VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kladno láká na dějiny hornictví

V sedmdesátých letech 18. století bylo Kladensko bezvýznamná zemědělská oblast. Krátce poté se stala střediskem průmyslové výroby. To přineslo obrovský příliv obyvatelstva. Kladno ale nebylo jen městem uhlí, nýbrž i městem železa. Obě odvětví zde mají dlouhou tradici, kterou je potřeba udržovat. Pomáhá tomu i naučná stezka z historie hornictví na Kladensku. Její jarní otevření se uskutečnilo v sobotu.

19.4.2010 1
SDÍLEJ:

Jarní procházka po naučné stezce začala v sobotu ve Vrapicích.Foto: Břetislav Kostka

Klub přátel hornických tradic s průvodcem a otcem myšlenky Jaroslavem Grubnerem před dvěma roky rozhodl o nové přírodně naučné trase, která zde chyběla. Jeho pravou rukou při budování této stezky byla Dagmar Šubrtová. Ti v sobotu přivítali havířů i turisty, kteří si přišli zavzpomínat na doby fárání.

Trasa sedmi kilometrů stezky má čtrnáct zastavení a mapuje celou oblast Cvrčovic a Vrapického údolí, kde bylo v roce 1772 nalezeno uhlí.

Obrovským koníčkem Jaroslava Grubnera, bývalého horníka je historie hornictví. „Od patnácti let jsem spojený se šachtami, kde jsem se vyučil a celou dobu fáral. Začínal jsem na dole Zápotocký a pak jako záchranář jsem se dostal na všechny ostatní,“ řekl bývalý horník.

Poučné vyprávění začíná na vrapickém hřbitově u hrobu prvního soukromého těžaře Václava Černého z Buštěhradu, který ve své době konkuroval buštěhradské vrchnosti. Další zastavení je oblast s nalezištěm žraločích zubů. Výklad pokračuje u dolů Ludvik a Naděje, dále pak u prvního hlubinného dolu Josef z roku 1807 s hloubkou šedesát metrů.

Kudy vede trasa

„Důl Ludmila byla nešťastná jáma s velkým množstvím vody a málo uhlím, naopak nejkvalitnější uhlí bylo v dole Marie Antonie, kde se těžilo až do roku 1891. Projdeme dál bývalou uhelnou vlečkou a po trase neopomineme výhledy na nekrásné pohledy na buštěhradskou haldu, naopak oku bude lahodit pohled na horu Říp a v zimních měsících na zasněžené pláně Krkonoš. Trasu ukončíme u čabárenských rybníků, kde je po dlouhé cestě jediná šance na občerstvení. Chodím tuto trasu se školami, ale i s havíři,“ doplnil průvodce.

Těžní věž dolu Michael slavila sto let. Podle slov Jaroslava Grubnera pořád stojí, ale je nutná oprava. Musí se investovat nějaká koruna, jinak spadne. Věž je zapsaná na seznamu ohrožených památek. U dolu Theodor se zase neobyčejně rozrůstá skládka a začíná strašit celé okolí, ale prý se sem vozí jen ekologický materiál.

Poslední důl, který těžil, byl Schoeller u Libušína. V roce 2001 tam došlo k nešťastné události, když při výbuchu metanu zahynuli čtyři horníci. O rok později z dolu vyjel poslední vůz uhlí. Tím byla ukončena těžba uhlí v kladenské pánvi.

Autor: Robert Božovský

19.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ
11

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Ghanský prezident Nana Akufo-Addo při inauguraci
9 8

Pražská trafika? Velvyslankyní Ghany v Česku bude exmilenka prezidenta

Unikátní jezerní projekt. Lužická jezera lákají stále více turistů

Málokdo ví, že ráj pro milovníky letního koupání se nachází jen necelých 100 kilometrů od severních hranic Čech, v oblasti mezi Saskem a Braniborskem, kde se rozprostírá doslova jezerní království. Lužická jezera jsou výsledkem unikátního projektu, který má za cíl vytvořit jezera z bývalých povrchových hnědouhelných dolů. Do roku 2018 by zde měla vzniknout největší oblast uměle založených jezer v Evropě.

Hnutí ANO má 27 procent, komunisté předběhli ČSSD, tvrdí Median

Volby by v červnu vyhrálo podle volebního modelu Median hnutí ANO, které si měsíc po vládní krizi polepšilo a vrátilo se ke 27,5 procenta. Druhá by skončila KSČM s 15,5 procenta, která poprvé v historii modelu předstihla sociální demokracii.

Pro motorkáře zraněného na lhenickém náměstí letěl vrtulník

/VIDEO/ V poledne se na náměstí ve Lhenicích na Prachaticku srazilo osobní auto s motocyklem. Podle informací z místa nehody motorkáře odvezl záchranářský vrtulník.

Po letadlové lodi i torpédoborec. Čína si modernizuje flotilu sama

Čína dnes představila nový typ torpédoborce vlastní výroby. Loď je součástí dlouhodobého plánu na modernizaci vojenského arzenálu země. V dubnu Čína představila svoji první letadlovou loď.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies