VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak se chovat na sjezdovce? Má to svá pravidla

Buďte ohleduplní, nepřeceňujte své síly, dávejte pozor na počasí a mějte u sebe vždy nabitý mobilní telefon s číslem horské služby.

17.2.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Karásek

Lyžařská sezona je v plném proudu, sjezdovky hor v severních Čechách se doslova hemží sněhuchtivými sportovci, dokonce i počasí je letos zimním radovánkám vcelku nakloněno. Radost ze zimních sportů však mnohdy pokazí nepříjemná nehoda přímo na sjezdovce.

Pravidla mnozí nedodržují

Neohleduplný lyžař nebo neopatrný snowboardista, oba mohou zapříčinit nepříjemná zranění sobě i jiným sjezdařům. Chování na sjezdovce upravují pravidla schválená Mezinárodní lyžařskou federací. Podle nich se musí chovat každý sjezdař. Jenže realita bývá jiná.

Ilustrační foto„Podle zahraničních průzkumů nemá část lyžařů a snowboardistů ani ponětí o tom, že nějaká „pravidla provozu" na sjezdovkách vůbec existují. Přes padesát procent dotázaných se například domnívá, že v případě nehody na svahu nemají žádnou povinnost zastavit, natož jako případní aktéři, svědci či poškození prokázat svou totožnost. Přitom tato povinnost vyplývá i z běžných zákonů," připomíná Tomáš Koníček z Odboru prevence kriminality.

Na sjezdovkách skutečně platí pravidla, a to podobně jako například v silničním provozu. Tato pravidla by měl znát každý lyžař a upozorňuje na ně i horská služba. Pokud by došlo k úrazu a škodě, soud přihlédne k jejich dodržování.

„Normu připravilo ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Horskou službou a se Svazem provozovatelů lanovek a vleků. Tato norma však nepatří mezi takzvané obecně závazné právní předpisy jako jsou zákony, nařízení vlády nebo vyhlášky ministerstev. Má tak pouze doporučující, nezávazný význam. Podobně jako u ostatních státních „technických" norem však platí zásada, že kdo se jí nebude řídit a způsobí tím škodu, může mít problém," vysvětluje Tomáš Koníček.

Srážky neopatrných sjezdařů

Jak na svých stránkách uvádí Ministerstvo vnitra ČR, celých dvanáct procent všech nehod na sjezdovkách způsobí neopatrnost sjezdařů a jejich vzájemné srážky.

„Není div, jak prokázaly zahraniční průzkumy, nejméně patnáct procent lyžařů si myslí, že na lyžích platí stejně jako na silnici přednost zprava. Lze předpokládat, že obdobně by průzkum dopadl i mezi českými sportovci tomu ostatně odpovídá každoročně rostoucí počet zraněných. Ve vlastním zájmu by se měl proto každý s bezpečnostními pravidly seznámit," uvádí Koníček.

Podle odborníků dochází k největšímu počtu úrazů v brzkém odpoledni, což má být způsobeno únavou po obědě. Nehody zapříčiní také nedostatečné nastavení vázání podle zkušenosti a váhy lyžaře. Proto vydalo ministerstvo ještě další doporučení.

Mezi nimi je například kontrola výbavy, nošení ochranné přilby a lyžařských brýlí, ale také dodržování odpočinkových přestávek.

Lyžařské desatero

Deset základních pravidel lyžařského provozu schválených Mezinárodní lyžařskou federací:

1. OHLEDUPLNOST Každý lyžař nebo snowboardista se musí chovat tak, aby neohrozil jinou osobu a nezpůsobil škodu.

2. PŘIMĚŘENÁ RYCHLOST Každý lyžař nebo snowboardista musí dodržovat rychlost a jet v souladu se svými schopnostmi, podmínkami a počasím.

3. VOLBA SMĚRU Má-li lyžař nebo snowboardista možnost vybrat si směr jízdy, musí jet tak, aby se vyhnul nebezpečí srážky s lyžařem, pohybujícím se na svahu pod ním.

4. PŘEDJÍŽDĚNÍ Předjíždět se může zleva i zprava, ale vždy s takovým odstupem, aby bylo možno zareagovat na pohyb předjížděného lyžaře.

5. PŘEJÍŽDĚNÍ SVAHU A KŘÍŽENÍ CESTY Lyžař nebo snowboardista vjíždějící na sjezdovku anebo ji přejíždějící musí dávat pozor a sledovat vše nad a pod sebou, aby tak mohl učinit bez nebezpečí jak pro svou osobu, tak pro jiné. Stejně tak je třeba se chovat při každém zastavení.

6. ZASTAVENÍ Lyžař nebo snowboardista nesmí zastavovat, není-li to nevyhnutelně nutné uprostřed sjezdovky, na přejezdech a na místech bránících v dobré viditelnosti. V případě pádu se musí lyžař na sjezdovce co nejrychleji zvednout. Zastavit může poté na okraji sjezdovky.

7. STOUPÁNÍ Lyžař nebo snowboardista stoupající po trati musí postupovat pouze po kraji sjezdovky a v místě se zhoršenou viditelností musí k tomuto kraji ještě více ustoupit. Totéž platí v případě, schází-li lyžař po sjezdovce pěšky.

8. RESPEKTOVÁNÍ SIGNALIZACE Všichni lyžaři i snowboardisté musí na sjezdovkách respektovat jejich označení a signalizaci.

9. V PŘÍPADĚ NEHODY Každý je povinen v případě nehody poskytnout pomoc.

10. IDENTIFIKACE Každý účastník či svědek nehody je povinen poskytnout údaje o své osobě.

Autor: Anna Hrochová Mgr.

17.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies