VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj redukuje autobusy na zavolání, cestující přijdou až o čtvrtinu spojů

Využití spojů na zavolání bylo během prvního roku osmadvacet procent.

11.11.2012
SDÍLEJ:

Na Milevsku jezdí mikrobusy a tzv. autobusy na zavolání. Foto: Deník/Klára Černá

Autobusů na zavolání, které vozí cestující od poloviny června loňského roku v milevském regionu, ubyde. Jihočeský kraj chystá redukci spojů. Jejich počet ještě není konečný, ale zrušení by se mělo týkat třiadvaceti procent spojů. Změna nastane od 9. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády.

„Zatím uvažujeme o jednadvaceti spojích na osmi linkách,"  řekl k redukci autobusů na zavolání Ivan Študlar ze společnosti JIKORD (Jihočeský koordinátor dopravy). Podle jeho slov se jedná o spoje, které cestující  využívali minimálně  nebo dokonce vůbec.

Zrušení by se mělo dotknout čtrnácti obcí. Mezi nimi jsou i Chyšky. „Omezení se u nás týká spojů na linkách z Ratiboře na Milevsko a z Nadějkova do Chyšek, které si objednávalo velmi málo lidí. Ostatní by měly zůstat," vysvětlil starosta Chyšek Miroslav Maksa.

Využití spojů na zavolání bylo během prvního roku osmadvacet procent. „Není to uspokojivé. Právě proto jejich počet částečně redukujeme," konstatovala mluvčí krajského úřadu Kateřina Koželuhová.

Autobusy na zavolání svezly během ročního zkušebního provozu  7626 lidí. Podle řidiče Martina Haška, který vozí cestující na Bernarticku, je využití spojů  různé. „Denně mohu vyjet čtyřikrát, dvakrát dopoledne a dvakrát odpoledne. Nejmenší zájem je o spoj 14 v 16.40 hodin z Bernartic na  Podolsko, kdy jsem za rok vyjel jen dvakrát a svezl pět lidí," řekl řidič Martin Hašek. Nejčastěji lidé na Bernarticku využívají dopolední spoj na zavolání, který jede z Podolska do Bernartic. „Každý den minimálně jeden spoj jedu," dodal řidič s tím, že většinou vozí důchodce, kteří potřebují dopravit k lékaři nebo na nákupy.

Jihočeský kraj zruší spoje, které si z celkového množství objednalo méně než pět procent lidí. Například u linky Milevsko – Kovářov – Klučenice – Milešov by to měly spoje 17, 19, 22 a 24, které nevyužil žádný cestující. To platí i pro spoje 13 a 14 linky Kostelec nad Vltavou – Přílepov – Kovářov.

Podle statistiky vyjelo během jednoho roku na Milevsku 4845 autobusů na zavolání. „Průměrná obsazenost  využitých spojů činila 1,57 osoby," uvedla Kateřina Koželuhová, mluvčí krajského úřadu.

Starosta Hrazan Luboš Bolek za malou obsazeností autobusů vidí špatnou propagaci  a  také to, že si lidé musí autobus  objednat buď telefonicky, nebo u řidiče. „Především pro staré lidi to může být složité, protože musí nahlásit číslo linky a spoje," řekl Luboš Bolek. „Když se naši obyvatelé chtějí dopoledne dostat do Milevska, musí přestupovat na páteřní linku Milešov – Milevsko a objednat si tak ještě druhý autobus," dodal  starosta Bolek.

Vedení kraje si systém autobusů na zavolání pochvaluje. Projekt obhajuje tím, že zvýšil nabídku pro cestující, ale dotaci, kterou kraj poskytuje dopravci, nemusel navyšovat. „Očekáváme, že se  využití spojů na zavolání zvýší," dodala mluvčí Koželuhová.

Autobusy na zavolání se řídí podle jízdních řádů, ale vyjedou jen tehdy, když si je objedná alespoň jeden cestující.  V Jihočeském kraji systém funguje na Milevsku, od poloviny příští roku přibude region Kaplicko.

Statistika

•za první rok autobusy na zavolání svezly na Milevsku 7626 lidí
•průměrná obsazenost činila 1,57 osoby
•využití spojů bylo 28 procent 
•omezení spojů se dotkne 14 obcí (Milevsko, Kovářov, Hrejkovice, Zhoř, Chyšky, Nadějkov, Sepekov, Božetice, Vlksice, Bernartice, Zběšičky, Branice, Kostelec nad Vlt. a Hrazany)
Zdroj: Jihočeský kraj

Autor: Klára Černá

11.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies