Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Příbramsko dorazí unikátní motorový vůz „Modrý šíp"

Jedinečnou příležitost dostanou fanoušci železnice o víkendu, kdy ze sbírek Muzejně dokumentačního centra Železnice Slovenské republiky do Benešova přitáhnou železničáři renovovaný pojízdný historický exponát, motorový vůz s původním označením M 274.004 z řady „Modrých šípů".

7.9.2016
SDÍLEJ:

Slovenský Modrý šíp a Hektor Posázavského pacifiku vyrazí na Sedlčanku v neděli 11. září.Foto: Deník/ Ladislav Jerie

Motoráky byly rychlíkové osobní železniční vozy, které byly vyráběné v letech 1934 až 1936 pro Československé státní dráhy ve Škodě Plzeň. Celkem jich bylo vyrobených čtrnáct.

Několik chátrajících vraků se zachovalo do konce 20. století. V lokomotivním depu ve Vrútkách byl v letech 1996 – 1998 renovovaný právě vůz M 274.004 s pomocí dílů z dalších dvou vozů určených k sešrotování.

Jako pojízdný historický exponát byl zprovozněný v roce 2000 a společně s renovovaným přípojným vozem Calm 5-0038 je využívaný k nostalgickým, prezentačním a komerčním jízdám na Slovensku i v zahraničí.

Příjezd unikátního „Modrého šípu" do Benešova spolek Posázavský Pacifik domluvil při jarní jízdě jejich, na Benešovsku dobře známé, motorové lokomotivy T435,003 „Hektor" na oslavách výročí železnice na Slovensku.

Bude pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi

Exponát dorazí do Benešova v pátek 9. září navečer. V plné parádě se „Modrý šíp" předvede v neděli 11. září při zvláštních jízdách pro veřejnost na trati Olbramovice – Sedlčany, kdy bude střídavě pendlovat mezi Sedlčany a Štětkovicemi spolu s benešovskou soupravou krémově červených „Balmů" tažených „Hektorem".

V Sedlčanech na nádraží se odehraje v 10 hodin slavnostní uvítání s hudebním doprovodem a ukázkou provozu zahradní železnice. K prohlídce bude přistavený zrekonstruovaný salónní vůz Posázavského Pacifiku.

Ve Štětkovicích budou oba historické vlaky k vidění společně při křižování mezi 11.45-11.50 a 13.25-13.30.

Modré šípy vyráběli v Plzni, Brně a nakonec v Praze

Flotilu „Modrých šípů" (kromě řady M 274.0 ze Škody Plzeň i řady M 273.0 od Královopolské strojírny Brno a M 275.0 ze smíchovské Ringhofferky) objednalo tehdejší československé ministerstvo železnic pro ČSD začátkem 30. let. Jejich úkolem mělo být zrychlení a zkvalitnění dopravy na méně vytížených rychlících.

První pětikusová série řady M 274.0 byla vyrobená ve Škodě Plzeň v roce 1934. Následovaly tři vozy v roce 1935 a v roce 1936 posledních šest kusů. Deset vozů bylo přidělených do Prahy a čtyři do Bratislavy společně s přípojné vozy řady Calm (výrobce Ringhoffer).

Jezdil přes Benešov do Českých Budějovic

„Modré šípy" řady M 274.0 byly nasazované například na rychlíky z Prahy do Mostu, Teplic, Plzně a Českých Budějovic. Z Bratislavy do Žiliny a Zvolena. Za druhé světové války byl jejich provoz nejprve omezený a nakonec byly kvůli nedostatku pohonných hmot odstavené.

Po válce opět jezdily na různých rychlících. Některé z nich byly předané z Prahy a Bratislavy do Plzně či Brna. První ze 14 škodováckých „Modrých šípů" byl zrušený v roce 1952 kvůli dodávkám nových a modernějších motorových vozů řady M 262.0.

Jejich vyřazování v 50. letech minulého století pokračovalo. Poslední dojezdil v osobní dopravě v roce 1959. Některé vozy řady M 274.0 byly upravené na služební a využívala je Elektrizace železnic.

(s využitím informací Wikipedie a Posázavského Pacifiku)

Autor: Ladislav Jerie

Místo události:
7.9.2016
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve vyškovských kasárnách vybuchly granáty, jednoho vojáka roztrhaly a další dva zranily.
AKTUALIZOVÁNO
10 6

V dědických kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Ilustrační foto.

Vlaky stojí, nádraží pročesává policie. Hledá bombu

O Krejčířovu vilu neměl nikdo zájem. Do dražby půjde znova za půl roku

V úterý proběhla první dražba černošické vily uprchlého Radovana Krejčíře. Žádný zájemce se ovšem nepřihlásil. Dražba se zopakuje ještě za půl roku, ovšem za nižší cenu. O výsledku aukce v úterý informoval server Irozhlas.cz.

Drzá krádež a pád mostu ze špejlí: nejlepší videa z 18. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 18. září 2017.

Chybí posudkoví lékaři a co je zlé: třetina jich za rok skončí kvůli věku

Lékařské posudkové službě chybí lékaři a situace se na konci příštího roku může ještě zhoršit. Kvůli věku skončí třetina doktorů, bude jim přes 70 let. Ministerstvo práce chce, aby administrativu za "posudkáře" začali vyřizovat v příštím roce asistenti. Na volná místa chce díky zvýšení platů přilákat nové lékaře.

Připravte se na topnou sezonu: Některé obce žádají revize plošně

/INFOGRAFIKA/ Než si necháte vystavit revizní zprávu, ověřte si, kdo vám ji zpracovává, radí ředitel topenářské asociace Mojmír Krátký.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení