VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Český poutník: Výlet nejpomalejším vlakem

Krajina kolem Třemešné ve Slezsku a Osoblahy mě vítá svým typickým počasím. Vítr se honí mezi stromy, sluníčko se schovalo za mraky a dešťové kapky rytmicky bubnují na okno vlaku. Mým dnešním cílem je jedna nejpomalejších železničních tratí u nás, ne-li vůbec ta nejpomalejší. To ale rozhodně není výtka.

16.11.2011
SDÍLEJ:

Vláček na konečné v Osoblaze. Kvůli zpoždění měl poutník na prohlídku města šibeniční termín. Foto: R. Flášar, J. Švanda

Na putování slezskou krajinou se úzkorozchodná lokálka vydává každý všední den celkem pětkrát, o víkendech pak šestkrát. V letní sezóně zde navíc soukromá společnost provozuje historický parní vlak. Na ten si ale v současném sychravém počasí musím nechat zajít chuť.

Dvacetikilometrovou trasu urazí dieselová mašina s jedním vagónem přibližně za čtyřicet pět minut, průměrná rychlost se pohybuje kolem 30 kilometrů v hodině, a když chce strojvůdce mašinu pořádně prohnat, zrychlí na maximálně povolenou čtyřicítku. Prostě ideální vláček pro ty, kteří nikam nespěchají a jen se chtějí kochat zdejší romantickou, ale také trochu ponurou krajinou.

První žena za 113 let

Už tak pomalý vlak má při cestě z Třemešné ještě více než půlhodinové zpoždění. Na vině je výluka na trati od Ostravy a pozdní příjezd rychlíku směřujícího z „hornického města“ do Jeseníku.

Nikomu z cestujících to ale nevadí. Však také není téměř nikdo, kdo by brblal. Jsme jen čtyři. „Ráno a odpoledne jsme ale mnohem plnější, jezdí s námi lidé do města k doktorům i za nákupy,“ říká sympatická průvodčí Alena Grohmanová, která je vůbec první ženou, které vedení dráhy umožnilo tady pracovat.

„Vše je tu jen na strojvedoucím a mně. Přehazujeme výhybky, odpojujeme a zapojujeme vagóny. A právě kvůli padesá-tikilové spojnici mezi lokomotivou a vagónem měly ženy na této trati takzvaně stopstav. Já jsem si ale nakonec povolení vyběhala,“ usmívá se Grohmanová, která je za 113 let trvání úzkorozchodné trati první zaměstnanou ženou.

Muzeum rádií

Jednou z výrazných dominant osoblažského výběžku, je bezesporu Dívčí hrad stojící ve stejnojmenné obci. V historických pramenech je prvně připomínán v roce 1267 a jeho majitelé se často střídali. V roce 1580 byl hrad kompletně zrekonstruován a přebudován na zámek.

Další zámek můžete navštívit také v nedalekých Slezských Rudolticích. V hlavní turistické sezóně zde můžete například spatřit výstavu historických radiopřijímačů nebo si projít muzeum našich předků, kde se dozvíte vše potřebné o výrobě paličkované krajky a můžete si potřebné nástroje také vyzkoušet.

Přestože jsou oba zámky otevřeny pouze v turistické sezóně, vyplatí se na zastávkách Dívčí Hrad a Slezské Rudlotice vystoupit i nyní. Zdejší krajina má totiž své neopakovatelné kouzlo a procházka k zámkům milovníky přírody jistě potěší.

Strojvedoucí dřevorubcem

V lesích mezi zastávkami Koberno a Bohušov na vlastní kůži poznávám, jak těžký život v těchto končinách železničáři mají. Přes koleje leží strom vyvrácený větrem. Strojvedoucí Marek Blejchař se ale nenechá zaskočit. Z lokomotivy seskakuje s ruční pilou a okamžitě se pouští do řezání nečekané překážky.

„Na tohle jsme tady zvyklí a vybavení. Ruční pilka je v základní výbavě vlaku. Když ale v rádiu hlásí silný vítr a deště, beru si z domu raději vlastní motorovku. Rekord máme asi mezi zastávkami Osoblaha a Bohušov. Úsekem, který běžně jezdíme za sedm minut, jsme se po větrné smršti „prořezávali“ víc jak půl hodiny,“ usmívá se Blejchař.

Strom je rozporcován a uklizen během pěti minut a vlak může pokračovat dál. Do cíle v Osoblaze přijíždíme s celkovou ztrátou 50 minut. Plán na bližší poznávání městečka u polských hranic tak dostává trhliny. Místo dvou hodin mám na prohlídku jen polovinu času.

Blaze v Osoblaze?

Ještě že mě autem sveze až na náměstí průvodčí Alena, která spěchá k mamince na oběd. Mířím k židovskému hřbitovu, zdejší nejvýznamnější památce. Jeho unikátnost spočívá v množství a stáří dochovaných náhrobků. Napočítat jich můžete celkem 313 a nejstarší pochází z roku 1694. Místo je dokonce chráněnou památkou UNESCO.

Za pozornost stojí také litinová kašna z konce 19. století, která je dominantou osoblažského náměstí. Poněkud bizarně pak působí památník sovětským osvoboditelům, který stojí při cestě z města směrem k nádraží.

Jeden den nestačí

Hodinka uběhla velice rychle a já musím pospíchat zpět na vlakovou stanici. Vzorně vymydlená souprava už čeká jen na náš příchod. Usedáme na svá místa, vlak se rozjíždí a já se pohledem z okna opět nechávám okouzlovat zdejší romantickou krajinou.

A ještě jedna rada závěrem. Pokud se na Osoblažsko vypravíte, nečekejte, že vám na poznání zdejšího kraje bude stačit jeden den. Naplánujte si výlet minimálně na víkend. Jinak budete ještě dlouho litovat, stejně jako já.

René Flášar

16.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

DOTYK.CZ

Kandidát na šéfa ČT Dvořák: do televize se vrátili respektovaní tvůrci

Představujeme jednotlivé finalisty volby generálního ředitele České televize. Všichni odpovídali na tytéž otázky, jež se týkaly jak zhodnocení současné podoby veřejnoprávní televize, tak i jejich vlastní vize. Dnes odpovídá současný generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Vzpomínky na legendární jízdu Hanzelky a Zikmunda

Oslavy 70. výročí startu slavné cestovatelské výpravy proběhly v centru Zlína. Krátce po 18. hodině přijela kolona historických Tater.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies