VYBERTE SI REGION

Do Olomouce už vede dálnice, dočkáme se pokračování do Čech?

Ještě na Silvestra jeli řidiči mezi Mohelnicí a Olomoucí po silnici pro motorová vozidla. O půlnoci, kdy všude bouchaly rachejtle a létaly zátky od sektu, se z ní stala dálnice. Změna souvisí s novým pojetím dálniční sítě, který připravilo ministerstvo dopravy.

9.1.2016
SDÍLEJ:

Modré značky se symbolem auta nahradily na nájezdech a sjezdech na D35 nové zelené cedule se symbolem dálnice.Foto: DENÍK/Michal Krestýn

Kdy se ale dočkáme pokračování D35 směrem na Hradec Králové, zůstává otázkou. Přípravy na výstavbu úseku z Mohelnice po Staré Město u Moravské Třebové jsou po letech znovu prakticky na začátku.

Motoristé změnu rychlostní silnice na dálnici prakticky nezaznamenali. Jde jen o administrativní opatření. I nadále zde platí stejná pravidla provozu včetně maximální rychlosti 130 kilometrů za hodinu a povinnosti mít dálniční známku.

Jedinou změnou tak jsou nové tabule na začátku a konci dálnice. Dosavadní modré značky se symbolem auta nahradily zelené cedule s dálnicí. Totéž platí i pro úsek z Olomouce na Vyškov, který je nově dálnicí D46. Zde ale značky omezují rychlost na 110 kilometrů za hodinu.

Směrové tabule na příjezdech k dálnici se budou vyměňovat postupně a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při této příležitosti vymění i poškozené značení.

„Výměna značek v souvislosti s převedením rychlostních silnic na dálnice přijde v celém Olomouckém kraji na 1,7 milionu korun," sdělil ředitel olomoucké správy ŘSD Martin Smolka.

Zvýšení rychlosti na silnicích prvních tříd

Uvolněnou značku silnice pro motorová vozidla s autem na modrém podkladu chce ministerstvo dopravy využít pro silnice prvních tříd, na kterých bude bezpečné zvýšit maximální rychlost z devadesáti na sto deset kilometrů za hodinu. V našem regionu by se to mohlo týkat obchvatu Postřelmova a průtahu Rájec – Zvole.

Podmínkou je, aby silnice splňovala několik kritérií. Musí být směrově oddělená středovými svodidly a nesmí na ní být úrovňová křížení. „Postupně se budou prověřovat všechny silnice první třídy se směrově odděleným čtyřpruhovým uspořádáním. Je nutné, aby silnice plně vyhověla po bezpečnostní stránce a aby případné zvýšení rychlosti schválil krajský úřad," uvedl už dříve mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Motoristé by zvýšení rychlosti uvítali.

„Po těchto úsecích stejně každý jezdí minimálně stovkou. Je to bezpečná silnice bez křižovatek, která je v lepším stavu než mnohé dálnice, takže vyšší rychlost tady podle mě mohla být už dávno," míní řidič Filip Morávek.

Zvýšení rychlosti by uvítali zejména v Postřelmově. Mnoho řidičů totiž při cestě od Zábřehu stále jezdí přes obec. Od použití obchvatu je odrazuje komplikovaný nájezd, kvůli němuž neušetří prakticky žádný čas.

„Od zvýšení rychlosti si slibujeme, že ještě ubude aut v obci, když bude jízda po obchvatu rychlejší," řekl před časem starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr.

Konečné slovo bude mít odbor dopravy krajského úřadu.

„Zatím jsme od něj žádný takový pokyn nebo rozhodnutí nedostali," sdělil Martin Smolka.

Dálnice do Čech zatím v nedohlednu

Rychlejší cesty z Mohelnice do Čech se ale v nejbližších letech nedočkáme. Pokračování stavby D35 z Mohelnice na Hradec Králové se po šesti letech příprav vrátilo na začátek. V současnosti se pracuje na podkladech pro hodnocení vlivu stavby na životní prostředí.

To se přitom připravovalo už jednou v roce 2009, stát ale takzvanou EIA tehdy vrátil k dopracování.

„Materiály pro EIA by měly být zpracované do jara, projednání pak má být hotové do podzimu," nastínil na podzim další průběh příprav Milan Koloušek, technický ředitel společnosti Valbek z Liberce, která úsek po Staré Město u Moravské Třebové projektuje.

Kdy by se mělo začít stavět, je nejasné. Podle Milana Kolouška ale veškeré přípravné práce včetně výkupu pozemků u tak náročné stavby trvají v průměru kolem deseti let.

Jednadvacet kilometrů dlouhý úsek mezi Mohelnicí a Starým Městem u Moravské Třebové se má podle plánů začít stavět jako poslední z celého dálničního propojení Moravy a Čech. Budou na něm tři mimoúrovňové křižovatky. Dvě z nich budou u Mohelnice, další u Maletína. U této obce bude také jedenáct set metrů dlouhý tunel.

Autor: Michal Krestýn

9.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies