřel jsem žádný zázračný lektvar, pouze jsem si v semilském sportovním centru půjčil elektrokolo.

28.6.2011
Fotogalerie
9 fotografií
Elektrocyklisté v akci. Zleva jede Stanislav Macák, poutník a  Marcela Volšičková.

Elektrocyklisté v akci. Zleva jede Stanislav Macák, poutník a Marcela Volšičková. Foto: Miroslav Rendl

Společně se mnou se na přibližně padesátikilometrovou cestu vydává také místostarostka města Marcela Volšičková, zaměstnanec sportcentra Stanislav Macák a nepostradatelný fotograf Mirek.

Cyklistické putování začíná krátce před desátou hodinou. Z centra Semil nejprve vyjíždíme na zdejší velmi oblíbenou Masarykovu vyhlídku. „Bývalý prezident zde skutečně byl a obdivoval zdejší krásnou přírodu. Na rozdíl od nás sem ale nevyšlapal na kole, ani pěšky, nýbrž ho vyvezl automobil,“ přibližuje historii Marcela.

Masaryk by dnes nic neviděl

V současnosti je vyhlídka poněkud zarostlá stromy a za nerušeným rozhledem do okolí se musí o několik desítek metrů dál. Pak opět „startujeme“ elektromotory a vyrážíme za dalším dobrodružstvím. Čeká nás obec Bozkov s historickou kaplí a pramenem chutné ozdravující vody.

„Pramen zde vyvěrá od nepaměti, kapli vybudovala obec v roce 1900. Za starých časů se zde konaly tři poutě do roka a přicházeli na ně lidé z celého Semilska,“ říká má průvodkyně Marcela. Osvěžujeme se blahodárnou tekutinou a vyrážíme směrem k bozkovským dolomitovým jeskyním, které byly objeveny vlastně nedávno, v roce 1947.

Unikátní jeskyně zachraňují Poláci

Podzemní prostory jsou jediné zpřístupněné jeskyně na severu Čech. Mohou se pochlubit bohatou krápníkovou výzdobou, největším podzemním jezerem v Čechách a také titulem národní přírodní památka. „Přesto návštěvnost v posledních letech klesá. Přestávají k nám jezdit školní výlety i rodiny s dětmi. Zatím nás zachraňují Poláci,“ říká ředitel jeskyní Dušan Milka a hned nás zve na unikátní koncert, který se u jeskynního jezírka koná příští soboru.

Podzemí rozezní zvuk didgeridoo, což je dechový hudební nástroj původních obyvatel Austrálie. „V celé republice budou pouze tři jeskynní vystoupení, na severu Čech jsme navíc úplně jediní. Více informací najdou zájemci o tento unikátní zážitek na našich internetových stránkách,“ láká Milka.

Všude samý Krakonoš

Míříme do malebného městečka Vysoké nad Jizerou. Po cestě nás opouští místostarostka Marcela, kterou ještě čekají povinnosti na radnici. „Vysoké je rájem lyžařů a divadelníků. Dlouhá léta zde funguje divadelní soubor, který se proslavil na mnoha přehlídkách,“ podotýká Stanislav a vede nás do vysockého muzea.

„Naší největší chloubou je výstava Krakonošů, kterých zde máme téměř stovku. Za pozornost stojí také expozice lyžování nebo starodávného nábytku, který v minulých stoletích stával ve zdejších domácnostech,“ říká průvodkyně muzea Věra Babáková. Ve Vysokém nad Jizerou stojí také slavná vila prvorepublikového ministra Karla Kramáře. Dnes je ale v soukromých rukou a její stav není nejlepší. Zanedbaná je hlavně zahrada a přilehlý park.

Jak jsem píchl duši

Opouštíme městečko, v jehož okolí se natáčel legendární film Lišáci, Myšáci a Šibeničák a z kopce míříme dolů do vesničky Loukov. Tady na nás už čeká motoristické muzeum a jeho tvůrce a provozovatel Pavel Bujárek. Ve smluvený čas se nám ale na místo nedaří dorazit. Na vině je má neopatrná jízda a prázdné zadní kolo bicyklu.

„Tak tohle se nám ještě nestalo. Budeme ho muset naložit a odvézt do servisu, aby nám ukázali, jak se kolo u elektromotoru vlastně vyměňuje. Ale nevadí, jednou bychom to stejně museli řešit,“ chlácholí mne ředitel sportovního centra Vladimír Kužel, když mi osobně přiváží náhradní bicykl.

Muzeum buduji 20 let

Do Loukova přijíždíme s půlhodinovým zpožděním, ale Pavel Bujárek je v klidu. „Alespoň jsem si konečně dal něco malého k jídlu. Celý den jsem se nezastavil, práce je zde až nad hlavu,“ usmívá se. „Muzeum buduji už dvacet let. Celkem je zde kolem tří tisíc exponátů, motorky, auta, náhradní díly, prostě vše, na co si vzpomenete,“ chlubí se Pavel.

Pravděpodobně nejvzácnějším unikátem jeho sbírky je stařičký automobil Jawa, který majitel opečovává doslova jako oko v hlavě. „Jezdil jsem s ním veteránské závody, tak jsme si tak nějak přirostli k srdci,“ dodává. V loukovském muzeu si ale na své přijdou také nemotoristé. Pro ně jsou v areálu vystaveny například staré fotoaparáty nebo rádia.

Za námi je 50 kilometrů a jsme stále svěží

Od muzea nás už čeká jen silniční klesání zpět do Semil, kam přijíždíme krátce před pátou hodinou odpolední. Přestože máme za sebou kolem padesáti kilometrů horské cykloturistiky, jsme svěží. „Já si snad půjdu ještě pořádně zaběhat, abych se cítil jako po pořádném výletě," odpovídá s úsměvem kolega Mirek. Také já mám při svém letošním putování poprvé pocit, že bych si mohl celou cestu dopřát ještě jednou. Jenže kola už mají vybité baterky a musí jít odpočívat.

Text: René Flášar Foto: Miroslav Rendl, Profimedia.cz

28.6.2011 VSTUP DO DISKUSE

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.