VYBERTE SI REGION

Český poutník: Výlet nejpomalejším vlakem

Krajina kolem Třemešné ve Slezsku a Osoblahy mě vítá svým typickým počasím. Vítr se honí mezi stromy, sluníčko se schovalo za mraky a dešťové kapky rytmicky bubnují na okno vlaku. Mým dnešním cílem je jedna nejpomalejších železničních tratí u nás, ne-li vůbec ta nejpomalejší. To ale rozhodně není výtka.

16.11.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
Vláček na konečné v Osoblaze. Kvůli zpoždění měl poutník na prohlídku města šibeniční termín.

Vláček na konečné v Osoblaze. Kvůli zpoždění měl poutník na prohlídku města šibeniční termín. Foto: R. Flášar, J. Švanda

Na putování slezskou krajinou se úzkorozchodná lokálka vydává každý všední den celkem pětkrát, o víkendech pak šestkrát. V letní sezóně zde navíc soukromá společnost provozuje historický parní vlak. Na ten si ale v současném sychravém počasí musím nechat zajít chuť.

Dvacetikilometrovou trasu urazí dieselová mašina s jedním vagónem přibližně za čtyřicet pět minut, průměrná rychlost se pohybuje kolem 30 kilometrů v hodině, a když chce strojvůdce mašinu pořádně prohnat, zrychlí na maximálně povolenou čtyřicítku. Prostě ideální vláček pro ty, kteří nikam nespěchají a jen se chtějí kochat zdejší romantickou, ale také trochu ponurou krajinou.

První žena za 113 let

Už tak pomalý vlak má při cestě z Třemešné ještě více než půlhodinové zpoždění. Na vině je výluka na trati od Ostravy a pozdní příjezd rychlíku směřujícího z „hornického města“ do Jeseníku.

Nikomu z cestujících to ale nevadí. Však také není téměř nikdo, kdo by brblal. Jsme jen čtyři. „Ráno a odpoledne jsme ale mnohem plnější, jezdí s námi lidé do města k doktorům i za nákupy,“ říká sympatická průvodčí Alena Grohmanová, která je vůbec první ženou, které vedení dráhy umožnilo tady pracovat.

„Vše je tu jen na strojvedoucím a mně. Přehazujeme výhybky, odpojujeme a zapojujeme vagóny. A právě kvůli padesá-tikilové spojnici mezi lokomotivou a vagónem měly ženy na této trati takzvaně stopstav. Já jsem si ale nakonec povolení vyběhala,“ usmívá se Grohmanová, která je za 113 let trvání úzkorozchodné trati první zaměstnanou ženou.

Muzeum rádií

Jednou z výrazných dominant osoblažského výběžku, je bezesporu Dívčí hrad stojící ve stejnojmenné obci. V historických pramenech je prvně připomínán v roce 1267 a jeho majitelé se často střídali. V roce 1580 byl hrad kompletně zrekonstruován a přebudován na zámek.

Další zámek můžete navštívit také v nedalekých Slezských Rudolticích. V hlavní turistické sezóně zde můžete například spatřit výstavu historických radiopřijímačů nebo si projít muzeum našich předků, kde se dozvíte vše potřebné o výrobě paličkované krajky a můžete si potřebné nástroje také vyzkoušet.

Přestože jsou oba zámky otevřeny pouze v turistické sezóně, vyplatí se na zastávkách Dívčí Hrad a Slezské Rudlotice vystoupit i nyní. Zdejší krajina má totiž své neopakovatelné kouzlo a procházka k zámkům milovníky přírody jistě potěší.

Strojvedoucí dřevorubcem

V lesích mezi zastávkami Koberno a Bohušov na vlastní kůži poznávám, jak těžký život v těchto končinách železničáři mají. Přes koleje leží strom vyvrácený větrem. Strojvedoucí Marek Blejchař se ale nenechá zaskočit. Z lokomotivy seskakuje s ruční pilou a okamžitě se pouští do řezání nečekané překážky.

„Na tohle jsme tady zvyklí a vybavení. Ruční pilka je v základní výbavě vlaku. Když ale v rádiu hlásí silný vítr a deště, beru si z domu raději vlastní motorovku. Rekord máme asi mezi zastávkami Osoblaha a Bohušov. Úsekem, který běžně jezdíme za sedm minut, jsme se po větrné smršti „prořezávali“ víc jak půl hodiny,“ usmívá se Blejchař.

Strom je rozporcován a uklizen během pěti minut a vlak může pokračovat dál. Do cíle v Osoblaze přijíždíme s celkovou ztrátou 50 minut. Plán na bližší poznávání městečka u polských hranic tak dostává trhliny. Místo dvou hodin mám na prohlídku jen polovinu času.

Blaze v Osoblaze?

Ještě že mě autem sveze až na náměstí průvodčí Alena, která spěchá k mamince na oběd. Mířím k židovskému hřbitovu, zdejší nejvýznamnější památce. Jeho unikátnost spočívá v množství a stáří dochovaných náhrobků. Napočítat jich můžete celkem 313 a nejstarší pochází z roku 1694. Místo je dokonce chráněnou památkou UNESCO.

Za pozornost stojí také litinová kašna z konce 19. století, která je dominantou osoblažského náměstí. Poněkud bizarně pak působí památník sovětským osvoboditelům, který stojí při cestě z města směrem k nádraží.

Jeden den nestačí

Hodinka uběhla velice rychle a já musím pospíchat zpět na vlakovou stanici. Vzorně vymydlená souprava už čeká jen na náš příchod. Usedáme na svá místa, vlak se rozjíždí a já se pohledem z okna opět nechávám okouzlovat zdejší romantickou krajinou.

A ještě jedna rada závěrem. Pokud se na Osoblažsko vypravíte, nečekejte, že vám na poznání zdejšího kraje bude stačit jeden den. Naplánujte si výlet minimálně na víkend. Jinak budete ještě dlouho litovat, stejně jako já.

René Flášar

16.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1

Kontroly kotlů v domácnostech bude řešit ústavní soudce David

Petra Kvitová
AKTUALIZOVÁNO
29 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Prezident nevylučuje, že podá kárnou žalobu kvůli kauze Rath

Třemošná - Prezident Miloš Zeman dnes nevyloučil, že podá kárnou žalobu na soudce, který v korupční kauze Davida Ratha rozhodl o nezákonnosti pořízených odposlechů. "I prezident má právo podat kárnou žalobu v případě, kdy soudce pochybí. A já nevylučuji, že právě v této kauze této kárné žaloby využiji," řekl Zeman na setkání s obyvateli v Třemošné u Plzně.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Zeman je pro nový jaderný zdroj, uvedla po jednání s ním Škoda JS

Plzeň - Prezident Miloš Zeman by uvítal, aby se co nejrychleji rozhodlo o výstavbě nových energetických kapacit v českých jaderných elektrárnách a aby se na ní co nejvíc podílely české firmy. Uvedl to podle mluvčího plzeňské Škody JS Jana Stolára na dnešním setkání s vedením strojíren. Prezident firmu navštívil během své návštěvy Plzeňského kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies