VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Loď z PET lahví vypluje na trasu Nymburk – Hamburk

Dva dobrodruzi, kteří se rozhodli plout lodí z PET lahví z Nymburka do Hamburku, finišují se stavbou plavidla. Na menší loďce minulý týden Jakub Bureš zdolal trasu Nymburk – Mělník.

17.5.2014
SDÍLEJ:

POHONNÁ JEDNOTKA, konstruktéři a cestovatelé v jednom. Vlevo Jan Kára, napravo Jakub Bureš. Foto: Deník/Josef Podolák

Dva dobrodruzi, kteří se rozhodli plout lodí z PET lahví z Nymburka do Hamburku, finišují se stavbou plavidla. Na menší loďce minulý týden Jakub Bureš zdolal trasu Nymburk – Mělník.

Druhý z kamarádů, Jan Kára, byl stejně udivený, jako náhodní svědci Jakubovy plavby. „Vůbec jsem o tom nevěděl. Kuba prostě vzal plastové láhve, co nám zbyly, a postavil si malý člun. V pátek 9. května mi volal, že doplul do Mělníka a já se divil, co tam dělá," směje se ostřílený cestovatel Kára.

Jakub Bureš si tak soukromě splnil svůj cíl z minulého roku, kdy se o stejnou plavbu pokusil, ovšem tehdy nebylo plavidlo tolik konstrukčně sofistikované 
a cesta se nezdařila. Tentokrát na své loďce musel překonat sedm jezů. Pro větší loď je to hračka. Vodní cesta je veřejná 
a provoz plavebních komor hradí stát, takže výškové rozdíly plavidlo hravě překoná na zdymadle. V případě Jakubovy lodě to tak snadné nebylo.

„Praktikoval jsem to tak, že jsem před jezem vytáhl loď na břeh a přenesl ji i s barelem, ve kterém jsem měl svoje věci, na druhou stranu. V některých místech jsem s lodí na zádech bohužel musel jít i dva kilometry, než jsem našel vhodné místo s bezpečným přístupem do vody. Naštěstí je ta loďka lehká," říká jakoby nic pohodový dobrodruh.

Vraťme se ale ke stěžejnímu tématu, tedy připravované plavbě do Hamburku. Loď z pěti tisíc PET lahví už dostává finální tvar, co ale oba nadšence zlobí, je šlapací mechanismus. 
„V podstatě bychom nemuseli mít žádný pohon. Ponton z PET lahví má výborný vztlak a do toho Hamburku bychom dopluli, 
i kdybychom se odpichovali pětimetrovým bidlem ode dna, nebo se jen nechali unášet řekou. My ale chceme mít taky nějakou rychlost," říká Honza Kára.

Zdrojem pohybu má být 
v tomto případě šlapací mechanismus ze starých horských kol, který pohání lopatky z tabulí plechu. Kluci v pohonném systému nechali dokonce i původní přehazovačky, jak ale shodně se smíchem říkají, jestli to k něčemu bude, není zatím úplně jasné. Proč to ale nezkusit, že?

Plavidlo samo a cesta jako taková aspirují na několik rekordů. „Loď, kterou stavíme, má 
v nejdelším bodě 10 metrů a její šíře činí 4 metry. Rekord v počtu použitých lahví pokoříme dvojnásobně. Pohon jsme zvolili šlapací. Loď díky tomu nepotřebuje žádné povolení, prospívá to našemu zdraví a především se můžeme pokusit o zapsání dalšího rekordu a to o nejdelší českou plavbu na šlapadle," vysvětluje unikátnost celého počinu Jan Kára.

Loď nebude pouze z plastu. Kvůli velkým rozměrům je nutné lahve upevnit na rám z dřevěných latí. Na něj ukotvit šlapací mechanismus, lopatková kola, kormidlo a stěžeň.Všechny použité materiály jsou recyklovatelné a většina částí už také recyklovaná. Třeba kovový rám je z rozbitých střech benzínových čerpaček. Dřevo dostali darem a od sponzora mají fotovoltaické panely, které budou živit osvětlení. Kluci vyplují 
v sobotu 28. června a zhruba za měsíc by měli přirazit v cíli.

JOSEF PODOLÁK

Autor: Redakce

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc úspěšně střídá starty na krátké a dlouhé dráze

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies