Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dovolená na Vltavě: velet lodi může každý

Praha - Stále více Pražanů přichází na chuť dovolené strávené plavbou lodí po Vltavě. Vyrážejí na ní z metropole. I bez lodních zkoušek si mohou vypůjčit až dvanáctimístné motorové plavidlo. Týdenní pronájem vyjde na desítky tisíc korun.

12.7.2016
SDÍLEJ:

NA LOĎ I BEZ PAPÍRŮ. Na menší motorové plavidlo nepotřebujete zkoušky. Vydat se můžete až na Slapy.Foto: ČTK/Martin Salajka

Za horkého letního počasí brázdí Vltavu v metropoli a jejím okolí stovky nejrůznějších plavidel. Mezi Pražany jsou oblíbená šlapadla či pramice. Turisté volí vyhlídkovou plavbu parníkem s možností obdivovat historické skvosty Prahy.

V současné době se prosazuje další trend. Do popředí pozornosti se dostávají menší motorové lodě. Pořízení takového plavidla je velmi nákladné, lidé si je proto půjčují v pražských přístavištích. A zájem o ně je opravdu velký. Udělat rezervaci je nutné dostatečně dopředu.

Žádné volné termíny o prázdninách

„Kapacitu máme dávno obsazenou, první volné termíny jsou až v říjnu. Jinak je kompletně vyprodáno," říká jednatel společnosti SP Praha Petr Běhounek s tím, že celkem mají k dispozici v přístavišti v Holešovicích osm plavidel.

Podobně je na tom i další půjčovna, která má základnu na Dvořákově nábřeží v centru Prahy. „Obytné loďky pro výlety za Prahu máme rozpůjčované na celé léto. Mezi klientelou určitě převažují Češi, nikoliv cizinci," říká Michaela Čermáková z Prague Inspiration a dodává, že poptávka stále roste. Na letní sezónu evidují první rezervace už v průběhu února.

Lodní zkoušky před vyplutím nejsou třeba

V nabídce bývají lodě s kapacitou pro dvě až tři osoby, ale i dvanáctimístná plavidla. Všechny jsou vybaveny lůžky pro členy posádky. Pronájmy se domlouvají většinou na víkend, na pět dní nebo na týden.

Velkému zájmu o pronájem lodí hraje do karet fakt, že pro řízení není třeba žádný lodní či kapitánský průkaz. Před cestou zájemci projdou jen zacvičením, kdy jim instruktor ukáže, jak loď ovládat.

Co musí umět kapitán? 

Zároveň kapitán musí znát všechny značky a předpisy. „To, že klient nemá průkaz způsobilosti k vedení plavidla, neznamená, že by ho neuměl ovládat a neznal předpisy," zdůrazňuje Běhounek.

Už měsíc před vyplutím společnost pošle zájemci souhrn pravidel lodního provozu, manuál plavidla i provozní řád půjčovny. V přístavu bezprostředně před vyplutím pak s instruktorem provádí zkušební zácvikové plavby. Podle Michaely Čermákové je důležité umět bezpečně projet plavební komorou a kotvit.

Lodí až do Mělníka

Posádka ve vypůjčené lodi si může trasu vybrat libovolně: zamířit směrem k Mělníku i dále po Labi, nebo se naopak vydat proti proudu až pod slapskou přehradu. Existují ale některá omezení.

„Do nejrušnějšího centra Prahy mezi plavební komory Štvanice a Smíchov mohou naše lodě s lidmi, kteří nemají průkaz a tedy i dostatek zkušeností, vplouvat pouze mezi sedmou a jedenáctou dopoledne," upozorňuje jednatel firmy SP Praha. V tuto dobu je zde menší provoz a riziko kolize je tak nižší.

Přednost mají osobní lodě

Půjčení motorového plavidla není levná záležitost. Jednodenní plavba může vyjít na čtyři tisíce korun, týdenní pronájem dvanáctimístné lodi až na částku překračující 70 tisíc korun.

K tomu je nutné připočítat další náklady na palivo nebo na kotvení v přístavištích. Naopak proplutí plavební komorou je zdarma, členové posádky malé motorové lodi se však musí připravit na to, že zde mohou čekat i několik hodin. Přednost totiž vždy mají velké nákladní i osobní lodě.

Na krátký výlet stačí motorový člun

Pokud si Pražané vystačí s kratší projížďkou, mohou si vypůjčit motorový člun. Hodinový pronájem ve smíchovské půjčovně u Lihovaru vyjde na 450 korun, vratná kauce je tisíc korun.

„Víkendy máme plně zarezervované, v průměru jde o patnáct pronájmů. V týdnu je zájem pochopitelně slabší," potvrzuje Lenka Knapová z Půjčovny lodiček. Trasa plavby je omezená nejbližšími plavebními komorami v Modřanech a na Výtoni. Půjčovna je v provozu pouze od dubna do konce září.

Půjčovny motorových plavidelSP Praha přístaviště Holešovice, Praha 7
Prague Inspiration přístaviště Dvořákovo nábřeží, Praha 1
Půjčovna lodiček u Lihovaru na Smíchově, Praha 5

Čtěte také: Lodě u Karlova mostu ruší hlukem a emisemi, Praha 1 žádá zdymadlo

Autor: Matěj Ludvík

12.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení