VYBERTE SI REGION

Cesta kolem světa téměř za dva roky

Naši cestovatelé Bára a Matěj Čuhelovi jsou opět o kousek dál. Poslední předprázdninové cestování s nimi nás zavede do Sikkimu, malého svazového státu na severu Indie v Himalájích. Nyní už se vydejte na cestu…

30.6.2014

Institut tibetologie.Foto: Bára a Matěj Čuhelovi

Hlavní město Sikkimu, Gangtok, má asi třicet tisíc obyvatel. Centrum tvoří opět krásné náměstí se spoustou obchodů a restaurací. Jsou zde také dva velké obchodní domy. A dokonce i lanovka! U náměstí mají zdarma k dispozici velký tank s pitnou vodou zdarma.

Alenky
v říši Sikkim

Jsme zde jak dvě Alenky v říši divů. V celém Sikkimu (ale setkali jsme se s tím už v Darjeelingu) bojují proti všudypřítomnému indickému bordelu, a tak nikde v obchodech nedostanete žádné plastikové sáčky. Všude jsou odpadkové koše a málokde je na ulicích vidět velké množství odpadků jako jinde. Ve srovnání se zbytkem Indie je to opravdu velký rozdíl. Člověk jen v duchu prosí, aby to tak vydrželo.

Našli jsme si pěkný hotýlek a po hodně, hodně dlouhé době jsme měli vlažnou vodu na sprchování! A za dva dny už tekla dokonce horká! Po měsících sprchování studenou vodou a to ještě většinou jen z kohoutku nebo kýblu to byla opravdu příjemná změna.

Studenti v krojích
a uniformách

Hned v úterý ráno nás na náměstí cestou na snídani překvapil průvod studentů oblečených buď do uniforem nebo různých krojů. Zpívali a tancovali. Co jsme tak byli schopní z někoho dostat, prý se slavily narozeniny pána, který vymyslel nepálské písmo, ale informace stoprocentně ověřená není. Celé to trvalo jen dopoledne, pak už byl zase klid.

Také jsme na hotelu požádali o permity, abychom mohli vyrazit k Tsomgo (neboli Changu) lake. Je to jezero, které leží blízko tibetských hranic. Permit na tento jednodenní výlet nás stál více papírování a pasových fotek než celá indická víza.

Hlavně jsme v hotelu potkali dva Korejce, kteří tam měli také namířeno a domluvili jsme se, ze vyrážíme dohromady. Člověk tam nemůže jet bez místního průvodce a tak to aspoň budeme mít levnější. Po vyřízení formalit jsme vyrazili do místního Tibetského institutu. Nachází se zde jedna z největších světových sbírek buddhistických knih. Je zde vystavená spousta svatých buddhistických objektů. Například trubky vyrobené z lidských stehenních kosti nebo misky na čaj, vyrobené z lidských lebek. Jenže jakmile jsme k institutu došli, zjistili jsme, ze je zavřený. Tak jsme si prohlídli aspoň místní stupu, která se nachází na nádvoří ubytovny pro mladé mnichy a vyrazili pomalu zpět. Chtěli jsme vyzkoušet lanovku, ale ta byla do dvou hodin také zavřená tak jsme si celý kopec až k hotelu vyšlápli pěšky.

Výborné hovězí
bez kosti

Zajímavé na Sikkimu je, že zde člověk všude dostane hovězí maso. Ve zbytku cele Indie je možné ho sehnat jen v muslimských částech. Zde je na jídelním lístku téměř každé restaurace. Takže jsme zapadli do stylové restaurace jménem Taste of Tibet a objednali si Chilli beef s rýží. Fakt jsme si na něm pochutnali (první hovězí po pěti měsících a hlavně už člověk nemusí jako jinde jen okusovat kosti, ale má krásně libové kousky!).
Cestou z oběda jsme se ještě stavili na kafe, a pak si šli po náročném dni vydechnout. Mně se konečně podařilo našít na krosny nášivky ve tvaru vlajky České republiky, které jsme si koupili už v Kathmnadu a kterými hodláme hrdě naši republiku ve světě reprezentovat (i když tedy poté, co jsme po dlouhé době viděli na internetu zprávy z domova, nás hrdost i skoro přešla) a večer jsme sešli na večeři a na pokec za Korejci do naší hotelové restaurace. Tam jsme se vsak dozvěděli nemilou zprávu. Kvůli dešti se začala sesouvat půda a zasypala silnici vedoucí k jezeru. Takže k jezeru se nejede. Mala naděje zůstává, že by se mohlo jet v pátek, ale moc šancí tomu nedávají. Takže spát jsme šli celkem zklamaní.

Institut tibetologie
malý, ale zajímavý

Druhy den jsme si tedy museli najít náhradní plán. Vydali jsme se opět k Institutu tibetologie. Tentokrát jsme byli úspěšní. Bylo konečně otevřeno. Bylo to tedy oproti očekávání dost malé, ale zajímavé. No a zbytek dne jsme se už jen tak poflakovali po okolí a vymýšleli plán na další den, protože jezero bylo stále nepřístupné. Ten se nám nakonec povedl celkem jednoduchý. Nebudeme dělat nic.

Jen jsme si pozjišťovali, jak se v sobotu dostat do Siliguri a tím cela práce hasla. Rozhodli jsme se, že si naposledy užijeme výbornou tibetskou kuchyni. Dali jsme si momo, polévku a odpoledne zašli zřejmě na poslední thumbu. Brácha jednoho ze zaměstnanců hotelu nás odvedl do jedné místní putyky, kde nejenže měli thumbu za patnáct rupií, ale k tomu měli i raksi s chang. Dali jsme si pěkně od každého jedno a zavzpomínali na Rajbaas.
Jenže to byla hodně lokální putyka. Byli jsme tam opět čím dál více středem pozornosti a každý si chtěl s námi povídat (včetně mladého páru s malinkou holčičkou, kteří si k nám přisedli a zřejmě pro naše pobavení začali do chudáka malé nalévat všechen ten chlast, co jsme tam měli). Tak jsme se radši zpakovali a vyrazili na večeři a spát.

Dnes (v sobotu) je před námi už jen pakování a kolem poledne chytit nějaký džíp, který nás odveze do Siligury, odkud večer odjíždíme směr Kalkata. Uvidíme, jaký bude přechod z chladných hor do rozpáleného velkoměsta!

BÁRA A MATĚJ ČUHELOVI

Jak naši cestovatelé ve svém poznávání světa pokračovali? Další cestovatelské zážitky vám přineseme opět po prázdninách.

Autor: Redakce

30.6.2014 VSTUP DO DISKUSE

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

K soudu s Čechem v Súdánu přišli i zástupci ambasády EU

Chartúm/Praha - Dnešní soudní stání v Chartúmu s českým misionářem Petrem Jaškem přišli sledovat i zástupci ambasády Evropské unie. Sdělila to česká velvyslankyně v Káhiře Veronika Kuchyňová Šmigolová, jejíž úřad má působnost také pro Súdán. Jašek čelí v africké zemi obvinění z protistátní činnosti a v minulosti se jej zastal Evropský parlament.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.