Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé šetří, často vyškrtnou i cestování za pár tisíc

Na dovolenou u moře nemáme, řekne si letos velké množství českých rodin.

27.6.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

„Zajímavé je, že v prodejích klesají ta úplně nejlevnější letoviska, kde může mít klient týden s bydlením a cestou za tři tisíce korun," říká výkonný ředitel cestovní kanceláře Nev-Dama Tomáš Dimun.

Potvrzují to i ekonomové – pro řadu Čechů, kteří šetří, je dovolená záležitostí, kterou na seznamu úspor odškrtnou jako jednu z prvních. Klesá i počet dnů, které Češi tráví na letní dovolené v zahraničí. „Loni to bylo v průměru devět dní, podobně jsou na tom například Španělé. Přestože i u našich západních sousedů se dovolená meziročně zkracuje, stále si umějí dopřát více než Češi.

Němci stráví u moře v průměru celých 13 dní, Italové 12 dní. „Délka pobytu samozřejmě souvisí s kupní sílou jednotlivých evropských zemí. Češi nemohou nebo nejsou ochotni utratit za dovolenou tolik, co Němci nebo Italové, ale nejsme na tom nejhůř," vysvětluje rozdíly ředitel obchodu a marketingu Evropské cestovní pojišťovny (ECP) Ondřej Rušikvas.

V průměru podniknou Češi jen 0,5 cesty za rok, tedy letní dovolenou v zahraničí si dopřejí jednou za dva roky. Němci či Španělé vyjíždějí do ciziny téměř třikrát častěji. Nejhůř jsou na tom Poláci, kteří se vydají za hranice za volnem jen jednou za pět let, zjistila pojišťovna.

Podle jejích dat šest Čechů z deseti využívá cestovní agentury, čtyři z deseti pak raději cestují takzvaně na vlastní pěst.

Dovolená

Analytik cestovního ruchu: Pro dovolenou jsou Řecko i Egypt bezpečné. Kromě Sinaje

Podle analytika společnost Mag Consulting Jaromíra Beránka si výlety za poznáním či pohodou u moře Češi pečlivě vybírají.

Zahraniční dovolená už není pro Čechy tak dostupná. Dopřávají si ji jednou za dva roky, zatímco Němci vyrážejí k moři mnohem častěji. O čem to svědčí?
O určité úspornosti. Řada rodin, které si ještě před třemi čtyřmi lety mohly letní dovolenou, byť levnou, dovolit, už na ni nemají, a proto ji vypouštějí. Komplexní čísla v cestovním ruchu to ovšem neovlivňuje, protože na druhou stranu je dost lidí, kteří jezdí k moři dvakrát či vícekrát ročně.

Propad zaznamenaly extrémně laciné zájezdy k moři. Proč?
Tento ukazatel pozorujeme už pátým rokem. Nejlevnější zájezdy pod stan nebo do
ubytovacích zařízení nízkých kategorií a bez snídaně naši občané již skutečně přestali vyhledávat. Je to i proto, že stravování mimo tyto ubytovny podražilo, takže celkově se na takové dovolené neušetří.

Lidé si tedy raději rok počkají, aby si ušetřili na slušný hotel?
Jednoznačně. Pro méně majetné lidi totiž v minulosti taková extrémně laciná dovolená nebyla příjemným zážitkem a nevzpomínali na ni v dobrém. Proto raději šetří o něco déle a pak si dovolí slušný standard.

Jaké jsou hlavní hity letošního léta?
Očekáváme, že větší zájem bude o Chorvatsko, kam se lidé mohou dopravit na poměrně levnou dovolenou po vlastní ose. Tam zaznamenáváme nárůst zájmu o deset procent. Jisté otazníky zůstávají u Řecka, Egypta a částečně Tuniska, i když tam se situace hodně uklidnila. 
Z mého pohledu mohou v Egyptě pokračovat místní nepokoje, Sinaj bych v žádném případě nedoporučoval, ale ostatní destinace se zdají být bezpečné.

I Řecko?
Ano. Výsledky voleb napovídají, že tato země v příštích měsících zůstane členem eurozóny. Domnívám se, že letní sezóna tam proběhne stejně úspěšně jako loni. Je pozoruhodné, že ačkoli Řecko ve všech odvětvích národního hospodářství zaznamenalo výrazný pokles, zhruba desetiprocentní nárůst vykázal cestovní ruch. Bude zajímavé sledovat, jaká čísla vykáže po letošním létu.

Hýčkají si Řekové turisty víc než kdy předtím?
Naprostá většina řeckých podnikatelů v cestovním ruchu v minulých měsících zlevnila své služby, mnoho hotelů přešlo z polopenzí na program all inclusive. V konečném součtu se ale tento trend Řekům nevyplatil, protože i západní turisté šetří, a pokud mají veškeré stravování v hotelu v rámci zaplacené ceny, přestali nejen navštěvovat taverny, ale nekoupí dětem ani zmrzlinu.

Jak podle vás letos dopadne souboj o turisty mezi zahraničními a tuzemskými destinacemi?
Tuzemský cestovní ruch zaznamenává v posledních dvou letech renesanci. Lidé vydávají méně peněz za potraviny, ale své dovolené si dopřávají i v době krize. Je charakteristické, že vyhledávají levné dovolené, ale už zdaleka ne ty úplně nejlacinější. Chtějí slušný standard a nabídku doprovodných programů, wellness apod. Nejoblíbenější letní destinací jsou trvale jižní Čechy, okolí vodních přehrad a toků.

Autor: Kateřina Perknerová, Tomáš Procházka

27.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letní dětský tábor, ilustrační snímek.
19

Děti na táborech mají mobily. A brečí domů

Donald Trump s Vladimirem Putinem
3 4

Americký Senát schválil nové sankce vůči Rusku. Vetuje je Trump?

Výkyvy počasí zdraží med. Na část včelařů dopadne i EET

/INFOGRAFIKA/ Včelaři prodávají med za 160 korun. Kvůli slabší úrodě cena o pár desetikorun stoupne.

DOTYK.CZ

Před 41 let se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Slavný fotbalový útočník Baroš se vrátil do Baníku: Cizinci české lize pomůžou

Nejen hvězdní cizinci v dresech Sparty a Slavie budou zdobit nový ročník fotbalové ligy. Zpátky mezi elitou je Baník Ostrava, jehož soupisku zdobí jméno jednoho z nejslavnějších odchovanců slezského klubu. Milan Baroš se do Baníku vrátil už potřetí. Tentokrát (prý) naposledy.

Obrněnce pro českou armádu vyrobí Tatra

/FOTOGALERIE/ Vláda České republiky schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel Titus na podvozku Tatra pro potřeby ozbrojených sil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení