VYBERTE SI REGION

Český poutník: Výlet nejpomalejším vlakem

Krajina kolem Třemešné ve Slezsku a Osoblahy mě vítá svým typickým počasím. Vítr se honí mezi stromy, sluníčko se schovalo za mraky a dešťové kapky rytmicky bubnují na okno vlaku. Mým dnešním cílem je jedna nejpomalejších železničních tratí u nás, ne-li vůbec ta nejpomalejší. To ale rozhodně není výtka.

16.11.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
Vláček na konečné v Osoblaze. Kvůli zpoždění měl poutník na prohlídku města šibeniční termín.

Vláček na konečné v Osoblaze. Kvůli zpoždění měl poutník na prohlídku města šibeniční termín. Foto: R. Flášar, J. Švanda

Na putování slezskou krajinou se úzkorozchodná lokálka vydává každý všední den celkem pětkrát, o víkendech pak šestkrát. V letní sezóně zde navíc soukromá společnost provozuje historický parní vlak. Na ten si ale v současném sychravém počasí musím nechat zajít chuť.

Dvacetikilometrovou trasu urazí dieselová mašina s jedním vagónem přibližně za čtyřicet pět minut, průměrná rychlost se pohybuje kolem 30 kilometrů v hodině, a když chce strojvůdce mašinu pořádně prohnat, zrychlí na maximálně povolenou čtyřicítku. Prostě ideální vláček pro ty, kteří nikam nespěchají a jen se chtějí kochat zdejší romantickou, ale také trochu ponurou krajinou.

První žena za 113 let

Už tak pomalý vlak má při cestě z Třemešné ještě více než půlhodinové zpoždění. Na vině je výluka na trati od Ostravy a pozdní příjezd rychlíku směřujícího z „hornického města“ do Jeseníku.

Nikomu z cestujících to ale nevadí. Však také není téměř nikdo, kdo by brblal. Jsme jen čtyři. „Ráno a odpoledne jsme ale mnohem plnější, jezdí s námi lidé do města k doktorům i za nákupy,“ říká sympatická průvodčí Alena Grohmanová, která je vůbec první ženou, které vedení dráhy umožnilo tady pracovat.

„Vše je tu jen na strojvedoucím a mně. Přehazujeme výhybky, odpojujeme a zapojujeme vagóny. A právě kvůli padesá-tikilové spojnici mezi lokomotivou a vagónem měly ženy na této trati takzvaně stopstav. Já jsem si ale nakonec povolení vyběhala,“ usmívá se Grohmanová, která je za 113 let trvání úzkorozchodné trati první zaměstnanou ženou.

Muzeum rádií

Jednou z výrazných dominant osoblažského výběžku, je bezesporu Dívčí hrad stojící ve stejnojmenné obci. V historických pramenech je prvně připomínán v roce 1267 a jeho majitelé se často střídali. V roce 1580 byl hrad kompletně zrekonstruován a přebudován na zámek.

Další zámek můžete navštívit také v nedalekých Slezských Rudolticích. V hlavní turistické sezóně zde můžete například spatřit výstavu historických radiopřijímačů nebo si projít muzeum našich předků, kde se dozvíte vše potřebné o výrobě paličkované krajky a můžete si potřebné nástroje také vyzkoušet.

Přestože jsou oba zámky otevřeny pouze v turistické sezóně, vyplatí se na zastávkách Dívčí Hrad a Slezské Rudlotice vystoupit i nyní. Zdejší krajina má totiž své neopakovatelné kouzlo a procházka k zámkům milovníky přírody jistě potěší.

Strojvedoucí dřevorubcem

V lesích mezi zastávkami Koberno a Bohušov na vlastní kůži poznávám, jak těžký život v těchto končinách železničáři mají. Přes koleje leží strom vyvrácený větrem. Strojvedoucí Marek Blejchař se ale nenechá zaskočit. Z lokomotivy seskakuje s ruční pilou a okamžitě se pouští do řezání nečekané překážky.

„Na tohle jsme tady zvyklí a vybavení. Ruční pilka je v základní výbavě vlaku. Když ale v rádiu hlásí silný vítr a deště, beru si z domu raději vlastní motorovku. Rekord máme asi mezi zastávkami Osoblaha a Bohušov. Úsekem, který běžně jezdíme za sedm minut, jsme se po větrné smršti „prořezávali“ víc jak půl hodiny,“ usmívá se Blejchař.

Strom je rozporcován a uklizen během pěti minut a vlak může pokračovat dál. Do cíle v Osoblaze přijíždíme s celkovou ztrátou 50 minut. Plán na bližší poznávání městečka u polských hranic tak dostává trhliny. Místo dvou hodin mám na prohlídku jen polovinu času.

Blaze v Osoblaze?

Ještě že mě autem sveze až na náměstí průvodčí Alena, která spěchá k mamince na oběd. Mířím k židovskému hřbitovu, zdejší nejvýznamnější památce. Jeho unikátnost spočívá v množství a stáří dochovaných náhrobků. Napočítat jich můžete celkem 313 a nejstarší pochází z roku 1694. Místo je dokonce chráněnou památkou UNESCO.

Za pozornost stojí také litinová kašna z konce 19. století, která je dominantou osoblažského náměstí. Poněkud bizarně pak působí památník sovětským osvoboditelům, který stojí při cestě z města směrem k nádraží.

Jeden den nestačí

Hodinka uběhla velice rychle a já musím pospíchat zpět na vlakovou stanici. Vzorně vymydlená souprava už čeká jen na náš příchod. Usedáme na svá místa, vlak se rozjíždí a já se pohledem z okna opět nechávám okouzlovat zdejší romantickou krajinou.

A ještě jedna rada závěrem. Pokud se na Osoblažsko vypravíte, nečekejte, že vám na poznání zdejšího kraje bude stačit jeden den. Naplánujte si výlet minimálně na víkend. Jinak budete ještě dlouho litovat, stejně jako já.

René Flášar

16.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nejdelší železniční tunel v České republice bude hotový za rok

Kyšice, Plzeň – Ražba druhého tubusu mezi Kyšicemi a Plzni je rychlejší.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies