VYBERTE SI REGION

Do práce na kole: Klidně i ve velkoměstě!

Zaměstnanci divadel, ambasád a dalších společností přestávají jezdit do práce automobily. Budou spolu soupeřit!

22.3.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Jezdit na kole je normální, a to dokonce i v Praze. Právě o tom se snaží dlouhodobě přesvědčit veřejnost propagátoři cyklistiky. A jak na kolo lidi nalákat tak, aby s ním jezdili jako s běžným dopravním prostředkem do práce?

Pomoci má nová kampaň, přesněji soutěž, jejíž obdoba například v Maďarsku nalákala do sedel na deset tisíc cyklistů. Iniciativa Auto*Mat v pondělí odstartovala soutěž Do práce na kole.

Šance na to vytlačit z přeplněných silnic auta a prosadit více kol je veliká. Podle průzkumů by Pražané mohli na kole vykonat mezi 8 až 15 procenty z celkového počtu jízd, tedy třeba jako v německém Berlíně či Hamburku. Přitom v současné době jsou to v našem hlavním městě jen necelá dvě procenta.

„Do současné doby se do soutěže přihlásila například divadla Ponec a Archa, ale také ambasády Dánska, Švédska a USA a další soukromé firmy,“ uvedla Iva Nevečeřalová, manažerka soutěže z Auto*Matu. Uvedla, že už nyní je sestaveno 20 cyklotýmů a další se mohou hlásit až do 28. dubna.

Něco pro přírodu i sebe

Každý tým bude sbírat body za najeté kilometry na kole do a z práce, samozřejmě se bude soutěžit o ceny. Další body lze získat za to, jak je zaměstnavatel k cyklistům přívětivý, má-li na pracovišti stojany na kola či garáž, sprchy a podobně.

Novou kampaň podporují i známí ekonomové Tomáš Sedláček a Jan Bureš, kteří jezdí do práce na kole dlouhodobě, či Slavomír Lener, šéftrenér hokejového svazu.

„V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá. I v Praze čísla rostou, ale chceme, aby rostla ještě rychleji. Vždyť cyklistika v Praze nejen zlepšuje životní prostředí, peníze, ale hlavně to lidé dělají i pro své zdraví a zlepšují si kondici,“ pokračovala Nevečeřalová.

A samozřejmě v centru v podstatě není rychlejšího dopravního prostředku, než je kolo. Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem.

I když se kampaň může jevit jako výstřední, v řadě moderních metropolí Evropy je doprava na kole běžná a úředník na kole v obleku není ničím výjimečný.

Ole E. Moesby, dánský velvyslanec v ČR: „V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy. Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a v Kodani jezdí do práce na kole přibližně 36 procent obyvatel,“ říká velvyslanec, který sám často jezdí po Praze na kole.

Obdobné je to například i ve Švédsku. Odkud má zajímavé vzpomínky Slavomír Lener, který zde trénoval hokejové týmy: „Na kole se hodně jezdilo, jak ve městě Lulea, tak v Linköpingu, který je takovým hlavním městem cyklistiky ve Švédsku. Zde jezdí na kolevelká většina všech obyvatel. Dokonce i hráči, které jsem trénoval, přijížděli na zápas na kole. Nedovedu si zatím představit, jak tady tímto způsobem jednou na zápas hráči Sparty či Slavie. Tam je to zkrátka životní styl. Na kole jsem tam také jezdil a stejné to třeba bylo i v kanadském Calgary, kde jsem vyjížděl i za mrazu a jezdil 15 kilometrů do práce a zpět,“ řekl o svých zkušenostech Lener.

A na kole mnoho let jezdí také Jiří Štěpán, z IT společnosti, která se také do soutěže zapojila: „Z Kladna, kde žiju, jsem byl zvyklý, že se nakole všude pohodlně dostanu a stejně jsem chtěl jezdit i v Praze. Cesty, které zde na kole absolvuji, například mezi Letnou a Karlínem, či Smíchovem a Dejvicemi, jsou velmi rychlé. Firma už nám dokonce koupila i kolo, které můžeme používat při cestách za klienty. Také máme garáž a několik sprch,“ uvedl Štěpán.

Zájemci o zapojení do soutěže se mohou registrovat až do 28. dubna na stránkách www.dopracenakole.net. Samotná soutěž o zelené kilometry bude probíhat od 29. dubna do 29. května.

Autor: Lukáš Marek

22.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies