VYBERTE SI REGION

TEST cyklostezky: Úsek Mělník - Štětí rozhodně stojí za projetí

Nová, povedená, zajímavá. Taková je Labská stezka, která nese označení 2 v úseku z Mělníka do Štětí.

4.7.2012 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Úsek Mělník - Štětí: Rozhodně stojí za projetí

Úsek Mělník - Štětí: Rozhodně stojí za projetí Foto: Deník/Michal Závada

Naši cestu jsme zahájili pod mělnickým zámkem. Zde se nabízí pěkné pohledy na soutok Vltavy a Labe, ale i na zámek a na svahy pod ním, kde je vysázena na historických místech vinná réva. Na ukázkové vinici je tu možné vidět klasické již nepoužívané vedení vinné révy každá hlava má svůj kůl ke kterému je vyvazována.

Trasa vede dolů k řece, kde se po mostě dostáváme na levý břeh Labe těsně za soutokem. Za mostem sjíždíme po asfaltové stezce přímo k vodě, kde nás vítá odpočívadlo s mapou, lavičkami a stolem (těch je na trase několik). Po vcelku čisté asfaltové cyklostezce vyrážíme podél řeky po proudu směr Štětí.

Zhruba po patnácti minutách nenáročné jízdy je možné zastavit se v hostinci ve Vlíněvsi. Zajímavostí této obce je kostel sv. Jana Křtitele z let 18641866. Postaven byl podle návrhu Josefa Zítka a Josefa Schulze, architektů, mezi jejichž nejslavnější počiny patří Národní divadlo v Praze, Rudolfinum či Mlýnská kolonáda v Karlových Varech.

Po velice pěkné udržované cyklostezce pokračujeme dále v těsné blízkosti řeky. Většinu trasy doprovázejí pouliční lampy. V sobotu odpoledne není trasa v tomto úseku nijak přetížená. Ohleduplní bruslaři a cyklisté jsou tu v poměru cca 50:50. Na pravém břehu můžeme čas od času zahlédnout vinice, stejně tak o kus dál v okolí Liběchova jde o pozůstatky kdysi mohutného osázení révou polí a svahů v okolí Mělníka.

Stezka nás dále přivádí do Dolních Beřkovic, kde objíždíme areál zdejších plavebních komor. Také v této obci je možné nedaleko trasy navštívit hostinec. Hned vedle stezky se nachází pamětní vodočet, který ukazuje, kam až dosahovala hladina rozvodněného Labe v historii obce. V Beřkovicích se kousek od trasy nachází také zámek. Ten byl z původní tvrze s vodním příkopem v roce 1606 přestavěn na pozdně renesanční zámek, jenž byl v 19. století novogoticky upraven (údajně podle návrhu proslulého vídeňského architekta Ludwiga Förstera). Po znárodnění byla v zámku škola, byty i sklady a objekt chátral. Zámek, nyní opět majetek Lobkowiczů, čeká na rekonstrukci. Zámek byl navíc v roce 2002 poškozen povodní.

Za komorami se vracíme znovu k vodě a pokračujeme stále po nové asfaltové stezce směr Štětí. Po několika minutách přijíždíme k další zajímavosti. Po levé straně se nachází elektrárna, která zasahuje do katastrů několika obcí. V jejím areálu postupně od konce padesátých let do začátku osmdesátých let vznikly tři samostatné uhelné elektrárny, které spalují surovinu ze severočeské pánve.

Zajímavostí je, že elektrárna posílá teplo vzniklé při výrobě elektřiny nejen do několika okolních obcí, ale pomáhá vytápět také domácnosti v Mělníku a díky 30 kilometrů dlouhému horkovodu také část Prahy. Elektrárna využívá labskou vodu pro chlazení určitých provozů (okolo vtokového i výtokového kanálu vede cyklostezka) u návratu vody zpět do koryta pak byla v minulých letech vybudována ještě malá vodní elektrárna.

Areál tak vyrábí elektřinu hned dvakrát. Jak před časem vysvětlil ředitel závodu Dolní Labe Jindřich Zídek, právě využívání labské vody v elektrárně je jedním z důvodů, proč ani při silných mrazech nezamrzá řeka Labe na toku pod elektrárnou. Elektrárna jednoduše vrací do koryta vodu o několik stupňů teplejší, než když si ji „půjčuje".

Za elektrárnou projíždíme Horní Počaply. Několik minut za obcí už se dostáváme na klasickou silnici, zde je třeba dát pozor na projíždějící auta. Cyklostezka tu „dočasně" končí. Ovšem za několik stovek metrů přijíždíme do Hněvic, kde se opět napojujeme na novou asfaltovou stezku vedoucí vedle silnice. Po několika minutách dojíždíme ke štětskému mostu přes Labe, kde končí první část tohoto seriálu.

Úsek z Mělníka do Štětí dlouhý přibližně 17 kilometrů jsme velice pohodovou jízdou ujeli za hodinu i se zastávkami na focení. Naprostá většina trasy v tomto úseku vede po nové asfaltové stezce podél vody. Povrch je převážně dobře udržovaný, úsek je tedy vhodný i pro bruslaře. Na trase se nemusíte obávat nedostatku tekutin ani potravy, zhruba každých 15-20 minut budete míjet hostinec, nebo stánek s občerstvením.

Autor: Michal Závada

4.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies