VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do práce na kole: Klidně i ve velkoměstě!

Zaměstnanci divadel, ambasád a dalších společností přestávají jezdit do práce automobily. Budou spolu soupeřit!

22.3.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Jezdit na kole je normální, a to dokonce i v Praze. Právě o tom se snaží dlouhodobě přesvědčit veřejnost propagátoři cyklistiky. A jak na kolo lidi nalákat tak, aby s ním jezdili jako s běžným dopravním prostředkem do práce?

Pomoci má nová kampaň, přesněji soutěž, jejíž obdoba například v Maďarsku nalákala do sedel na deset tisíc cyklistů. Iniciativa Auto*Mat v pondělí odstartovala soutěž Do práce na kole.

Šance na to vytlačit z přeplněných silnic auta a prosadit více kol je veliká. Podle průzkumů by Pražané mohli na kole vykonat mezi 8 až 15 procenty z celkového počtu jízd, tedy třeba jako v německém Berlíně či Hamburku. Přitom v současné době jsou to v našem hlavním městě jen necelá dvě procenta.

„Do současné doby se do soutěže přihlásila například divadla Ponec a Archa, ale také ambasády Dánska, Švédska a USA a další soukromé firmy,“ uvedla Iva Nevečeřalová, manažerka soutěže z Auto*Matu. Uvedla, že už nyní je sestaveno 20 cyklotýmů a další se mohou hlásit až do 28. dubna.

Něco pro přírodu i sebe

Každý tým bude sbírat body za najeté kilometry na kole do a z práce, samozřejmě se bude soutěžit o ceny. Další body lze získat za to, jak je zaměstnavatel k cyklistům přívětivý, má-li na pracovišti stojany na kola či garáž, sprchy a podobně.

Novou kampaň podporují i známí ekonomové Tomáš Sedláček a Jan Bureš, kteří jezdí do práce na kole dlouhodobě, či Slavomír Lener, šéftrenér hokejového svazu.

„V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá. I v Praze čísla rostou, ale chceme, aby rostla ještě rychleji. Vždyť cyklistika v Praze nejen zlepšuje životní prostředí, peníze, ale hlavně to lidé dělají i pro své zdraví a zlepšují si kondici,“ pokračovala Nevečeřalová.

A samozřejmě v centru v podstatě není rychlejšího dopravního prostředku, než je kolo. Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem.

I když se kampaň může jevit jako výstřední, v řadě moderních metropolí Evropy je doprava na kole běžná a úředník na kole v obleku není ničím výjimečný.

Ole E. Moesby, dánský velvyslanec v ČR: „V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy. Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a v Kodani jezdí do práce na kole přibližně 36 procent obyvatel,“ říká velvyslanec, který sám často jezdí po Praze na kole.

Obdobné je to například i ve Švédsku. Odkud má zajímavé vzpomínky Slavomír Lener, který zde trénoval hokejové týmy: „Na kole se hodně jezdilo, jak ve městě Lulea, tak v Linköpingu, který je takovým hlavním městem cyklistiky ve Švédsku. Zde jezdí na kolevelká většina všech obyvatel. Dokonce i hráči, které jsem trénoval, přijížděli na zápas na kole. Nedovedu si zatím představit, jak tady tímto způsobem jednou na zápas hráči Sparty či Slavie. Tam je to zkrátka životní styl. Na kole jsem tam také jezdil a stejné to třeba bylo i v kanadském Calgary, kde jsem vyjížděl i za mrazu a jezdil 15 kilometrů do práce a zpět,“ řekl o svých zkušenostech Lener.

A na kole mnoho let jezdí také Jiří Štěpán, z IT společnosti, která se také do soutěže zapojila: „Z Kladna, kde žiju, jsem byl zvyklý, že se nakole všude pohodlně dostanu a stejně jsem chtěl jezdit i v Praze. Cesty, které zde na kole absolvuji, například mezi Letnou a Karlínem, či Smíchovem a Dejvicemi, jsou velmi rychlé. Firma už nám dokonce koupila i kolo, které můžeme používat při cestách za klienty. Také máme garáž a několik sprch,“ uvedl Štěpán.

Zájemci o zapojení do soutěže se mohou registrovat až do 28. dubna na stránkách www.dopracenakole.net. Samotná soutěž o zelené kilometry bude probíhat od 29. dubna do 29. května.

Autor: Lukáš Marek

22.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Michelle Sudků u soudu.
5

Policistům, kteří zasahovali proti vražedkyni Sudků, chtěl dát soud podmínky

Hodina velkých změn v pražské hromadné dopravě je tu

Ve skutečnost se od soboty mění dlouhodoběji připravované rozsáhlé změny v Pražské integrované dopravě.

Sobotka: Jednání o brexitu se nesmí dotknout peněz ve fondech EU

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) odletěl na mimořádný summit 27 zemí Evropské unie k odchodu Velké Británie z bloku.

Donald Trump o svých sto dnech: Jsem hodně rychlý, nejrychlejší ze všech

/VIDEO, ANKETA/ Nikdo toho nestihl tolik, jako já. Tak zhruba zhodnotil Donald Trump pověstné stodenní období, které se táhne světovou politikou od 30. let 20. století. Poprvé ho použil tehdejší americký prezident Franklin Delano Roosevelt.

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies