VYBERTE SI REGION

Hrad Veveří slaví 800 let. Lidé tam ochutnají Anglii

Při vstupu na státní hrad Veveří se návštěvník ocitne v tom samém areálu jako před stovkami let. I když zdevastovaný, dochoval se v původní podobě dodnes. V minulosti posloužil například návštěvě Winstona Churchilla, ale také jako rehabilitační středisko pro zraněné vojáky wehrmachtu. Od konce devadesátých let pracují jeho kasteláni na tom, aby památce vrátili její původní stav a slávu.

20.1.2014
SDÍLEJ:

Hrad Veveří - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Na pravém břehu Brněnské přehrady ční jeden z největších a nejstarších hradních areálů v zemi. Ač dříve nepatřil k Brnu, Brňané si jej oblíbili a navštěvují ho každý rok stále více. Ještě donedávna ale státní hrad Veveří, který na silvestra oslavil osmisetleté výročí od první zmínky, patřil k nejpoškozenějším a nejzanedbanějším hradům Moravy.

Bývalý kastelán se sice zasadil o rozsáhlé opravy, ty ale podle vedoucí správy hradu Lenky Florkové ještě nejsou ani zdaleka u konce. „Kromě několika střech, které nechal opravit, potřebuje rekonstrukci snad všechno. Veveří mělo tu smůlu, že celou druhou polovinu minulého století se nikdo nestaral o běžnou údržbu budov, interiérů ani parku," řekla Florková.

Totální zkáza

Když hrad v roce 1999 dostali do správy památkáři, byl v dezolátním stavu. „Obetonované zdi, hradby, sklepy i reprezentační místnosti, místo původních oken prefabrikáty, mobiliář pryč," popsal stav hradu při převzetí bývalý kastelán Petr Fedor.

Památkáři se pustili do oprav nejpokročilejších havárií. I díky tomu se v roce 2001 mohlo Veveří po letech opět, i když provizorně, otevřít návštěvníkům.

Právě kastelánu Fedorovi lidé podle Florkové vděčí za to, že se hrad opět blíží své původní podobě. „Povedlo se mu získat dost peněz z Národního památkového ústavu i dotací na opravu všech střech vnitřního hradu. Díky tomu se mohly restaurovat rokokové nástěnné malby v Palácové jídelně, parkety v několika místnostech Paláce nebo povrch a zábradlí hradního mostu," vypočítala Florková.

Z vyhlídky také zmizely betonové nástřiky, na nádvoří se otevřely toalety pro návštěvníky a úpravy se dočkalo i okolí hradu. „Důležitá je nová cesta pro pěší k přístavišti lodní dopravy," upozornila vedoucí správy.

Jednou z významných akcí po otevření bylo spuštění hradních hodin, na jejichž opravu přispěli lidé ve veřejné sbírce. Iniciovalo ji vydavatelství Deníku Rovnost.

Letos připravuje správa hradu opravu dvou místností prohlídkové trasy v prvním patře Paláce s břitovou věží. „Přiblíží podobu anglického sídla na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Tehdy hrad vlastnili poslední soukromí majitelé ze západní Evropy. Měli vazby právě na tehdejší Anglii," vysvětlila Florková. Náklady na opravy odhaduje na sto tisíc korun.

Draci a Arabela

V příštích letech chce správa dokončit přeměnu sálu v Anglickém traktu na multifunkční prostor pro kulturní akce. „Například loni jsme už místo využili na výstavu Draci a drakobijci. Od března chystáme výstavu o Arabele," řekla žena.

Další výstava, kterou můžou lidé vidět od minulého července, se týká právě výročí a mapuje historii hradu i plány do budoucna. „V sezoně 2014 u nás na lidi kromě upravených reprezentačních salonů čekají další akce k výročí," doplnila Florková.

Za posledních dvanáct let navštěvuje hrad stále více lidí. „Přestože nepatřil k Brnu, Brňané si ho oblíbili. Výhodou je jeho poloha na břehu přehrady, takže se návštěva dá spojit s výletem parníkem," uvedl ředitel brněnské pobočky Národního památkového ústavu Zdeněk Vácha.

Hrad si oblíbil například Brňan Tomáš Zbořil. „Poprvé jsem ho navštívil před pár lety na koncertě Tří sester, ale areál se mi tak zalíbil, že se tam vracím každé léto," uvedl mladý Brňan.

Deset milníků v dějinách hradu Veveří.

Autor: Anna Fajkusová, Kateřina Foltánková

20.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies