VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letecká společnost ručí za vaše zavazadla

Jaká je pravděpodobnost, že do cílové destinace nedorazí právě váš kufr nebo batoh? V rámci Evropské unie se na tu správnou palubu letadla nedostane čtrnáct zavazadel na tisíc cestujících.

25.7.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

Počet ztracených zavazadel se vloni snížil, v rámci celého světa dokonce bezmála o celou čtvrtinu. Letecké společnosti tak něco ušetřily; ztráty, poškození a zpoždění kufrů i batohů je přesto přijdou docela draho.

Kdo zaplatí kartáček na zuby?

Ocitnete-li se v roli smolařů, které do ciziny nedoprovodilo jejich zavazadlo, pak si základní hygienické potřeby, ale i nezbytné oblečení, bez nichž se neobejdete, ve většině případů musíte nejdříve nakoupit za své.

„Jsou i letecké společnosti, které v okamžiku, když se cestou jejich klientovi ztratí zavazadlo, vyplatí okamžitě částku v hotovosti – například padesát eur na den. Daleko častější praxe však je, že cestující si zakoupí nezbytné věci, uschová účtenky a potom žádá úhradu peněz od leteckého přepravce,“ konstatuje Jan Pithart z Evropského spotřebitelského centra, které je v Praze.

I ono dbá na to, aby všichni letečtí přepravci dodržovali Montrealskou úmluvu. Právě ona totiž stanovila odpovědnost dopravce za ztrátu, poškození i zpoždění zavazadel.

Pokud se vám cokoli z toho přihodí, musíte událost reklamovat. Nejlépe ihned na letišti, nejpozději pak do sedmi dnů v případě poškození zavazadel a do jedenadvaceti dní, jestliže vaše kufry, batohy nebo sportovní vybavení postihlo zpoždění. Při reklamaci musíte předložit letenku, palubní vstupenku, zavazadlový lístek, zprávu o škodě a stvrzenky za nezbytné nákupy. Jestliže reklamační řízení časově drhne anebo nemá kýžený výsledek, nezbývá, než kontaktovat Evropské spotřebitelské centrum.

Třicet tisíc korun je strop

Jakým způsobem vám pomůže? „Nedávno se na nás například obrátil cestující, který letěl z Londýna do Brna s irskou leteckou společností Ryanair. Při cestě mu bylo zničeno zavazadlo a ztratily se z něho nějaké věci. Ryanair ale odmítl vyplatit jakoukoliv náhradu, a to se zdůvodněním, že šlo o levné zavazadlo. My jsme celý případ se všemi nezbytnými doklady předali prostřednictvím počítačového systému kolegům do Irska, ti se obrátili na dopravce a zhruba do měsíce spotřebitel obdržel náhradu škody,“ líčí Jan Pithart z pražské centrály Evropského spotřebitelského centra.

Abyste předešli poškození svého zavazadla, které bývá občas spojeno i se zmizením části jeho obsahu, měli byste si pořídit kvalitní skořepinový kufr, vybavený dobrým zámkem. Anebo, cestujete-li za sportem či turistikou a logicky jako zavazadlo zvolíte batoh, pak ho na letišti nechte zabalit do ochranné fólie. Například České aerolinie nabízejí při nákupu letenky tuto službu svým klientům zdarma.

Fólie je vhodnou ochranou i pro často používané cestovní tašky, vyrobené z textilních materiálů. V každém případě však musíte počítat s tím, že maximální náhrada za ztrátu a poškození zavazadla je Montrealskou úmluvou stanovena na částku 1131 SDR.

Special Drawing Rights je zvláštní jednotkou, která se přepočítává na národní měny. U nás aktuální kurz zveřejňuje Česká národní banka, odškodnění v maximální výši se přitom pohybuje kolem 30 000 korun.

Zavazadla můžete také pojistit

Takže svěřujete-li leteckým přepravcům cennější věci – například cestujete-li na dovolenou s golfovým anebo jiným sportovním vybavením, doporučuje se taková zavazadla raději pojistit.

Možnosti jsou dvě – nejrůznější formy odškodnění při ztrátě bagáže nabízejí jednak komerční pojišťovny jako součást cestovního pojištění. Dodatečný poplatek za cenné zavazadlo lze zaplatit rovněž na letišti při odbavení.

„V takovém případě se pak limit třiceti tisíc korun na zavazadlo nevztahuje. Nicméně doporučoval bych nejprve kontaktovat leteckého dopravce a zjistit výši poplatku. Komerční cestovní pojištění může být totiž někdy pro klienta finančně výhodnější,“ dodává Jan Pithart.

Kde hledat pomoc

- Evropské informační centrum může pomoci s problémy, které klientům vznikly při letecké přepravě v rámci Evropské unie, Norska a Islandu.

- V České republice sídlí na adrese Praha 2, Štěpánská 15.

- Kontaktovat ho můžete prostřednictvím telefonního čísla 296 366 155.

- Více se dozvíte na www.coi.cz, případně na www.coi.cz/esc.

Autor: Jitka Stuchlíková

25.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman se ve druhém dni návštěvy Jihomoravského kraje zastavil na Hodonínsku. V Jihomoravské armaturce se setkal s vedením firmy a zaměstnanci.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
28

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

Německá policie
AKTUALIZUJEME
37

V Německu zadrželi Syřana kvůli plánování teroristického útoku

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Drahý policejní sporťák BMW měl nehodu. V autě seděl prezidentův protokolář

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je nabourané.

VIDEO: Autobus začal prudce brzdit, střetu zabránit nešlo. Vše zachytily kamery

Další případ nebezpečného vybržďování vyšetřuje policie. Drama se odehrálo v těchto dnech v Ostravě, konkrétně v Místecké ulici. Motorista sedící za volantem osobního vozu Škoda Fabie měl podle informací policie ohrozit autobus, v němž cestovalo deset až patnáct lidí.

Pro dvouleté děti je pobyt ve školkách problematický, varuje psycholog

Umisťování dvouletých dětí do mateřských škol bude vždy problematické a z hlediska jejich vývoje nevhodné. Prohlásil to psycholog Václav Mertin. Školka jako instituce podle něj nemůže nahradit rodinné prostředí, které děti ve dvou letech potřebují. Pokud už rodiče musí dítě do školky dát, neměli by ho tam nechávat celý den, řekl.

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Vláda si stále pohrává s myšlenkou sjednocení všech regulačních úřadů do jednoho. Návrh, podle kterého v roce 2023 vznikne Národní regulační úřad, mají nyní na stole dotčená ministerstva. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková přišla s nápadem, aby bylo sídlo nového superregulátora v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies