VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jihomoravský kraj uvažuje o soukromých vlacích, smlouvu s ČD neprodlouží

Jižní Morava /ANKETA/ – Smlouvu 
s Českými drahami tentokrát neprodloužíme. Revoluční oznámení zaznělo tento měsíc z krajského úřadu. Čí vlaky budou po jihomoravských kolejích jezdit, není zatím jasné. Vedení kraje zvažuje i nákup krajských vlaků.

16.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Jestli zakázku na zajištění dopravy zadá kraj přímo, nebo tentokrát vypíše soutěž, není zatím jisté. „Definitivně jsme ještě nerozhodli, ale soutěž je jedna 
z variant," potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu a majetek Roman Hanák.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary má přímé zadání i soutěž výhody. „Přímé zadání je proti soutěži rychlejší. Ovšem v soutěži je pravděpodobnější příznivější cena. Veřejné instituce se ovšem vždy musí řídit zákonem o veřejných zakázkách," upozornil Šimara.

Současný dopravce, České dráhy, chtějí s vlaky pro kraj jezdit i nadále „Pro nás jsou nejvýhodnější přímá zadání. Chceme obhájit co nejvíce současných výkonů, udržet zaměstnanost, zajistit návaznost spojů i rozsah služeb. Jestliže však kraj bude chtít některé linky soutěžit, budeme se o ně ucházet," uvedl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

O vstup na jihomoravské koleje mají už nyní zájem soukromí dopravci RegioJet i LeoExpress. „Neznáme sice ještě podrobnosti, ale určitě bychom zájem měli," vzkázala mluvčí Barbora Mičková z LeoExpressu.

Konkurovat jim chce i Arriva, která provozuje vlaky mezi Prahou a Benešovem a Prahou a slovenským Trenčínem. „Všechny soutěže ukázaly, že pomáhají zvýšit komfort pro cestující a ušetřit peníze státu i krajům. Počítám, že bychom se zúčastnili i tendru na jižní Moravě," uvedl generální ředitel Daniel Adamka.

vlaky v kraji• jihomoravský kraj uzavřel s Českými drahami smlouvu na dopravní obsluhu v roce 2009 na deset let
• zatímco v jiných krajích je možné smlouvu o pět let prodloužit, na jihu Moravy ne
• nyní uvažuje, jak zajistit dopravu po roce 2020
• ve hře jsou i krajské vlaky

Jihomoravané se v kraji zatím mohli s jiným dopravcem než Českými drahami setkat jen před šesti lety, když majitel RegioJetu Radim Jančura předváděl pronajaté vozy, se kterými chtěl tehdy získat krajské zakázky. Zkušenosti s jeho současnými vlaky má ale například Šarlota Šudrychová z Pardubic. „U RegioJetu se mi líbí, že mám vždy jisté místo a nemusím se bát, že bych si nesedla. Oblíbila jsem si také jejich občerstvení," popsala.

Naopak Pražan Lukáš Drásta má zkušenost s konkurenčním LeoExpressem. „Líbí se mi výběr z více tříd. Na druhou stranu v nejnižší třídě jsou pouze malé nepohodlné sedačky," zhodnotil Drásta.

Brňan David Kříž si myslí, že by mu nový dopravce mnoho dobrého nepřinesl. „Jezdím spíše na dálkových spojích. Bojím se, že by některé spoje mohli kvůli konkurenci zrušit," popsal Kříž své obavy.

V roce 2019 skončí smlouvy drah také se sousedními kraji. Na Vysočině už si způsob zadání vybrali. „V úředním věstníku Evropské unie jsme už oznámili zakázku. Je to první krok k otevřenému výběrovému řízení," uvedla mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Podobnou soutěž plánují také v Olomouckém kraji, kde podle mluvčí Kamily Navrátilové chtějí vypsat soutěž alespoň na část vlaků. Naopak ve Zlínském kraji ještě budoucnost vlakových spojení neřešili.

Kromě toho, kdo na jihomoravských kolejích bude jezdit, není ani jisté, s čím vůbec. Ve hře je totiž i nákup nových vlaků krajem a jejich pronájem dopravcům. „Je to jedna z variant obnovy parku železničních vozidel. Mohli bychom čerpat až pětaosmdesáti­procentní dotaci," upozornil náměstek Hanák.

Využití krajských vozů oslovení dopravci nevyloučili. „Určitě bychom se účastnili, i kdybychom měli jezdit s vozy od kraje," dodal ředitel Arrivy Adamka.

Naopak České dráhy mají jasno. „Upřednostňujeme model, kdy je za údržbu a provoz vlaků zodpovědný dopravce," doplnil generální ředitel Krtek.

Autor: Michal Rapco

Přinesou noví dopravci zlepšení kvality vlakové dopravy v kraji?

ANO

37 %

NE

63 %

Hlasovalo: 408

Anketa byla ukončena

16.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies