VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jan Žďánský míří do Ameriky dokončit cestu kolem světa

Čekají ho vedra Kalifornie, medvědi Utahu a Colorada i kosmopolitní New York. Boleslavský deník mu bude na stopě

18.5.2014
SDÍLEJ:

Start cesty do Japonska, ŽďánskýFoto: Deník / Ladislav Mareš

Stovky lidí sledovaly jeho cyklistické putování z Mladé Boleslavi do japonského Tokia prostřednictvím blogu, facebooku i na stranách Boleslavského deníku. Nyní Jan Žďánský sbírá síly na další životní výpravu. Bohatší o zkušenosti z loňské cesty vyráží se svým kolem do Spojených států amerických, aby dokončil cestu kolem světa. Čeká ho 9 tisíc kilometrů, medvědi, chřestýši, hory i pouště a také všudypřítomná bistra, kde Coca-cola teče proudem.

Vloni touto dobou jste byl už víc než měsíc na cestě a čekalo vás celkem 17 tisíc kilometrů. Co vás čeká letos?
Tentokrát to bude necelých 6 tisíc kilometrů přes Spojené státy ze San Francisca do New Yorku. Řekl jsem si ale, že bych mohl z New Yorku pokračovat do irského Dublinu a odtamtud dojet na kole až domů. V této druhé části bych měl natočit další dva a půl až tři tisíce kilometrů. Ve výsledku to tak bude necelých 9 tisíc.

Kdy odlétáte? A budete opět putovat sám?
Letadlo do San Francisca nám letí 8. června. Na cestu přes USA jsem si sehnal parťáka, což bude velká změna. Ten se ale z New Yorku vrátí domů.

Vloni vám na cestě společnost chyběla?
To nemůžu říct. Ale byly situace, kdy jsem si říkal, o kolik by bylo zajímavější, kdybych se mohl s někým zasmát nebo si s někým poklábosit.

Máte už po loňských zkušenostech připravenou nějakou speciální výbavu?
To je právě jedna z věcí, na které se těším. Všechno mám tak vychytané, že mě nemůže nic překvapit. Mám silnou solární nabíječku, nově také dynamo, takže nebudu muset dobíjet notebook, telefon a fotoaparát po kavárnách, vyřešené mám stanování a sníženou váhu kola. Všechno by mělo fungovat na výbornou. Jde ale i o drobnosti stojánek na kolo nebo zpětné zrcátko. Vloni mě z věčného otáčení bolelo za krkem.

Jak je na tom s cyklistikou váš parťák?
Podobně jako já minule. Když mě oslovil, že by se mnou jel, ptal jsem se ho, jak často na kole jezdí. Řekl mi, že vůbec a že nějaké kolo musíme teprve koupit. Dneska už má natrénováno víc než já. Procestoval Evropu na motorce.

Jaký trénink máte za sebou vy?
Za poslední měsíc asi 350 kilometrů, jinak nic. Dlouho jsem na to neměl chuť. Když se ale udělalo pěkně, zjistil jsem, že objem kilometrů, které mám v nohách, je znát, a začal jsem s chutí jezdit trénovat do lesa. Nezbývá ale čas, na kolo se dostanu maximálně o víkendu. Hlavní trénink proběhne v Kalifornii.

Čeká vás příjemnější počasí, než cestou za východem slunce?
Na západě, než se prokoušeme Nevadou a Utahem do Colorada, bude strašné horko. Čtyřicítky jsem si ale vyzkoušel už v Kazachstánu. S dostatkem vody se to dá snést, i když je to jako jízda v horkovzdušné troubě. V horách přijde ochlazení a pak už jen nekonečné kukuřičné lány a počasí jako u nás.

Kolik projedete států?
Popravdě nevím. Možná osm, možná deset. Nakreslil jsem si rovnou čáru ze západu na východ a teprve na místě se rozhodneme, kudy pojedeme. Nemůžeme minout národní parky Yosemite, Grand Canyon, Canyonlands, Skalisté hory. Pak to bude dílem náhody. Řešit to budeme jen pár dní dopředu.

Máte po cestě nějaké kontakty a záchytné body?
Známé v Americe nemám, ale nějaké kontakty ano. Zkouším kontaktovat Čechy, kteří tam žijí, a domluvit u nich zastávku. Hrozně se těším, až mi poví, jak se tam skutečně žije.

Limituje vás čas?
Vízum máme na tři měsíce, takže nespěcháme. Uvidím, jestli mě vezmou zpátky do práce. Minule jsem se vrátil, zavolal kamarádům a už druhý den jsem s nimi šel do práce. Když jsme pak byli ve Frýdku na montáži, přišlo mi, jako bych nikdy neodjel.

Jaký hlavní rozdíl mezi touto a minulou cestou čekáte?
Všechno půjde koupit a počasí bude mírnější, takže toho zdaleka tolik nebudeme muset vláčet na kolech.

Opět vás čeká stan?
Určitě, sice nám každý tvrdí, že stanovat v USA mimo kempy nepůjde, ale mi na kempy, natož na hotely, nemáme rozpočet. Vždycky se někde schováme ve křoví, a když nás vyhodí, popojedeme a zakotvíme jinde.

S jakými počítáte náklady?
Mám prověřeno, že deset tisíc korun na měsíc stačí kdekoliv. Ve dvou se dá navíc na jídle dost ušetřit.

Nemáte obavu z medvědů a dalších šelem?
Všichni, kteří v Yosemitech byli, mi tvrdí, že medvědi jsou permanentně přežraní, tak to snad nebude tak horké. Chtěli jsme ale projet Údolí smrti, kde jsou dva chřestýši na metr čtvereční, a protože bychom tam museli spát, asi si to ještě rozmyslíme. Určitě bych si rád vyfotil medvěda. Uvidíme, z jaké vzdálenosti.

Autor: Martin Weiss

18.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tragicky skončila nehoda mezi Dačicemi a Řečicí.
6

Auto sjelo do rybníka. Spolujezdec nepřežil

Kuriózní nehoda se stala v úterý 27.6. kolem sedmnácté hodiny v Čížkovicích.
6

S kombajnem se mezi zátarasy prostě nevešel

Pražská trafika? Velvyslankyní Ghany v Česku bude exmilenka prezidenta

Západoafrická Ghana bude mít v Česku novou velvyslankyni s neobvyklou kvalifikací. Na místo nastoupí 70letá dáma Virginia Hesse, kterou podle ghanských médií k funkci předurčil fakt, že je bývalou milenkou prezidenta země a matkou jeho první dcery. Další expartnerka hlavy státu se zase stane ambasadorkou v Brazílii.

Hnutí ANO má 27 procent, komunisté předběhli ČSSD, tvrdí Median

Volby by v červnu vyhrálo podle volebního modelu Median hnutí ANO, které si měsíc po vládní krizi polepšilo a vrátilo se ke 27,5 procenta. Druhá by skončila KSČM s 15,5 procenta, která poprvé v historii modelu předstihla sociální demokracii.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů korun) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje.

Lada Xray Exclusive chce být luxusní crossover. Je to nejdražší model značky

Ruská automobilka si chce také uzmout nějaký ten drobek z koláče oblíbenosti malých crossoverů. Co načala s modelem Xray, nyní rozvíjí s jeho mnohem komfortněji vybavenou verzí Exclusive.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies