VYBERTE SI REGION

Císařský vagon zamířil z Krnova domů do Rakouska. Dělat Česku reklamu

Úzkorozchodný salonní vůz císaře Franze Josefa I. prošel v Krnově generální rekonstrukcí. Když se v úterý na kamionu vydal na zpáteční cestu, vypadal jako nový… Před 120 lety byl vyroben vagon, kterým rakousko-uherský mocnář několikrát cestoval ze Salcburku do Bad Ischelu. Když se rakouským fanouškům železnic podařilo vypátrat a identifikovat torzo slavného vagonu, několik let marně hledali firmu, která by si troufla na generální rekonstrukci této celoevropsky významné památky.

28.7.2013
SDÍLEJ:

Z Krnova do Salcburku v úterý vyrazil vagon císaře Franze Josefa I. Díky umu krnovských opravářů dnes po rekonstrukci vypadá stejně, jako když byl před 120 lety vyroben, jen petrolejové lampy nahradilo elektrické osvětlení.Foto: DENÍK / Fidel Kuba

Kromě technické stránky bylo potřeba zvládnout řadu uměleckořemeslných detailů. Tento vagon prošel několika železničními opravnami v různých zemích, než konečně v roce 2010 zakotvil v dílnách krnovské firmy Olpas.

Troufli si jen v Krnově

„Jinde si na tak náročný komplexní úkol netroufli. Když se císařský vůz dostal k nám do Krnova, byl to vlastně jen rám, kostra, pár součástek a jediný originální technický výkres z roku 1895. Titěrnou rekonstrukci jsme prováděli krůček za krůčkem. Znalci železniční historie pátrali v archivech po fotkách a snažili se různými metodami určit originální vzorky potahů, tapet, barev a laků," popsal zakázku jednatel Oplasu Jaromír Foltýn.

Zvenčí císařský vůz vypadá jako běžný vagon, ale uvnitř čeká luxus. Stěny jsou potažené brokátem a vykládané dýhou, zlacené koše na zavazadla zdobí ornamenty stejně jako kliky dveří a oken.

Rakouský zákazník byl při přebírání vagonu nadšený z toho, jak se rekonstrukce povedla. „Měl jsem dobrý pocit, jak náš rakouský partner jásal a chválil naši dobrou práci. Je to skutečný odborník a fanoušek úzkokolejek, který o železniční historii ví úplně všechno. Proto dokáže ocenit hodnotu každého detailu. Vagony, které jsme opravili nebo vyrobili v Krnově, teď budou jezdit po rakouských úzkokolejkách jako turistická atrakce, což nám udělá velkou reklamu," prozradil Foltýn, který ví o několika dalších významných historických vagonech, které čekají na rekonstrukci.

Rakušané jsou nadšeni

Císařský vagon strávil v Krnově víc než tři roky, ale v dílnách Olpasu po něm určitě moc dlouho prázdné místo nezůstane. „Byla to krásná práce. Předáním tohoto vagonu se uzavřela důležitá kapitola v historii našich železničních opraven a už se těšíme na nové výzvy," uzavřel Jaromír Foltýn.

Majitelem vzácného historického vagonu je rakouský Club 760. Číslovka 760 připomíná, že na úzkokolejkách bývají kolejnice od sebe vzdálené 760 milimetrů, ať už vedou z Třemešné do Osoblahy nebo mezi Salcburkem a Bad Ischlem. Císařský vagon z Krnova teď mohou fanoušci historie obdivovat na horské železničce v údolí řeky Murau u obce Mauterndorf.

Autor: František Kuba

28.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies