VYBERTE SI REGION

Léto láká do sedla. Turistika na koni má své kouzlo a nemusí být náročná

Stovky kilometrů stezek, zastávky určené pro občerstvení i nocování a hlavně krásná příroda. Projíždět krajinou na koňském hřbetě obnáší trochu jiné nároky než cestování prostřednictvím jiných dopravních prostředků. Parta lidí v čele s vedením obce Královice se před osmi roky rozhodla, že připraví jezdcům na koních pro turistiku lepší podmínky. Dnes existuje v kraji téměř tisíc tři sta kilometrů jezdeckých stezek.

31.7.2013
SDÍLEJ:

Turistika na koni má své kouzlo a nemusí být náročná... Foto: Shutterstock

Několikahodinová vyjížďka, ale také i výlet trvající týden. To vše se dá podniknout na jezdeckých stezkách. Koně pro turistiku nemusíte přímo vlastnit. Existují i ranče, které koně zapůjčí. S klienty seznámenými se základy jízdy pak průvodci vycházejí i na dlouhé vyjížďky krajinou.

Kromě koně a mapy je třeba předem domluvit ubytování a ustájení na rančích, jež se do projektu zapojily. Mapy mohou zájemci zakoupit většinou právě na některých z nich a trasy se dají vyhledat i na internetu.

Starosta obce Královice Luděk Šofr, který se jezdecké turistice také věnuje, popisuje, jak takový jezdecký čundr může vypadat: „Někdy vyjíždíme přímo z nedalekých stájí, jindy zase koně nejdříve někam popovezeme. Oblíbené je třeba Rakovnicko. Jedeme čtyři pět hodin, zastavíme se někde na jídlo, večer máme domluveno s kamarády, že nám přivezou stany a přenosnou ohradu s elektrickým ohradníkem, v níž jsou koně přes noc."

Stezka Sever jih

Propojení Středočeského kraje s Ústeckým a Jihočeským. To se podařilo vybudováním koňské stezky Sever jih, která navazuje na severu na Polabskou jezdeckou stezku, která vznikla v roce 2005. Ve stejném roce pak koňáci z okolí Královic přišli s myšlenkou vzniku Středočeských jezdeckých stezek. Obec Královice u Slaného pak pomohla s přípravou úseku, a to z Liběšic do Doks u Kladna. Další úsek pak navazuje na stezky v Jihočeském kraji. V roce 2007 pak začala vznikat trasa od Blažimi u Slap k Golčovu Jeníkovu, jež je dlouhá 140 km.

Obec Královice je garantem stezek. Starosta přibližuje počáteční plánování: „Rozdělili jsme si jednotlivé úseky. Každý z nich měla na starost jedna konkrétní osoba. Na přípravách se podíleli koňáci z okolí a spolupracovali jsme i s garanty z ostatních krajů." Celkem projekt Středočeských jezdeckých stezek stál přes tři miliony korun, z nichž kromě značení byly zaplacené i speciální mapy a informační tabule.

Již při vymýšlení tras přihlíželi jejich autoři k využití blízkých rančů a hlavně polních a lesních cest, které jsou pro jezdce na zvířatech mnohem bezpečnější a pro nohy koní i příjemnější. „Ke značení cesty musel vždy dotyčný získat i souhlas vlastníka pozemku," dodává Luděk Šofr.

V mapách jezdeckých stezek jsou zakresleny nejen trasy, ale i také možnosti ustájení koně, ubytování a občerstvení jezdce, úvaziště a podobně. Nechybí ani připojené kontakty na veterináře, kováře či sedláře. Kromě toho upozorňují i na riziková místa, například se zvýšenou frekvencí dopravy, kde je třeba koně vést. Nechybí samozřejmě ani upozornění na zajímavá místa.

Zapojení desítek lidí

Hlavními koordinátory přípravy jezdeckých stezek byli Oldřich Špurek a Miroslav Matas. Strávili mnoho času a spotřebovali mnoho energie na shánění lidí, kteří vytipují trasy a nechají se vyškolit na jejich přípravu. Miroslav Matas popisuje: „Sehnali jsme padesát osob, které se nechaly vyškolit od Klubu českých turistů. Každému pak ještě minimálně dva další museli s uskutečněním plánů v praxi pomoci."

Ne všude se podařilo dostat souhlas vlastníka či povolení obce, protože už zde měli špatné zkušenosti s jezdci, kteří nebrali ohledy. I to je důvodem, proč jsou místy cesty klikatější než jejich autoři původně plánovali. „Stezky naopak takovým situacím předcházejí, jezdce směrují po vhodných cestách a tím se snaží omezit jejich případné bloudění a ježdění, kam si zrovna vzpomenou," vysvětluje koordinátor.

Jako hlavní výhody vidí Miroslav Matas hlavně to, že koňáci při svých cestách nebloudí, nevjíždí tam, kde nemají co pohledávat, a vyhýbají se nebezpečným úsekům, případně jsou na ně v mapách upozorněni. „Škoda, že zatím není další rozvoj, ale třeba se to brzy změní," dodává. Jeho nejoblíbenější trasy jsou poblíž Královic, ale také u Otročiněvsi a směrem k hradům Točník a Žebrák.

SANDRA BEJŠÁKOVÁ

Autor: Redakce

31.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies