VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Příbramsko dorazí unikátní motorový vůz „Modrý šíp"

Jedinečnou příležitost dostanou fanoušci železnice o víkendu, kdy ze sbírek Muzejně dokumentačního centra Železnice Slovenské republiky do Benešova přitáhnou železničáři renovovaný pojízdný historický exponát, motorový vůz s původním označením M 274.004 z řady „Modrých šípů".

7.9.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie

Slovenský Modrý šíp a Hektor Posázavského pacifiku vyrazí na Sedlčanku v neděli 11. září.Foto: Deník/ Ladislav Jerie

Motoráky byly rychlíkové osobní železniční vozy, které byly vyráběné v letech 1934 až 1936 pro Československé státní dráhy ve Škodě Plzeň. Celkem jich bylo vyrobených čtrnáct.

Několik chátrajících vraků se zachovalo do konce 20. století. V lokomotivním depu ve Vrútkách byl v letech 1996 – 1998 renovovaný právě vůz M 274.004 s pomocí dílů z dalších dvou vozů určených k sešrotování.

Jako pojízdný historický exponát byl zprovozněný v roce 2000 a společně s renovovaným přípojným vozem Calm 5-0038 je využívaný k nostalgickým, prezentačním a komerčním jízdám na Slovensku i v zahraničí.

Příjezd unikátního „Modrého šípu" do Benešova spolek Posázavský Pacifik domluvil při jarní jízdě jejich, na Benešovsku dobře známé, motorové lokomotivy T435,003 „Hektor" na oslavách výročí železnice na Slovensku.

Bude pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi

Exponát dorazí do Benešova v pátek 9. září navečer. V plné parádě se „Modrý šíp" předvede v neděli 11. září při zvláštních jízdách pro veřejnost na trati Olbramovice – Sedlčany, kdy bude střídavě pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi spolu s benešovskou soupravou krémově červených „Balmů" tažených „Hektorem".

V Sedlčanech na nádraží se odehraje v 10 hodin slavnostní uvítání s hudebním doprovodem a ukázkou provozu zahradní železnice. K prohlídce bude přistavený zrekonstruovaný salónní vůz Posázavského Pacifiku.

Ve Štětkovicích budou oba historické vlaky k vidění společně při křižování mezi 11.45-11.50 a 13.25-13.30.

Modré šípy vyráběli v Plzni, Brně a nakonec v Praze

Flotilu „Modrých šípů" (kromě řady M 274.0 ze Škody Plzeň i řady M 273.0 od Královopolské strojírny Brno a M 275.0 ze smíchovské Ringhofferky) objednalo tehdejší československé ministerstvo železnic pro ČSD začátkem 30. let. Jejich úkolem mělo být zrychlení a zkvalitnění dopravy na méně vytížených rychlících.

První pětikusová série řady M 274.0 byla vyrobená ve Škodě Plzeň v roce 1934. Následovaly tři vozy v roce 1935 a v roce 1936 posledních šest kusů. Deset vozů bylo přidělených do Prahy a čtyři do Bratislavy společně s přípojné vozy řady Calm (výrobce Ringhoffer).

Jezdil přes Benešov do Českých Budějovic

„Modré šípy" řady M 274.0 byly nasazované například na rychlíky z Prahy do Mostu, Teplic, Plzně a Českých Budějovic. Z Bratislavy do Žiliny a Zvolena. Za druhé světové války byl jejich provoz nejprve omezený a nakonec byly kvůli nedostatku pohonných hmot odstavené.

Po válce opět jezdily na různých rychlících. Některé z nich byly předané z Prahy a Bratislavy do Plzně či Brna. První ze 14 škodováckých „Modrých šípů" byl zrušený v roce 1952 kvůli dodávkám nových a modernějších motorových vozů řady M 262.0.

Jejich vyřazování v 50. letech minulého století pokračovalo. Poslední dojezdil v osobní dopravě v roce 1959. Některé vozy řady M 274.0 byly upravené na služební a využívala je Elektrizace železnic.

(s využitím informací Wikipedie a Posázavského Pacifiku)

Autor: Ladislav Jerie

Místo události:
7.9.2016
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z areálu muniční továrny v Boříně se ozývají exploze. Hasiči se z místa museli stáhnout.
SLEDUJEME ON-LINE
12 18

Výbuch v Poličce: 19 zraněných. Policie chystá evakuaci okolí

Premiér Bohuslav Sobotka.
AKTUALIZOVÁNO
9

Ministerstvo průmyslu povede do sjezdu ČSSD Sobotka sám, opozice návrh kritizuje

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Vybavení a spotřeba českých domácností: Auto vlastní dvě třetiny českých rodin

Praha - Zhruba dvě třetiny energií, které české domácnosti spotřebují, používají k vytápění. V roce 2015 to bylo 196 585 terajoulů. Průměrná energetická náročnost českých domácností od roku 1990 klesla o 28 procent na 65 gigajoulů na byt. Televizí, pračkou a ledničkou disponuje drtivá většina českých domácností. 

Nový objev! Planety kousek od Země mohou být plné života

Nová soustava má hned sedm planet, navíc tři z nich mohou být obyvatelné. To je objev, který rozhýbal vědecké kruhy.

Kandidáta na německého kancléře Schulze bude patrně vyšetřovat OLAF

Evropský Úřad pro boj proti podvodům (OLAF) zvažuje, zda zahájí vyšetřování vůči kandidátovi německé sociální demokracie na kancléře Martinu Schulzovi kvůli některým jeho krokům z doby, kdy byl předsedou Evropského parlamentu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies