Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jedna koruna se musí vrátit třikrát, říká Jiří Vlach o prestižní Zemské výstavě

S Jiřím Vlachem z jihočeské agentury RERA jsme hovořili o ekonomickém přínosu Zemské výstavy, jež od dubna do listopadu propojí jižní Čechy a Horní Rakousko… Loňskou navštívilo 320 000 lidí. Ta letošní, která od 26. dubna nabídne Závišův kříž ve Vyšším Brodě, nově otevřenou synagogu v Krumlově, historickou expozici ve Freistadtu či cestu časem v Bad Leonfeldenu, je podobně ambiciozní.

17.3.2013
SDÍLEJ:

Jiří Vlach, ředitel agentury Rera, která za českou stranu koordinuje Zemskou výstavu.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

„Zemská výstava je impulzem pro rozvoj regionu, města dostane o kategorii výš," říká Jiří Vlach, ředitel agentury Rera, která akci zajišťuje na české straně hranice.

Fascinuje mě rozdíl v nákladech na výstavu: jižní Čechy 40 milionů korun, Rakousko více než desetinásobek. To asi nebude jen rozdíl v hodnotě eura.
Je to dáno tradicí zemských výstav v Rakousku 
a tím, jak si Horní Rakousko vyhodnotilo jejich význam: co se podaří, když ze zemského rozpočtu pomůžou podstatnou částkou konkrétnímu regionu. Ve výstavních městech, ale i celém okrese se daří vyprovokovat velikou aktivitu od škol a spolků až po investory.

Za vším tedy stojí tradice?
Je to dáno tím, že už dělají výstavy dlouho. Třeba ve Schlierbachu jsem potkal člověka, který se vždy na půlroku přestěhuje do místa výstavy, teď už sídlí v pivovaru ve Freistadtu. A vyzkoušeli si, co může výstava přinést. Zemská vláda třeba odsouhlasila výstavu v rozpadajícím se klášteře, který je turisticky takřka nezajímavý. Dobře vybrali téma, pomohli finanční injekcí 
a podařilo se jim do okresu přivést 220 000 lidí. A takové číslo považují za neúspěch. Jinde  se daří zvednout návštěvnost i desetinásobně. Lidé objeví zajímavůstky, sympatickou hospodu a vrátí se tam s kamarády.

Takže odhad, že ekonomický přínos výstavy pro Horní Rakousko bude 2,2 miliardy korun, je reálný.
Mají ekonomické analýzy, které říkají: jeden návštěvník v době výstavy přinese kolem 30 – 40 eur. A jedno euro, které vláda do příprav a investic vloží, se následně ve třech až čtyřech letech vrátí pětkrát. Taky mě to překvapilo a díval jsem se na to skepticky, protože jsem zažil statistické analýzy za socialismu, kdy jsme jednu hodinu vykázali sedmkrát. Ale oni mě přesvědčili.

Máte analýzu, kolikrát by se mohla Jihočechům vrátit jedna investovaná koruna?
Návštěvností se nám jedna koruna musí vrátit třikrát, a to jsem hodně opatrný. Pro mě je Zemská výstava velká škola. Výstavou se zabýváme čtyři roky. Ze začátku jsme naráželi na to, kolik bude stát a kdo na ni dá peníze. Ale postupně začal celý tým vnímat, jak významná může být, 
a původně vlažný přístup se změnil.

V Rakousku se města o pořádání výstavy téměř perou. Nastalo něco podobného na jihu Čech?
Tady žádná soutěž nebyla, protože rakouští partneři – Bad Leonfelden a Freistadt – oslovili přímo města, která do jejich představ dobře zapadla. Ale troufám si tvrdit, že kdybychom pojali výstavu správným způsobem, mohlo by to tak v budoucnu být.

V jižních Čechách bude Zemská výstava poprvé. Když je tak ekonomicky přínosná, proč zde vlastně ještě nebyla?
Od roku 1965 do roku 1989 je mohli dělat s Bavorskem, ale těžko s Československem. Tady nemá takový typ výstavy tradici. My Češi – o tom jsem se přesvědčil v desítkách debat – ani o zemských výstavách nic netušíme. Češi to spíš vnímali jako tamní Zemi živitelku, agroveletrh.

Ve Freistadtu bude expozice 
v pivovaře. V jižních Čechách je pivní tradice také hodně silná. Neuvažovali jste o tom, že byste právě pivo do výstavy zapojili?
Máte pravdu, i ve Vyšším Brodě se pivo vařilo. Možná je to trochu zkreslené, že ve Freistadtu je výstava v pivovaru. Pivo tam nebude hlavní součástí výstavy, gastronomie je spíše navazující prvek. Myslím, že z toho ale může 
v budoucnu vzniknout třeba přeshraniční pivní stezka.

Loni Zemskou výstavu navštívilo 320 000 lidí. Kolik to bude letos? Váš tip?
Je to vyloženě střelba od boku, ale myslím si, že návštěvnost bude někde mezi 250 a 300 tisíci. Nemyslím si, že Zemskou výstavou se dramaticky navýší návštěvnost Krumlova, to už skoro ani nejde. Ale hodně lidí z Rakouska se už ptá, plánují skupinové zájezdy, což u nás kvůli alergii na povinné zájezdy ROH zmizelo. Horní Rakousko bude oblepené plakáty, takže předpokládám, že naprostá většina Rakušanů se přijede podívat i sem. Můžeme doufat, že se stane něco podobného jako s Rožmberským rokem.

Autor: Václav Koblenc

17.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Elon Musk

Elon Musk zveřejnil fotografie skafandru SpaceX. Klade důraz na design

Paragliding. Ilustrační snímek.
AKTUALIZOVÁNO
15

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Test Deníku o důvěřivosti důchodců: Nesete přeplatek? Jdu otevřít

/TEST/ Deník testoval důvěřivost důchodců. Redaktor a nejprve ukrytý strážník zkoušeli, jak starší lidé dokážou odolat lákavé nabídce podvodníka.

Motory v raketách KLDR jsou asi ruská dezinformace, řekl ukrajinský velvyslanec

Ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis dnes spolu s krajany žijícími v naší zemi oslavil Den státní vlajky Ukrajiny. Při té příležitosti připomněl, že Češi vůbec nemají představu, jakých zločinů se Rusko ve válce proti Ukrajině na východě země dopouští. Vyjádřil se i k některým dalším událostem týkajícím se jeho vlasti.

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení