VYBERTE SI REGION

Jantarovou cestu v Krkonoších stihli opravit před prvním sněhem

Tradiční způsob opravy, štětování, má trase zajistit dlouhou životnost i v náročných klimatických podmínkách na hřebenech hor.

25.10.2012
SDÍLEJ:

PO VÍCE JAK TŘECH MĚSÍCÍCH NÁROČNÉ práce je rekonstrukce Jantarové cesty na české straně Krkonoš hotová.Foto: DENÍK/Aleš Vaníček

Oprava Jantarové cesty nedaleko Luční boudy je hotová. Správa národního parku začala s rekonstrukcí v červenci a použit byl tradiční způsob – štětování. Ten se v Krkonoších používá po staletí. Cesta je součástí historické Slezské stezky.

Sníh počkal

„Jsem rád, že se opravu podařilo stihnout. Cesta leží na hřebenech a práci mohlo zkomplikovat brzké podzimní sněžení. Naštěstí se tak nestalo. Navíc cestáři odváděli kvalitní a přesto rychlou práci, a to v klimatických podmínkách, které nejsou vůbec jednoduché," je spokojen ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. Zvolený způsob je totiž velmi pracný. „Kdysi se běžně používal, pak byl však nahrazen levnějšími, rychlejšími, ale mnohem méně odolnými metodami. Je to způsob s velkým podílem ruční práce. Za den se stihne třeba jen pár metrů," upozorňoval již v polovině července přímo na místě ředitel parku.

Jedná se o zhruba 500 metrů dlouhý úsek, který byl již v zoufalém technickém stavu. Výběrové řízení vyhrála s cenou 1,991 milionu korun kamenická firma Tomáš Drábek z Horního Maršova.

„Na námi opravovaný úsek navázali s pracemi kolegové na polské straně a i jejich úsek by s největší pravděpodobností měl být opraven v nejbližších dnech," dodává tiskový mluvčí parku Radek Drahný.

Až do Karpacze

Oprava Jantarové cesty je součástí projektu Rekonstrukce turistických chodníků ve východních Krkonoších, spolufinancovaného na české straně z prostředků Operačního programu Životní prostředí. Dosud nejvýznamnější akcí projektu byla loňská oprava cesty Obřím dolem.

Jantarová cesta je jedním z úseků Slezské cesty. Je ohraničena Luční boudou a Karpaczí. Její název pochází z roku 1997, kdy byla otevřena jako hraniční přechod pro pěší. Samotná Slezská cesta existuje již od 9. století a byla důležitou krkonošskou spojnicí z Čech do Polska. Odpojovala se od Kladské stezky a pokračovala přes Hostinné, Vrchlabí, Výrovku k Hamplově boudě a do Karpacze.

Autor: Aleš Vaníček

25.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
5 4

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun

Ilustrační foto.
26 6

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Spláchnou, zvednou prkénko, těžko se v nich orientuje - to jsou japonské toalety

Nejvyspělejší toalety najdete v japonském Tokiu. Prkénko se samo zvedne, je vyhřívané a můžete si tady pustit zvuky tekoucí vody. Výrobci nyní zjednodušují jejich obsluhu.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies