VYBERTE SI REGION

Hory ukázaly partě drsnou i krásnou tvář

Nízké Tatry byly cílem čtyřdenního výletu party přátel z občanského sdružení PrvníPěší z Tachova. Spali i v mínus patnácti pod širákem.

31.1.2014

PRVNÍ PĚŠÍ V NÍZKÝCH TATRÁCH. Skupinový snímek týmu na Kozím Chrbátu. Poté se šlo do Hiadeľského sedla a sestup byl krátký, prudký a intenzivní.Foto: PrvníPěší

Za dobrodružstvím, poznáním a také jednou malou oslavou vyrazila parta přátel na Slovensko do Nízkých Tater. Čtyřdenní výlet do hor začali minulý čtvrtek a termín byl vybrán záměrně na zimní období. Těšili se, že si užijí zimu se vším, co k ní patří. Nakonec ale předpověď počasí moc šancí na opravdovou zimu nedávala a tak se parta připravovala spíše na lehčí výšlap po Tatrách. Jak už to v horách bývá, věci se neustále mění a člověk nemůže spoléhat na předpověď, starší než několik hodin. Nízké Tatry jim nakonec připravili mrazivé teploty, led a sníh tak, jak si přáli.

Jedním z aktérů byl tachovský Matouš Horáček a o organizaci se postaralo občanské sdružení PrvníPěší. Skupina částečně z Tachova i dalších míst republiky se vybavila teplými spacáky a společně strávili v horách dvě noci pod širákem a jednu v horské útulně pod Chabencom. Nechme už ale vyprávět účastníka akce Matouše Horáčka, který popisuje výpravu do slovenských hor.

Oslava narozenin
a spánek v mínus patnácti

Už při příjezdu nás přivítala nadílka čerstvého sněhu a přes noc lehké sněžení pokračovalo. Na první nocování jsme si vybrali místo u lesní cesty nedaleko střediska Donovaly, které se nám povedlo najít v noci po našem příjezdu.

Druhý den jsme z Donoval vyrazili na naši túru. První den treku byl jen rozdýchávací, čtyřhodinový a vedl přes Kozí Chrbát do Hiadeľského sedla, kde je bivakovací přístřešek. Tady na čerstvém vzduchu jsem s přáteli oslavil své narozeniny a příjemně jsme se prospali až do ranních –15 °C. Díky takto nízké teplotě jsme měli kompletně všechno zmrzlé a věnovali jsme se tedy dvě hodiny jen rozmrazování termosek a vaření čaje, abychom měli dostatek tekutin na náročný sobotní přesun do útulny pod Chabencom.

V NÍZKÝCH TATRÁCH.

Sobotní část treku přes Latiborskú hoľu byla fyzicky hodně náročná. Hřeben byl oproti našemu původnímu očekávání pokrytý vrstvou sněhu a ledu. Naštěstí nás to pěkně neslo a šlo se dobře. Celkem jsme na nohách strávili osm hodin a do útulny jsme dorazili až po setmění za svitu čelovek. Celý den bylo naštěstí krásné počasí a hřebenová trasa byla dobře značená tyčemi. Musím se přiznat, že ke konci už jsme toho měli docela dost, hlavně kvůli těžkému batohu. O to větší radost jsme měli z útulny, která nás přivítala vyhřátou světnicí. Chvíli jsme zvažovali, že přespíme venku, ale potřebovali jsme nechat proschnout oblečení a boty, tak jsme nocovali s ostatními horaly v prostorném podkroví.

Namrzalo oblečení
i vousy

V neděli ráno sněžilo, foukal vítr a byla mlha. Nebyly tedy zrovna skvělé podmínky pro výlet na hřebenu. Vyrazit jsme mohli jen díky dobrému zimnímu vyznačení trasy, které se provádí vysokými dřevěnými tyčemi. Náš plán byl dojít na Chopok a tam trek zakončit. Mlha byla doslova jako mlíko a protrhávala se až v necelých dvou tisících metrech. Celý hřeben byl hodně namrzlý a na ledu ležela místy vysoká vrstva nafoukaného čerstvého sněhu. Celá zimní krajina, pokud byla vidět, byla úchvatná. Z boku se do nás sice opíral silný vítr a namrzalo nám oblečení, vlasy i vousy, ale ty pohledy na roztodivné tvary vykouzlené z ledu, mrazu a větru se nám moc líbily.

Bohužel jsme nedělní část výletu nedokončili. Dostali jsme se pod Kotliska, kde byl traverz po prudkém zledovatělém svahu. Jeho zdolání bez speciální techniky bylo velmi nebezpečné a pokus o přechod by byl v daných podmínkách holý nerozum, protože pod námi byla už jen strmá skalní stěna. Rozhodli jsme se, byť neradi, pro návrat zpět a nouzový sestup do údolí. Odpoledne se naštěstí postupně rozjasnilo, takže sestup do osady Magurka proběhl bezpečně a bez jakýchkoliv dalších komplikací. Problémem zůstalo jen to, že automobily jsme měli v poměrně vzdálených Donovalech. Místní hospodský nám naštěstí ochotně pomohl a kluci se brzy dostali k autům. Díky zamrznuté naftě jsme však stejně Tatry opouštěli až po jedenácté v noci.

Pojďte příští víkend na Čerchov

Celkově to byl úžasný trek plný zážitků, který rozhodně předčil naše původní očekávání. Už nyní plánujeme další vícedenní přechody Alp a Dinárského pohoří, kde budou podmínky náročnější a budou vyžadovat speciální techniku a přípravu. Pokud by si někdo chtěl zimní spaní vyzkoušet, mohu doporučit sobotu 8. února na Čerchově, kam máme v plánu se s přáteli také vydat.

Zážitky vyprávěl Matouš Horáček.

Autor: Antonín Hříbal

31.1.2014

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.